syre/basemad
Fra : Ralph

Dato : 16-09-05 15:40

Indrømmet jeg SÅ et af de der livsstilsprogrammer igår, men for en gangs
skyld kunne man (vistnok) lære noget.

Det var et slankeprogram "du er hvad du spiser".

Hovedpersonen var en kvinde tæt på fyrre der led af fibromyalgi, derfor blev
hun rådet til at spise basedannende mad.

Min kone lider også af fibromyalgi og samme tanke fik vi for 15-17 år siden
og blev derfor vegetarer, vi vidste ikke bedre........

Det gør vi så nu, og vil gerne til at prøve basedannende kost - denne gang
dog rigtigt - derfor har vi fundet et site der har en lang liste over hhv.
syre- og basedannende madvarer.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/kostformer/syrebase/syrebasetabel.php

I ovennævnte udsendelse blev det nævnt at juice er syredannende, iflg.
ovenstående link er appelsinsaft og æbler basedannende (juice er ikke på
listen) hvad er korrekt?

Udsendelsen nævnte også alkohol, men øl er næsten neutralt, hvad med
hvidvin?
Rødvin? Vin er heller ikke på listen.

Jeg blev overrasket da jeg så listen, hvis ens tankegang er at basedannende
= sundt, så er torsk med brune ris MEGET usundt.

--
venligst
Ralph

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-05 16:20

> [...]
> gang dog rigtigt - derfor har vi fundet et site der har en lang liste
> over hhv. syre- og basedannende madvarer.

Fibromyalgi er en til lejligheden opfundet diagnose, der ikke benyttes i
resten af verden. Diagnosen benyttes af danske læger til at stemple
besværlige patienter som fysisk syge, selvom det er helt andre ting, det
drejer sig om. Du kan _ikke_ bruge en "diagnose" som fibromyalgi til at
lægge kostplan. En basedannende kost (det lyder godt nok rasende fint) kan
alene have placebovirkning, hvilket selvfølgelig er ok.

Servér du hvad-som-helst for konen og fortæl hende, det er "basedannende".
Så får hun det med stor sandsynlighed bedre.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-09-05 17:02

Jens Bruun skrev:

> [...]
> lægge kostplan. En basedannende kost (det lyder godt nok rasende fint) kan
> alene have placebovirkning, hvilket selvfølgelig er ok.

Passer ikke
Fibromyalgi er optaget på WHOs klassifikation fra 1992

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-05 17:10

> Passer ikke
> Fibromyalgi er optaget på WHOs klassifikation fra 1992

Har du et link, der kan dokumentere det?

Hvorom alting er: Fibromyalgi er en somatoform tilstand, og jeg skal ikke
afvise, den optræder som sådan på ICD-10-klassifikationen. Somatoforme
tilstande kan ikke afhjælpes ved at spise "basedannende" mad. Bedste
behandlingsform er pt. kognitiv terapi. Danske lægers iver efter at give
patienter en oplevelse af, at deres somatiske symptomer har en fysisk
baggrund, er at gøre dem en bjørnetjeneste, men så får lægerne selvfølgelig
fred så længe.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-05 17:35

Jens Bruun skrev:

> Har du et link, der kan dokumentere det?

http://www3.who.int/whosis/faqs/faqs.cfm

#v+

Fibromyalgia is included in the Tenth Revision of the International
Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems
(ICD-10) published by WHO in 1992 as follows:

M79 Other soft tissue disorders, not elsewhere classified
M79.0 Rheumatism, unspecified
Fibromyalgia
Fibrositis

#v-

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-09-05 05:48

Jens Bruun skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Har du et link, der kan dokumentere det?

Har en anden givet -

Somatoforme
> tilstande kan ikke afhjælpes ved at spise "basedannende" mad.

Og det har jeg heller ikke påstået

> [...]
> patienter en oplevelse af, at deres somatiske symptomer har en fysisk
> baggrund, er at gøre dem en bjørnetjeneste, men så får lægerne selvfølgelig

Hvilken afstumpet arrogance over for andre menneskers lidelser....
Ved du med sikkerhed, at der ikke er en endnu ikke tilstrækkeligt
diagnosticeret medicinsk baggrund for lidelsen eller nedgør du blot på
en formodning?

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-05 09:53

> Hvilken afstumpet arrogance over for andre menneskers lidelser....

