Økologiske hampefrø
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-05 20:17

Hej gruppe

Jeg vil gerne udvide min diæt af olieholdige frø med hampefrø. Er der
nogen her der ved hvor man kan købe økologiske eller biodynamiske frø
i Hovedstadsområdet (eller på nettet)?

På forhånd tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Ole Stigaard

Dato : 16-09-05 21:39

Fri, 16 Sep 2005 21:16:44 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> skrev:

> Hej gruppe
>
> Jeg vil gerne udvide min diæt af olieholdige frø med hampefrø. Er der
> nogen her der ved hvor man kan købe økologiske eller biodynamiske frø
> i Hovedstadsområdet (eller på nettet)?

Jeg kunne have udpeget et par forhandlere før Københavns politi fik den
ide at sprede handlen fra pusherstreet over hele hovedstaden...

Hvis det skal være økologisk, tror jeg du skal på nettet og håbe på at
tolderen ikke har sin hund med på arbejde!

Ole

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-05 21:52

Ole Stigaard skrev:

> Jeg kunne have udpeget et par forhandlere før Københavns politi
> fik den ide at sprede handlen fra pusherstreet over hele hoved-
> staden...

Øh, man kan købe hampefrø til fuglefoder, så hvorfor skulle de være
forbudt for mennesker?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Max

Dato : 16-09-05 21:51

Hej Klaus

> nogen her der ved hvor man kan købe økologiske eller biodynamiske frø

Hvis du har en velassorteret lystfiskerforretning i nærheden, ja så
kan du checke om han har den slags frø.

Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-05 21:54

Max skrev:

> Hvis du har en velassorteret lystfiskerforretning i nærheden, [...]

Nysgerrig: Hvad bruger man hampefrø til i lystfiskersammenhæng?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Max

Dato : 16-09-05 22:18

Hej Klaus

> Nysgerrig: Hvad bruger man hampefrø til i lystfiskersammenhæng?

Medefiskere (dem der fisker med prop og mading) bruger det som
forfoder til at lokke fiskene hen til deres fiskeplads med. Jeg tror
de forspire hampfrøene så fiskene kan lugte dem. Medefiskere
fisker såkaldte fredfisk, det er fisk der lever af både organisk og
animalsk føde, altså både franskbrød og regnorm. De fiskes for
sportens skyld og de fleste af dem er også uegnede til at spise.
Man fanger dem og samler dem i et net, når dagen så er gået,
ja så vejer man dem og lukker dem ud igen. I england hvor den
sport oprindelig kommer fra er hamp i mange søer forbudt at bruge
da man jo ikke vil have hampplanter ved bredderne. Forøvrigt er
hampplanten vidst en meget misforstået plante.

Mvh Max
(der mener at "rigtige" kystfiskere bruger kunstagn, det er mere sport i
det)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-05 23:02

Max skrev:

> Medefiskere (dem der fisker med prop og mading) bruger det som
> forfoder til at lokke fiskene hen til deres fiskeplads med. Jeg
> tror <*SNIP*>

Orv, hvor bliver jeg klog. Tak for forklaringen. :)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-09-05 21:50

On Fri, 16 Sep 2005 22:51:17 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Klaus

> Hvis du har en velassorteret lystfiskerforretning i nærheden, ja så
> kan du checke om han har den slags frø.

alternativt har de fleste større dyrehandlere dem også, men om de er
økologiske skal jeg ikke kunne sige (men efter min mening vil det også
vøre en ubetydelig forskel)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-05 21:53

Kim Schulz skrev:

> alternativt har de fleste større dyrehandlere dem også, men [...]

Ja, det kan godt være at de bliver løsningen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-05 22:01

Kim Schulz skrev:

> alternativt har de fleste større dyrehandlere dem også, men [...]

Ja, det kan godt være at det bliver løsningen. Tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-09-05 10:15

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> skrev:
> [...]

Er det sjovere at blive "høj" når det er økologisk?
En økologisk brandert er sgu lige som enhver anden.
TPB

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-09-05 10:25

Thomas Peter Bitsch skrev:

> Er det sjovere at blive "høj" når det er økologisk?
> En økologisk brandert er sgu lige som enhver anden.

