Hjælp til Hommos Tahina
Fra : Jette

Dato : 27-09-05 08:14

Hej gruppe. Har fået adskillige dåser hommos tahina foræret, men hvordan
bruger jeg dem? Vi spiser hjemmelavet kebab når vi har en rest okse/kalvekød
tilovers. Jeg køber shawarmakrydderi og bruger så hattings pita, men da jeg
aldrig har turdet smage hommos på shawarma-barer ved jeg ikke hvordan vi
integrerer hommos'en til måltidet. Er det også af hommos man laver
falafel?(som jeg heller aldrig har turdet smage) Gode råd udbedes. vh. Jette

Fra : jakob

Dato : 27-09-05 08:26

Jette wrote:
> [...]
> integrerer hommos'en til måltidet. Er det også af hommos man laver
> falafel?(som jeg heller aldrig har turdet smage) Gode råd udbedes. vh. Jette

Jeg laver ofte hummus, og bruger det primært som pålæg på brød sammen
med salat, agurk osv. Hvis jeg laver rulle-"kebab" kan jeg også godt
finde på at komme noget hummus i - og du kan sikkert sagtens bruge det i
dine pitaer. - Bare prøv dig frem, der er ikke noget at være bange for
Falafel laves ikke af hummus, men består ligesom hummus primært af
kikærter. Jeg har ikke selv de store erfaringer med at lave falafel, men
så vidt jeg husker skal kikærterne ikke koges i modsætning til hummus
hvor man man koger kikærterne efter at de har stået i blød.

--
Jakob

Fra : Bagdad Bob

Dato : 27-09-05 12:35

"Jette" <sussex25@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke hvordan vi integrerer hommos'en til måltidet. Er det også af hommos
> man laver falafel?(som jeg heller aldrig har turdet smage) Gode råd

Hummus er topdollar som dip til friskbagt flutes.

/Abildgaard

Fra : Padre

Dato : 27-09-05 18:21

> Hej gruppe. Har fået adskillige dåser hommos tahina foræret, men hvordan
> bruger jeg dem? Vi spiser hjemmelavet kebab når vi har en rest
okse/kalvekød

Tahina er en pasta af sesamfrø, som smager sødt og (meget) fedt, og som kan
bruges i bla. hummus. Den måde, som jeg i sin tid lærte at lave hummus på,
er som følger:

NB - typisk vil der i et glas tahina være et bundlag af næsten hærdet
tahina - konsistensen minder desværre om halvhærdet kit. Det er derfor
vigtigt, inden man bruger tahinaen, at røre meget grundigt rundt i glasset,
hvilket i øvrigt kan være svært, når glasset er fuldt. Det kan være
nødvendigt at hælde hele glassets indhold op i en skål, og omrører i skålen
!

Man opbløder tørrede kikærter i koldt vand i ca. 24 timer - husk at de
svulmer kolossalt op, så en håndfuld tørrede kikærter rækker langt. Man kan
vist også få ikke-tørrede kikærter på dåse, dem har jeg ingen erfaringer
med.

Efter kikærterne er opblødt, skyller man dem og fjerner eventuelle
misfarvede ærter. De dækkes med vand og simres i en time med lidt kommensfrø
og et enkelt laurbærblad. 2/3 af vandet hældes over i en beholder og gemmes.
Ærterne afkøles noget, hvorefter man tilsætter tahina. Jo mere tahina, jo
højere fedtindhold og jo blødere og sødere smag Jeg plejer at bruge ca.
1/5 tahina i volumen, på øjemål etc., men man kan starte med mindre og smage
til undervejs. Tilsæt alovenolie, citronsaft og lidt salt, en lille smule
spidskommen og evt lidt chili og hak/blend det sammen. Bliver konsistensen
for tyk, så korrigér med kogevandet. Husk, at når hummusen er helt kold, vil
den være mere tyktflydende, end når den er varm/lunken.

Når du har blendet det sammen og det er kølet helt af kan du korrigere smag
og konsistens med tahina, salt og vand.

Husk at kikærter er kolossalt billige, så det er ikke bekosteligt at
eksperimentere sig frem

--
Padre

Fra : Erling Hansen

Dato : 28-09-05 13:13

Padre <spirito_santo@yahoo.com> wrote:

> [...]
> og konsistens med tahina, salt og vand.
>
> Husk at kikærter er kolossalt billige, så det er ikke bekosteligt at

På en café i Betlehem fik vi bl.a. en meget lækker flad skål med hummus,
overhældt med lidt olie, og så en god spiral af tahina i midten. Så
tilpassede man selv smagen når man dyppede: Sødere: Mere tahina o.s.v. -
På små bidder tomat var det nok med den tahina som er rørt ud i
hummus'en.
Mvh
Erling

Fra : Padre

Dato : 28-09-05 16:48

> [...]
> tilpassede man selv smagen når man dyppede: Sødere: Mere tahina o.s.v. -
> På små bidder tomat var det nok med den tahina som er rørt ud i

Det smager himmelsk. Jeg har lige selv været ude at hente tahina til
aftenens hummus, og checkede med ekspedienten, som mente at min opskrift
kunne anerkendes som nogenlunde autentisk (ikke at det er vigtigt for mig,
det smager nemlig godt)

--
Padre

Fra : Peter Westh

Dato : 27-09-05 19:13

> [...]
> ikke hvordan vi integrerer hommos'en til måltidet. Er det også af hommos
> man laver falafel?(som jeg heller aldrig har turdet smage) Gode råd

Nu har jeg kun dårlige erfaringer med hummus på dåse, hummus smager bedst
frisklavet. Normalt spreder man hummusen ud i en flad skål, drypper med lidt
olivenolie og pynter med sorte oliven, hakket persille og/eller et drys
paprika - og så bruger man pitabrødet til at dyppe i hummusen. Men som sagt,
dåsehummus kan måske ikke helt bære at spille hovedrollen på den måde. Så
jeg vil foreslå dig at spise hummusen til din hjemmelavede kebab - smør et
par spiseskefulde på indersiden af brødet, før du propper kød og salat i.
Eller hvis du spiser kødet ved siden af brødet, så server hummusen ved siden
af som en slags sauce.

Man kan ikke lave falafel af hummus, de laves af rå kikærter.

Du har et par gode oplevelser tilgode!

/Peter

Fra : Jette

Dato : 28-09-05 17:30

Tusind tak for hjælpen. Det lyder godt alt sammen. Nu har vi en lammekølle i
ovnen, så står den på kebab med tilbehør i morgen. vh. Jette