Ja. Jeg finder det også afstumpet, når danske læger affærdiger mennesker med
reelle problemer med en diagnose som fibromyalgi.

> Ved du med sikkerhed, at der ikke er en endnu ikke tilstrækkeligt
> diagnosticeret medicinsk baggrund for lidelsen eller nedgør du blot på
> en formodning?

Jeg ved lige så meget som du og lægevidenskaben. Hvorfor mener du, jeg
nedgør? Er det da nedgørende at påpege, at en sygdom er somatisk? Er man et
ringere mennesker og mindre syg, hvis ens sygdom er somatisk?

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-09-05 11:54

Jens Bruun skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Jeg finder det også afstumpet, når danske læger affærdiger mennesker med
> reelle problemer med en diagnose som fibromyalgi.

Hvad du evt. måtte men om den Danske lægestand er denne sag uvedkommende
og ændrer intet på din arrogante nedgøring af syge medmennesker

> Jeg ved lige så meget som du og lægevidenskaben.

Det må være herligt, som Bo Warming, at være miskendte genier, klogere
end alle andre.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-05 12:16

> Det må være herligt, som Bo Warming, at være miskendte genier, klogere
> end alle andre.

Jeg har vist ikke påstået, jeg er et miskendt geni eller klogere end andre.
Du projicerer.

Vil du afvise, at lægevidenskaben betragter fibromyalgi som en somatoform
tilstand? Prøv nu at svare på et reelt spørgsmål, der har noget med tråden
at gøre, i stedet for at kaste med mudder efter en, der har formastet sig
til at kalde dig prætentiøs i en diskussion om fotografier.

Har du besvær med det danske sprog? Tror du i fuldt alvor, det er min
holdning, at den slags patienter er besværlige? Måske du skulle lære at læse
lidt indenad?

Og ovenstående er i dine øjne en arrogant nedgøring af syge medmennesker?
Der må være noget galt med dig, Ole Larsen. Du har åbenlyst et problem med
somatiske sygdomme - ikke jeg. Jeg gentager gerne, hvad jeg også tidligere
har skrevet: Fibromyalgi afhjælpes pt. bedst med kognitiv terapi, men du ved
måske bedre?

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-09-05 13:15

Jens Bruun skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har vist ikke påstået, jeg er et miskendt geni eller klogere end andre.
> Du projicerer.

Sikke en jammer. Er det ikke dig, der praler af at du ved mere end jeg
OG lægevidenskaben

> [...]
> at gøre, i stedet for at kaste med mudder efter en, der har formastet sig
> til at kalde dig prætentiøs i en diskussion om fotografier.

Åååh- den skal drejes bort fra dine grovheder - det må du klare uden mig

> [...]
> har skrevet: Fibromyalgi afhjælpes pt. bedst med kognitiv terapi, men du ved

Prøv at holde dig til sagen i stedet for at køre uden om (selvom jeg
godt forstår du prøver)
Dine grovheder bliver stående alligevel.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-05 15:03

> Sikke en jammer. Er det ikke dig, der praler af at du ved mere end jeg
> OG lægevidenskaben

Der skal mere end dine inferiøre skriverier til, jeg jamrer mig, så spar du
dig bare. Så vigtig er du ikke i mit univers. Prætentiøs igen, Ole Larsen?

Hvad er det i sætningen "Jeg ved lige så meget som du og lægevidenskaben",
du ikke forstår? Har du ikke nogen pårørende, der kan læse den højt for dig
og evt. forklare dig, hvad den betyder? De skal bare læse det, der herover
står i citationstegn.

> Åååh- den skal drejes bort fra dine grovheder - det må du klare uden
> mig

Du vil altså ikke svare, men blot kaste med mudder. Kan du ikke nøjes med
det ovre i fotogruppen, hvor du er allerbedst til det?

> Prøv at holde dig til sagen i stedet for at køre uden om (selvom jeg
> godt forstår du prøver)
> Dine grovheder bliver stående alligevel.

Jeg har i hele denne tråd holdt mig til sagen. Du har intet bibragt andet
end dit sædvanlige p*s. Intet, der f.eks. har med basedannende kost eller
fibromyalgi, har du bibragt. Hvordan synes du selv, det går?

