Større mængder solsikkefrø til fuglene...
Fra : TDN

Dato : 16-09-05 18:08

Hej

Sidste efterår/vinter var fuglene ved at æde mig ud af huset (op mod 100
fugle samtidig) og især solsikkefrøene var populære. Jeg tænkte om der er
ikke er steder man som privat kan købe en sæk med f.eks. 25 kg solsikkefrø
til fornuftig pris, måske korn og foderstof forretninger eller lign.

Nogen forslag ?

På forhånd tak.

Mvh
Thomas

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 16-09-05 18:33

TDN wrote:

> Sidste efterår/vinter var fuglene ved at æde mig ud af huset

Du skulle måske overveje at fortælle os: Hvor bor du.? (Bare angiv område)

Du vil vel ikke hente det i Hanstholm når du bor i Kbh. forstad.?

Mvh. Jørgen

Fra : TDN

Dato : 16-09-05 19:15

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.bb> skrev i en meddelelse

> Du skulle måske overveje at fortælle os: Hvor bor du.? (Bare angiv
> område)
>

> Du vil vel ikke hente det i Hanstholm når du bor i Kbh. forstad.?
>

> Mvh. Jørgen

Djursland, men arbejder i Århus....

Mvh
Thomas

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 16-09-05 20:45

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in message

> [...]
> om der er ikke er steder man som privat kan købe en sæk med f.eks.
> 25 kg solsikkefrø til fornuftig pris, måske korn og foderstof

Ring til den lokale grovvareforretning og hør om de kan levere
solsikkekerner. Ved simpel søgning på Google fandt jeg f.eks.:
http://www.sallinggrovvarer.dk/tilbud.asp
I år skal jeg have lavet et underlag under foderbrædtet så jeg kan
feje i stedet for at grave solsikkeskallerne op.

Meget af det såkaldte vildtfugleblanding i butikkerne indeholder alt
for meget korn fordi det er billigt og vejer godt til.
Selv bruger jeg:
http://www.holbaek-fugleforening.dk/gode_raad.htm#Vildfugleblanding
...og spæder op med ekstra solsikkekerner og evt. hampefrø.
(andre favoritter er f.eks. smeltet parafin eller madolie blandet med
havregryn)

/klaus

Fra : Max

Dato : 16-09-05 21:11

Hej Klaus

> I år skal jeg have lavet et underlag under foderbrædtet så jeg kan
> feje i stedet for at grave solsikkeskallerne op.

Jeg har en stor fodderautomat hængende uden for køkkenvinduet,
den er fyldt med almindelige havregryn, den er meget populær hos
både skovspurvene, gråspurvene, musvitterne og blå mejserne og
det der bliver spildt ned på fliserne, ja det tager solsortene og
pindsvinet.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 16-09-05 21:08

Hej

> [...]
> ikke er steder man som privat kan købe en sæk med f.eks. 25 kg solsikkefrø
> til fornuftig pris, måske korn og foderstof forretninger eller lign.

Jeg har det samme problem, men jeg bruger afskallede solsikkekerner, jeg
gider nemlig ikke have alle de skaller i haven. Nogen der kender et sted i
8700 området hvor man kan købe disse i større mængder end de små
1/2 kg. poser i Bilka ?

Mvh Max

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 16-09-05 18:39

TDN skrev:

> [...]
> ikke er steder man som privat kan købe en sæk med f.eks. 25 kg solsikkefrø
> til fornuftig pris, måske korn og foderstof forretninger eller lign.

Jeg har lige købt 10 kg. solsikkefrø i SuperBrugesn for 100,- kr.
Det synes jeg er rimelig. Men der findes sikkert steder, hvor det
kan købes endnu billigere, hvis man køber større portioner.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Max

Dato : 16-09-05 21:15

Hej Svend Erik

> Jeg har lige købt 10 kg. solsikkefrø i SuperBrugesn for 100,- kr.

25 kg. koster 140,- kr. hos grovvareforretningen.

Mvh Max

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 17-09-05 06:33

Max skrev:

> 25 kg. koster 140,- kr. hos grovvareforretningen.

Hold da op! Kan man virkelig komme så langt ned ...

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Henning Lund

Dato : 17-09-05 21:01

Svend Erik Bertelsen skrev:

> Hold da op! Kan man virkelig komme så langt ned ...

Prøv så at høre prisen pr. ton i stedet

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Aksel

Dato : 18-09-05 19:57

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke er steder man som privat kan købe en sæk med f.eks. 25 kg solsikkefrø
> til fornuftig pris, måske korn og foderstof forretninger eller lign.

Jeg købte sidste efterår 15 kg solsikkefrø for 79 kr i Løvbjerg, jeg har set
at de havdetilbudet langt hen på foråret.

Når de små bæster har valget spiser de ikke ret meget af andre frø, der er
altid mange fugle under frøautomaterne som samler krummerne op, jeg brugte
sidste vinter 50 kg, og der kom højst 50 frøplanter så de rydder pænt op
efter sig.

hilsen Aksel

Fra : TDN

Dato : 19-09-05 18:03

> [...]
> ikke er steder man som privat kan købe en sæk med f.eks. 25 kg solsikkefrø
> til fornuftig pris, måske korn og foderstof forretninger eller lign.

Spurgte på den lokale Andel idag og de sælger til private. Prisen for 20 kg.
solsikkefrø er 120 kr. incl. moms og 119 kr. for 20 kg. vildtfugleblanding.

Mvh
Thomas

Fra : Ole Jensen

Dato : 16-09-05 20:30

TDN <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote:

> Nogen forslag ?

Jeg har før købt det hos foderforretninger på Aalborg havn, måske har I
noget lignende i Århus / Djursland.
Jeg har også købt hos en forretning i Skive (selvhent), men køber i
øjeblikket hos Calles Dyrehandel i Aalborg. Jeg mener jeg giver 139
eller 149 for enten 20 eller 25 kg.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan