Er der nogle lollikker i gruppen?
Fra : Gainsbourg

Dato : 24-09-05 00:54

Jeg har gået og spekuleret lidt på, om der er nogle særlige egnsretter fra
Lolland som stadig spises den dag i dag. Kan nogle være behjælpelige med
navne/opskrifter?

Med venlig hilsen
Gainsbourg
(København)

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-09-05 07:25

On Sat, 24 Sep 2005 01:53:36 +0200
"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

> Jeg har gået og spekuleret lidt på, om der er nogle særlige
> egnsretter fra Lolland som stadig spises den dag i dag. Kan nogle
> være behjælpelige med navne/opskrifter?

Jeg er ex-lollike men kan ikke lige kommet på noget som er en speciel
egnsret jeg kun har fået dernede (måske fordi jeg generelt er mere til
moderne med end gammeldags bondemad). Jeg kan dog forhøre mig lidt hos
bedsteforældre og lignende og se hvad de kan komme på.

MVH
Kim

Fra : Marianne

Dato : 26-09-05 21:52

> Jeg har gået og spekuleret lidt på, om der er nogle særlige
> egnsretter fra Lolland som stadig spises den dag i dag. Kan nogle
> være behjælpelige med navne/opskrifter?

Else Marie Boyhus foreslår i "Kogekunst nu og da" Lollandsk sulevælling:
Suppe kogt på saltet flæskekød og byggryn + om foråret: grønne stikkelsbær
(hvordan de så fik dem til at være modne om foråret)

Men om man spiser det i dag ......?

mvh
marianne

Fra : Jørgen Hess

Dato : 26-09-05 23:08

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Suppe kogt på saltet flæskekød og byggryn + om foråret: grønne stikkelsbær
> (hvordan de så fik dem til at være modne om foråret)

Ja, nu kan grønne stikkelsbær godt være umodne. Faktisk skal de være umodne
hvis man vil lave stikkelsbærgelé.
Det der med stikkelsbær på Lolland: Iflg. familien på Nordsjælland er
Lolland og Falster en til to uger tidligere med visse afgrøder, så det kan
Else Marie Boyhus godt have ret i. Det er heller ikke tilfældigt at området
Guldborgland på Lolland er godt til æbler, området ligger tæt til
Guldborgsund mod øst og Smålandsfarvandet (eller Smålandshavet) mod nord,
hvilket beskytter noget mod nattefrost. Samme årsag til at Fejø er et
fantastisk æbleområde.
mvh
Jørgen

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-09-05 06:19

On Mon, 26 Sep 2005 22:52:18 +0200
"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

> [...]
> sulevælling: Suppe kogt på saltet flæskekød og byggryn + om foråret:
> grønne stikkelsbær (hvordan de så fik dem til at være modne om

mon ikke der findes nogle få gamle som stadig gør det. Det er dog ikke
noget jeg er stødt på igennem de år jeg boede der.

Fra : Peter Westh

Dato : 27-09-05 07:06

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har gået og spekuleret lidt på, om der er nogle særlige egnsretter fra
> Lolland som stadig spises den dag i dag. Kan nogle være behjælpelige med
> navne/opskrifter?

Mælkeærter er en Lollandsk ret, der stadig spises. Meyer, der svjv stammer
dernedefra, lavede på et tidspunkt mælkeærter i sin køkkenudsendelse.
http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/1638.htm

Ifølge Erik Koed Westergaards "Danske Egnsretter" er er pærevælling også
(men bogen er fra 1974, så retten kan være gledet ud nu). Altså en
bygvælling kogt på sødmælk tilsat kogte stykker af pære og smagt til med
kanel.

E.K. Westergaard nævner også Trillebollesuppe - oksekødssuppe med små
boller lavet af franskbrød, i familie med de tyske Knödel, og Lam med Pærer,
dvs lammesteg (bov) braiseret med grønne bønner og pærer; Sovsen jævnes
eller legeres med æggeblomme. Har set en moderne opskrift på det et eller
andet sted.

MVH

Peter

Fra : Max

Dato : 27-09-05 07:24

Hej Peter

> bygvælling kogt på sødmælk tilsat kogte stykker af pære og smagt til med
> kanel.

Min mormor er egentlig fra vestkysten, men boede i en årrække på Lolland
hvor hun var gift og min mor blev født, mormor blev dog enke som følge
af en arbejdsulykke og vendte tilbage til vestkysten da min mor var omkring
10 år gammel, og det var lige før krigen. Men noget må der have hængt ved,
for den med bygvælling med pære i kan jeg nikke genkendene til fra
mit barndomshjem.

Mvh Max

Fra : Helle Petersen

Dato : 27-09-05 09:48

Jeg er halvt lollik, men må nok indrømme at mine madminder er mere prægede
af "ganske almindelige danske retter" (hvad det så end er!). Jeg er dog
stødt på en hjemmeside med gamle egnsretter:
http://gamledanskeopskrifter.dk/ og der kan jeg da genkende enkelte
lolland/falstriske retter som jeg har været vant til at få som barn; bla.
mælkeærter og så får vi stadig gærklejner hvert år til nytår og jul
(opskrifterne står under gruppen "suppe" og "bagning", men kig det hele
igennem der er mange interessante retter!
En anden opskrift som vi også stadig får i min lollandske familie og som jeg
ikke er stødt på andre steder er "ægte æbleskiver" med et lille stykke rå
æble inde i hver æbleskive. Det bliver smidt i lige inden man vender den.

God appetit
Helle

Fra : Max

Dato : 27-09-05 09:55

Hej Helle

> [...]
> æble inde i hver æbleskive. Det bliver smidt i lige inden man vender den.

Jeg tror ikke at det er specielt lollansk, min farmor som havde gamle
rødder her i østjylland lavede dem også på den måde, det er jo netop
det der har lagt navn til dem.

Mvh Max

Fra : Helle Petersen

Dato : 27-09-05 21:28

>Jeg tror ikke at det er specielt lollansk, min farmor som havde gamle
>rødder her i østjylland lavede dem også på den måde, det er jo netop
>det der har lagt navn til dem.

Jeg var heller ikke sikker, men nu har jeg efterhånden boet i mange egne af
Danmark og jeg er bare aldrig stødt på æbleskvier bagt på den måde før, men
måske er folk bare blevet dovne?!

Helle