Katten kradser på døren
Fra : kskov

Dato : 07-06-01 23:16

Vi har en gammel hankat som kradser på fordøren for at komme ind. Vi
planlægger at skulle have en ny fordør til efteråret, da den gamle dør er
fra 1935 og meget utæt.

Hvordan kan jeg afvende en kat med sådan en vane, eller på anden måde undgå
kradsmærker ?

Hilsen
Karsten Skov

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 07-06-01 23:12

> [...]
undgå
> kradsmærker ?
>
> Hvad med at sætte en kattelem i døren. Så kan katten komme og gå som den
vil.

mvh
Vibeke

Fra : Finn

Dato : 08-06-01 04:45

"kskov" <kskov@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra 1935 og meget utæt.
>
> Hvordan kan jeg afvende en kat med sådan en vane, eller på anden måde

Jeg vil gætte på at katten kun afvendes hvis du klipper poterne af, en af
mine kammerater har sat en tynd plexiglas-plade på den nederste halve
meter af døren hvor fæhunden yndede at kradse. Det er ikke det pæneste
men er dog pænere end en ridset dør.

Finn

Fra : Jens

Dato : 08-06-01 09:23

> [...]
er
| fra 1935 og meget utæt.
|
| Hvordan kan jeg afvende en kat med sådan en vane, eller på anden måde

Hold katten i snor når den er ude. Så er naboerne også fri for at få
ridset lakken i bilen og børnenes sandkasse samt havebedene undgår
ekskrementer.

--
Hilsen Jens

Fra : ole

Dato : 13-06-01 18:58

Hvor dum kan man være .. nok ikke meget mere end dig Jens ,men du er jo nok
undskyldt af uvidenhed
om katte
MVH Ole

Fra : Jens

Dato : 14-06-01 08:07

"ole" <ole@cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor dum kan man være .. nok ikke meget mere end dig Jens ,men du er
jo nok
> undskyldt af uvidenhed
> om katte
> MVH Ole

Hvad mener du med det.
Jeg glemte lige, at fuglene jo også slipper for at få deres reder
plyndret

--
Venlig hilsen Jens

Fra : Jens Gade

Dato : 14-06-01 17:01

On Wed, 13 Jun 2001 19:58:10 +0200, "ole" <ole@cybercity.dk> wrote:

>Hvor dum kan man være .. nok ikke meget mere end dig Jens ,men du er jo nok
>undskyldt af uvidenhed

Tja,- jeg hedder også Jens, og forstår heller ikke hvorfor katte-ejere
mener det er OK at andre skal belemres med deres kæledyr.

Det Jens mente var nok, at hvis katten blev luftet i snor, så ville
den komme ind samme tid som sine ejere, og dermed var problemet med
kradseri på døren klaret. Og hvis folk ikke har tid til at give deres
kæledyr den fornødne pleje, burde de nok have ladet være med at
anskaffe det.

--
Hilsen/regards
Jens Gade

Fra : Casper

Dato : 08-06-01 10:51

Vand er altid godt... Når katten vil ind så stå klar med en vandpistol
(behøves ikke at være en Super Soaker 350XLS) og giv et sprøjt når den
sætter kløerne i. Samtidig skal der stå en og kalde ved den dør/vindue
som katten ønskes ind af. Efter et par gange lærer katten hurtigt at
man bliver våd ved døren, men bliver belønnet ved fx. vinduet...

Jeg ved ikke om tricket virker med alle katte, men med vores er det en
succes.

Casper

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 08-06-01 11:39

"> Vi har en gammel hankat som kradser på fordøren for at komme ind.
> Hilsen
> Karsten Skov
-------
Kan nu ikke lade være at fortælle hvordan jeg lukker mis ud og ind, også
selv om det måske ikke er løsningen for Karsten, det kan være andre kan
bruge den:

Vi har anbragt en varmefølsom censor over døren, og når missen (eller for
den sags skyld, alle andre) nærmer sig, skriger alarmen, og som de
servicemennesker vi er, farer vi til døren og byder ham velkommen.

Han har i den grad vænnet sig til at han blot skal sætte sig tålmodigt og
vente til døren går op.
Vi er måske osse lidt skøre . . . . men vi kan lige nå at lure ham af, - om
han har en skovdue mellem kæberne
Venlig hilsen, Flemming.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 12-06-01 17:33

> Hvordan kan jeg afvende en kat med sådan en vane, eller på anden måde
undgå
> kradsmærker ?

Jeg har en Onkel som havde samme probs, han brugte en lang fjeder, sætte den
i spænd som en flistbue, og så en snor som kunne udløse fjederen nå katte
kradsede på døren, det virker, den lærte det efter 2 gange, og levede
lykkeligt i 6 år efter

Mvh Jesper

Fra : Jean Seeberg

Dato : 15-06-01 00:45

> [...]
> fra 1935 og meget utæt.
>
> Hvordan kan jeg afvende en kat med sådan en vane, eller på anden måde
Som de lykkelige ejere af pt. 3 katte, kan jeg kun sige at vi aldrig har
haft problemet med at de kradser på døren, men vi har også altid i god tid
lært dem at bruge håndtaget.

Hvis det ikke er muligt for jer, vil jeg foreslå at i sætter et brædt op på
muren ved siden af døren.
Det skæmmer ikke, og jeg vil tro katten efter 2 dage vil benytte dette.
Sæt det op inden den ny dør monteres så i kan se om det virker.

Til katte-haderne vil jeg ikke bruge nogen krudt på, kun ryste på hovedet
over deres uvidenhed.

Hilsen Jean

Fra : Jens Gade

Dato : 15-06-01 18:48

On Fri, 15 Jun 2001 01:44:53 +0200, "Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk>
wrote:

[...]
>Til katte-haderne vil jeg ikke bruge nogen krudt på, kun ryste på hovedet
>over deres uvidenhed.

At man kritiserer at folk lukker deres katte ud, så de kan få afløb
for deres naturlige instinkter, uden opsyn, betyder da ikke at man er
kattehader. Jeg har skam intet imod katte. Men jeg har noget mod nogle
katte-ejere, som ikke vil forstå at deres kæledyr generer andre.

Hvis folks kælekatte bare ville nøjes med at fange mus, ville det være
fint. Men mange katte finder stor fornøjelse ved at fange frøer og de
er jo også noget nemmere at fange end mus.
Frøer er gode dyr at have i haven, og derudover skal man ikke glemme
at de er fredede. Katten gør absolut ingen gavn i haven.
Jeg kan ikke tro at katte-ejerne er helt uvidende om hvad deres katte
går og fanger, for katte har de jo med sommetider at vise deres fangst
frem.

--
Hilsen/regards
Jens Gade