hvidløg i ovnen???
Fra : Inger

Dato : 01-10-05 17:18

Hej igen

Jeg er faldet over en opskrift der lyder ganske lækker: Oksekødsboller
med ostefyld (man tager noget oksekød og former til boller, med en
osteterning inden i). Disse boller skal man så putte i et fad sammen med
cherrytomater, squash tern og hele fed hvidløg - med skræl!

Jeg undrede mig, men prøves skulle det jo. Selve retten smagte ganske
udemærket (bortset fra at osten desværre smeltede ud af bollerne Har
tænkt at prøve med mozarella næste gang...) MEN... De der hvidløgs fed
med skræl på... Ja, altså skrællen kunne jo ikke spises. Så måtte man
sidde og pille skrællen af på tallerkenen og det synes jeg jo ikke lige
var så optimalt. Jeg synes heller ikke det havde givet nogen videre smag
til selve retten, omend de i sig selv smagte ok... Er der nogen her, der
kan oplyse mit forvirrede hoved? Hvorfor skulle de hvidløg mon i? Skulle
de spises eller bare give smag? Og hvis de skulle spises, hvordan så?
Synes det er lidt løjerligt at sidde og pille skrællen af midt i det
hele... Er jeg bedre tjent med at skrælle dem inden jeg kommer de hele
fed i?

Mit næste tanke gik så til den opskrift jeg faldt over på bagte hvidløg.
Man skulle vist nok tage det hele hvidløg, skære toppen af, putte en
klat smør på og drysse med salt. Så ind i ovnen i vist nok temmelig lang
tid... I lyset af min oplevelse med ovenstående ret, undrer jeg mig
såre: Hvordan skal de spises??? Skal man sidde og skrælle hvidløgene
inden man spiser dem?

Jeg elsker hvidløg, men jeg er en anelse forvirret... Hjæææælp!

Med venlig hilsen Inger

Fra : Margrete Johansen

Dato : 02-10-05 09:34

"Hvordan skal de spises??? Skal man sidde og skrælle hvidløgene
> inden man spiser dem?

Hej Inger.

I vores familie steger vi hele hvidløg og hele fed som en skøn og sanselig
kilde til smagsglæde. Når jeg steger en stor steg, sætter jeg de hele
(mange!) hvidløg ind sammen med stegen og efter en lille times tid er de
færdige - passer ofte sammen med okse/kalvestege. Og så starter festen.
(Det
er ligegyldigt om det er de hele løg eller bare de hele fed. Man tager et
fed op i hånden, og så SUGER/SUTTER man indholdet ud - gerne med et drys
salt. Så måske skal man ikke spise hele hvidløg sammen med nogen, som man
ikke ville spise stegeben sammen med, det ser jo lidt ukultiveret ud, når
man sidder der og smasker...... Jeg bruger de kolde rester, som en
smøredressing til sandwiches - det er nemt nok at få det ud af skallen,
man
skal bare trykke i den ene ende, eventuelt efter at ha' klippet toppen af
feddene af. Og til ovnbagte grøntsager, som er en ofteret her i huset, er
der altid hele hvidløgsfed blandet ind i billedet, med eller uden skal. Du
kan overhælde dem med olivenolie eller smør, men de bager fint selv.

Og så kan vi jo altid tage en snak om hvidløg og kvalitet, personligt går
jeg langt udenom de kinesiske..........

Venlig hilsen Margrete

Fra : Inger

Dato : 02-10-05 21:41

Margrete Johansen wrote:
> [...]

> ikke ville spise stegeben sammen med, det ser jo lidt ukultiveret ud, når

ja, det lyder jo en anelse snasket Ikke at det generer mig, jeg
spekulerer bare på om det også er sådan man gør når man får dem serveret
på en restaurant

Men tak for tippet til hvordan jeg fremover skal indtage dem

Mvh. Inger

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-05 07:37

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse

> ja, det lyder jo en anelse snasket Ikke at det generer mig, jeg
> spekulerer bare på om det også er sådan man gør når man får dem serveret
> på en restaurant

Når man har et bagt fed hvidløg med skal på sin tallerken, så skærer man en
ende af fedet og "presser" hvidløget ud med kniven, hvorefter fedet kan
spises uden skal.

Tina

Fra : Inger

Dato : 03-10-05 19:30

Tina A. wrote:
> [...]
> ende af fedet og "presser" hvidløget ud med kniven, hvorefter fedet kan

Taaaak Tror altså at det skal prøves... Hvilke retter passer det mon
godt til?

Mvh. Inger

Fra : Margrete Johansen

Dato : 05-10-05 06:38

> Taaaak Tror altså at det skal prøves... Hvilke retter passer det mon
> godt til?
>
> Mvh. Inger

Her spiser vi det til alt det der alligevel skal en tur i ovnen - kød,
fisk,
grøntsager. Hvidløg er sundt og det smager godt og bagt i ovnen er det en
mild og dejlig oplevelse.

Margrete

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 04-10-05 22:39

In article <4340d260$0$25362$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> wrote:

> Når man har et bagt fed hvidløg med skal på sin tallerken, så skærer man en
> ende af fedet og "presser" hvidløget ud med kniven, hvorefter fedet kan
> spises uden skal.

Jeg har til en fest fået bagte hvidløg hvor hvidløget var skåret over og
formentlig drysset med lidt salt (og smurt med olie måske?) før bagning.
Resultatet var en lækker lysebrun og sprød stegeskorpe, med et
silkeblødt halvt hvidløgsfed nedenunder, lige til at poppe ud med gaffel
eller kniv. Mmm.

-Lasse