Kantbæger - giftig
Fra : Ivan

Dato : 17-09-05 16:10

Dav i gruppen

Jeg har i haven en Kantbæger, den er giftig har jeg set. Men hvor giftig,
hvad er giftigt - stængel - blade - ??
Er det en jeg skal fjerne eller hva'. Den er rigtig køn, syntes vi. Jeg har
læst at den giver en ubehagelig duft/lugt, det er ikke noget jeg har
bemærket ej heller konen.

Hi
Ivan

Fra : berbeck

Dato : 17-09-05 23:46

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det en jeg skal fjerne eller hva'. Den er rigtig køn, syntes vi. Jeg
> har læst at den giver en ubehagelig duft/lugt, det er ikke noget jeg har

Det er frugten, der er giftig, hvor slemt ved jeg ikke. Den optræder ikke i
en bog, jeg har over giftige planter, men et andet sted omtales frugten som
giftig.
Jeg har førhen brugt frugten - i det dekorative hylster - til dekoration,
uden problemer, men jeg har selvfølgelig heller ikke spist af den.
Har I små børn vil jeg foreslå, at I fjerner den fra haven, ellers ikke.
Hilsen Else.

Fra : Ivan

Dato : 18-09-05 08:16

> [...]
> uden problemer, men jeg har selvfølgelig heller ikke spist af den.
> Har I små børn vil jeg foreslå, at I fjerner den fra haven, ellers ikke.

Små børn de der kommer er fra 6 år, så det burde vel ikke give probs.

Tak for svar.

Hi
Ivan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-09-05 08:15

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev i en meddelelse
> Dav i gruppen
>
> Jeg har i haven en Kantbæger, den er giftig har jeg set. Men hvor giftig,
> hvad er giftigt - stængel - blade - ??

Kantbæger hører til Natskyggefamilien - alle plantens dele er giftige.
Den giftige natur er ret ukendt, hvilket ikke tyder på, at ret mange bliver
forgiftet i praksis.

> Er det en jeg skal fjerne eller hva'. Den er rigtig køn, syntes vi. Jeg
> har læst at den giver en ubehagelig duft/lugt, det er ikke noget jeg har
> bemærket ej heller konen.

Behold blot planten - vi har i forvejen rigtig mange planter i haven, der er
lige
så giftige fra denne familie - uden der er problemer.
Man skal blot ikke anvende den som grøntsag - og man kan jo blot fjerne
frugterne, hvis
man er nervøs for evt. børn.

Per A. Hansen