Underlig koldskål?
Fra : John Sahl

Dato : 21-09-05 19:50

Fra min barndom har jeg en opskrift jeg bruger til koldskål, jeg er
dog den eneste der vil spise det. Så jeg vil da lige høre om der er
andre der kender til koldskål lavet på denne måde?

Sukker og kanel blandes, 1 liter kærnemælk hældes i og det piskes
til det opløses. Der efter putter man 3-4 skiver lyst rugbrød/landbrød
i og smider det på køl nogen timer til det er godt opløst. Omrøres
inden man serverer det.

Det smager skide godt, synes jeg. Resten af familien er ikke helt
enige

--
John Sahl,
Støt op om legal streetrace. Kom til race i Køge - Lovligt!

Fra : Hauge

Dato : 21-09-05 20:05

Hej
John Sahl wrote:
> Det smager skide godt, synes jeg. Resten af familien er ikke helt
> enige

Jeg har godtnok aldrig hørt det før, men det er vel ikke værre end at putte
lyst rugbrød i tern og sukker i en skål, og overhælde det med kaffe, og så
spise det som morgenmad..
Kendte en der gjorde det dagligt. Jeg har aldrig prøvet det, mæehn..

/Hauge

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-09-05 20:20

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Fra min barndom har jeg en opskrift jeg bruger til koldskål, jeg er
> dog den eneste der vil spise det. Så jeg vil da lige høre om der er
> andre der kender til koldskål lavet på denne måde?

Bortset fra kanelen svarer det til MIN barndoms sommerret, der var lidt mere
mættende end koldskål - og som hed "kørom" (for de uindviede: med tryk på
sidste stavelse).

> Det smager skide godt, synes jeg. Resten af familien er ikke helt
> enige

Jeg er enig med resten af din familie
Kunne aldrig drømme om at servere det - sådan i lighed med sagovælling og
sødsuppe.

Hilsen Inger

Fra : John Sahl

Dato : 22-09-05 10:52

Inger Pedersen wrote:
> Bortset fra kanelen svarer det til MIN barndoms sommerret, der var
> lidt mere mættende end koldskål - og som hed "kørom" (for de
> uindviede: med tryk på sidste stavelse).

Enig, det mætter mere end almindelig koldskål.

> Jeg er enig med resten af din familie

Det går nok, jeg er vild med det og det generer mig ikke at
lave almindelig koldskål til dem og "mit eget" til mig selv.

> Kunne aldrig drømme om at servere det - sådan i lighed med
> sagovælling og sødsuppe.

Sagosuppe/vælling med røræg, mums!

Fra : Heidi

Dato : 22-09-05 19:52

Inger Pedersen wrote:

> Bortset fra kanelen svarer det til MIN barndoms sommerret, der var
> lidt mere mættende end koldskål - og som hed "kørom" (for de
> uindviede: med tryk på sidste stavelse).

Tænk, jeg troede vores familie var de eneste der kendte til den ret (har
aldrig hørt den omtalt andre steder) - jeg kaldte den konsekvent "kjum"
som barn!
Men skal der ikke piskefløde i også??

--
Heidi

Fra : John Sahl

Dato : 22-09-05 21:01

Heidi wrote:
> Tænk, jeg troede vores familie var de eneste der kendte til den ret
> (har aldrig hørt den omtalt andre steder) - jeg kaldte den konsekvent
> "kjum" som barn!

Tænkte trods alt nok jeg ikke var helt alene om det

> Men skal der ikke piskefløde i også??

Det har jeg så aldrig prøvet.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Max

Dato : 21-09-05 20:24

Hej John

> [...]
> til det opløses. Der efter putter man 3-4 skiver lyst rugbrød/landbrød
> i og smider det på køl nogen timer til det er godt opløst. Omrøres

Jeg vil jo påstå at den opskrift intet har med koldskål at gøre, der
mangler jo både piskefløde, vanillesukker og æg. Og jeg kan slet
ikke forholde mig til kanel og kærnemælk. Den med rugbrøden
kan jeg dog godt kende lidt, vi putter reven rugbrød i ymer og tykmælk.

Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 21-09-05 23:25

> Fra min barndom har jeg en opskrift jeg bruger til koldskål, jeg er
> dog den eneste der vil spise det. Så jeg vil da lige høre om der er
> andre der kender til koldskål lavet på denne måde?

Jeg har læst en lignende opskrift i en kogebog der hedder "Peasant cooking
of many lands", hvor det står som en tysk opskrift ved navn
"Buttermilsch-Suppe (kalt)" . Der er dog ikke kanel i, men rosiner og
citronskal og -saft, og trækketiden er anført til 1-2 dage. .

Stammer du fra den sydlige ende af landet?

MVH

Peter

Fra : John Sahl

Dato : 22-09-05 10:54

Peter Westh wrote:
> [...]
> "Buttermilsch-Suppe (kalt)" . Der er dog ikke kanel i, men rosiner og
> citronskal og -saft, og trækketiden er anført til 1-2 dage. .

Der er ingen tvivl om at får det lov at trække 1-2 dage så er
rugbrødet bedre opløst og dermed smager det også mere rigtigt.
Så det er altid godt på andendagen, som lige nu.

> Stammer du fra den sydlige ende af landet?

Nej tværtimod er jeg født og opvokset i Vendsyssel, men jeg
må da lige prøve at høre mine forældre hvor de har samlet
opskriften op henne.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-09-05 11:23

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Nej tværtimod er jeg født og opvokset i Vendsyssel, men jeg
> må da lige prøve at høre mine forældre hvor de har samlet
> opskriften op henne.

Jeg vil gætte på, den har været almindeligt udbredt før køleskabe og
gaskomfurerned tid: Der blev ikke tændt op i brændekomfurerne om sommeren
bare for at varme øllebrøden - og kærnemælk holdt sig bedre end sødmælk.
Opskriften findes skam i Carla Meyers Nutidsmad og Husførelse fra 1942 og
Ingeborg Suhrs Mad fra 1931.

Hilsen Inger

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 22-09-05 12:52

Inger Pedersen wrote:

> Opskriften findes skam i Carla Meyers Nutidsmad og Husførelse fra 1942

Herlig bog. Jeg kan specielt godt lide afsnittet om vask. Forfatteren
(som er civilingeniør) starter med at forklare om vands egenskaber!

Ebbe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-09-05 13:39

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> Herlig bog.

Ja!

> Jeg kan specielt godt lide afsnittet om vask. Forfatteren
> (som er civilingeniør) starter med at forklare om vands egenskaber!

Mit yndlingsafsnit er "Økonomiske dispositioner". som starter med et
professoralt nationaløkonomisk foredrag: Så måtte hin enkelte jo nok kunne
forstå nødvendigheden af sparsommelighed
Jo, det var tunge byrder, der lå på husmoderens skuldre.
I øvrigt er netop denne kogebog absolut ikke skabt ud fra nærighed, bl.a.
hører stegte ål, engelsk bøf og oksefilet til de daglige middagsretter.

Hilsen Inger

Fra : Jørgen Hess

Dato : 23-09-05 22:00

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> I øvrigt er netop denne kogebog absolut ikke skabt ud fra nærighed, bl.a.
> hører stegte ål, engelsk bøf og oksefilet til de daglige middagsretter.

Nu det der med stegte ål. Min farfar fra Rørbæk (Sakskøbing landsogn) havde
sin båd liggende i Hjelm ved Guldborgsund på Lollandssiden. Det ville være
skuffende hvis ikke der var ål til flere husstande fra ruserne hver eneste
gang han så til dem. Dengang (der i trediverne og fyrrerne) var der masser
af dem.
Min far (lille dreng) var i øvrigt med i båden da luftskibet Hindenburg fløj
en præsentationsrunde til de skandinaviske lande vistnok uden at lande de
forskellige steder. Men på turen fløj den altså over Guldborgsund ved Hjelm.
Men altså ål var ikke luksusmad dengang.
Heller ikke rejer. Claus Meier har i en madudsendelse fortalt om bønderne på
Nordfalster der fangede så mange rejer i Grønsund at de fodrede svin med
dem.
mvh
Jørgen

Fra : Max

Dato : 23-09-05 22:53

Hej Jørgen

> Men altså ål var ikke luksusmad dengang.

Jeg voksede op blandt bundgarnsfiskere og met fiskerøgeri i
gården, og der var devisen også "spis fisk min dreng, kartoflerne
koster penge". Min tidligere svigerfar var karl på Matrup gods
som ligger lige der hvor Matrup å løber ud i Gudenåen, og i
hans skudsmålsbog stod der at konen på godset kun måtte
servere fisk to gange om ugen. Jo tiderne har jo ændret sig.

Mvh Max