Hampefrøene er til at spise, de skal ikke bruges som rusmiddel (i øvrigt
indeholder hampefrø ikke cannabinol, så den eneste måde at "misbruge" dem
på ville være at dyrke hampplanter fra frøene).

Da mange, hvis ikke alle, gængse pesticider er fedtopløselige, føler jeg
mig mest tryg ved at spise økologiske eller biodynamiske frø når fedt-
indholdet er så højt som i fx hør- eller hampefrø.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-01-07 19:48

Hej gruppe

For mere end et år siden skrev jeg i denne gruppe:

> Jeg vil gerne udvide min diæt af olieholdige frø med hampefrø.
> Er der nogen her der ved hvor man kan købe økologiske eller
> biodynamiske frø i Hovedstadsområdet (eller på nettet)?

I håbet om at der skulle være kommet nye læsere til som kender svaret
på spørgsmålet, stiller jeg det nu igen.

I den oprindelige tråd blev det bl.a. foreslået at prøve i lystfisker-
forretninger og dyrehandlere, men ingen af de steder jeg har forespurgt
har hverken kunnet levere økologisk eller biodynamisk kvalitet.

I Tyskland er spisehamp, samt alle mulige ting lavet af hamp, vældig
udbredt, og selve frøene er ikke specielt dyre - nogenlunde af samme
størrelsesorden som hørfrø herhjemme. Til gengæld koster det en
bondegård at få frøene sendt til Danmark, så kiloprisen bliver urimeligt
høj.

I England er hamp til spisebrug langt mindre udbredt end i Tyskland,
men det er let at finde velassorterede hampefrøsforhandlere. Desværre
er der samme problen som med Tyskland: rimelig frøpris og urimelig dyr
transport.

Så nu prøver jeg igen:

Er der mon nogen her der ved hvor man kan købe økologiske eller bio-
dynamiske hampefrø til spisebrug i Hovedstadsområdet?

På forhånd tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-04-07 21:12

I starten af året skrev jeg:

> Er der [nogen] der ved hvor man kan købe økologiske
> eller biodynamiske hampefrø [...] i Hovedstadsområdet?

Det nærmeste jeg kan komme er Løkkegård:
http://www.loekkegaard.dk/fuglefroe.htm

Prisen er 90 kr/kg + moms + forsendelse. Det er utroligt at det
skal være så dyrt - det er lige før at det bedre kan betale sig
at hive frøene hjem fra England (£4.89 pr. kg + £5.79 i porto):
http://www.thehempshop.co.uk/product-22.htm

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-06-07 15:04

Hej gruppe

I april måned skrev jeg:

> Det nærmeste jeg kan komme er Løkkegård:
> http://www.loekkegaard.dk/fuglefroe.htm

Løkkegård er, udover at være dyr, umulig at handle med. Den 2., 11.
og 22. maj har jeg sendt en bestilling afsted til Løkkegård, men har
endnu ikke hørt en lyd derfra. Nu kan de rende og hoppe...

> [...]
> skal være så dyrt - det er lige før at det bedre kan betale sig
> at hive frøene hjem fra England (£4.89 pr. kg + £5.79 i porto):

I mellemtiden er portoen steget til £7.05, så jeg har i stedet valgt
at bestille hos Hanf & Natur i Tyskland, som ganske vist er en anelse
dyrere i porto (EUR 11.50 for ordrer på under EUR 40), til gengæld
tager de kun EUR 4.50 for 1 kg økologiske hampefrø. Nu har jeg bestilt
et par kilo, og håber at de ikke bliver nappet i tolden. Den samlede
pris for 2 kg hampefrø og 3 nøgleringe + porto blev 175 kr. Det kan
Løkkegård slet ikke hamle op med, selv om de skulle beslutte sig for
at sælge.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-01-08 21:14

Den 7. juni 2007 skrev jeg bl.a.:

> Hanf & Natur i Tyskland [...] tager ¤4,50 for 1 kg
> økologiske hampefrø

Jeg har netop erfaret at Nyborggaard [¹] kan tilbyde økologiske
hampefrø i løsvægt:

»
Vi har økologiske hampfrø fra Kina.
Vi kan godt sælge nogle til dig. Pris 22.50 pr kilo incl. moms.
Hertil kommer fragt.
Med venlig hilsen
Johs. Jensen
Nyborggaard