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-09-05 16:12

Jens Bruun skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal mere end dine inferiøre skriverier til, jeg jamrer mig, så spar du
> dig bare. Så vigtig er du ikke i mit univers. Prætentiøs igen, Ole Larsen?

Det er nok prætentiøst at prøve at føre en samtale med dig

> [...]
> og evt. forklare dig, hvad den betyder? De skal bare læse det, der herover

Hvor i alverden får du det indtryk at jeg ikke forstår dig. Det går vist
alt for nemt

> Du vil altså ikke svare, men blot kaste med mudder. Kan du ikke nøjes med
> det ovre i fotogruppen, hvor du er allerbedst til det?

Naturligvis vil jeg ikke ind på dine sidespring. Hold dig til sagen om
du kan, i stedet for at slynge perfiditeter om dig.

> Jeg har i hele denne tråd holdt mig til sagen. Du har intet bibragt andet
> end dit sædvanlige p*s. Intet, der f.eks. har med basedannende kost eller
> fibromyalgi, har du bibragt. Hvordan synes du selv, det går?

Sammenlignet med dine sidespring, overvældende fint.
Det er morsomt som du hele tiden forgæves flygter fra dine egne udsagn,
men du spilder din (og min) tid. Dine grovheder står, som nævnt.
EOD

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-05 16:25

> Det er nok prætentiøst at prøve at føre en samtale med dig

Du kan jo kun tale for dig selv, og gør du det, tager jeg hatten af for dig:
Lidt selverkendelse klæder alle.

> EOD

Tak.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-05 15:10

> [...]
> har skrevet: Fibromyalgi afhjælpes pt. bedst med kognitiv terapi, men du

Der er ingen arrogance i at fastslå vedr lægevidenskab at Sokrates og
Montaigne og La Place m fl har ret i at Det vi ved er uendelig lidt
+ Det er behøves er uendelig meget

Fibromyalgi er måske navngivet af WHO og godkendt , men der er stadig ikke
sikkerhed om det er andet end psyksomatik
" Når lægerne ikke kan helbrede en sygdom, giver de den i
hvert fald et smukt navn " Voltaire
Som kan læses vedr andet indlæg fra mig idag om syre og base i mad, så er
der ingen der ved noget brugbart - at påpege det er tiltrængt. Citer ordret
for at jeg skulle have kaldt mig miskendt geni.

Jens Bruun tror at jeg bruger mig selv som case for at få medlidenhed.
Han er helt ude i tovene.
JEg bruger mig selv som case, når det er et godt case og andre cases ved jeg
ikke så meget om.

Spar på mudderkastning. Gå efter bolden. Ingen gider læse afsporing der
skyldes at man kun kan gå efter manden. Vær konkret. Benyt naturvidenskab og
præcision.

Hvis jeg nogensinde har inddraget egne erfaringer irrelevant, så mail privat
eller ignorer - vær ikke OT, hvilket jeg aldrig er, men al adhominem er
resourcespild og OT.

Medmindre det er svar på mudderkast, fordi en af parterne *ar givet* mht. at
skrive noget relevant - så kan verbalbadminton være rimelig underholdende,
men det er aldrig ontopic.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-05 15:36

> Fibromyalgi er måske navngivet af WHO og godkendt , men der er stadig
> ikke sikkerhed om det er andet end psyksomatik
> " Når lægerne ikke kan helbrede en sygdom, giver de
> den i hvert fald et smukt navn " Voltaire

Et velplaceret og rammende citat.

> Citer ordret for at jeg skulle have kaldt mig miskendt geni.

Det er mit indlæg, du besvarer, og derfor vel også mig, du spørger? Jeg har
vist aldrig påstået, du skulle have kaldt dig selv et miskendt geni. Jeg
tror, Ole Larsen har sådanne tanker, men det må du nok spørge ham selv om.

> Jens Bruun tror at jeg bruger mig selv som case for at få medlidenhed.

Nej, det tror jeg ikke.

> Han er helt ude i tovene.

Ja, det ville jeg være, hvis jeg troede, du brugte dig selv som case for at
få medlidenhed. Jeg kunne ikke drømme om at tro om dig, at du søgte
medlidenhed.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-09-05 20:23

> [...]
>
> Servér du hvad-som-helst for konen og fortæl hende, det er "basedannende".
> Så får hun det med stor sandsynlighed bedre.

Mavesyren er et enormt resevoir, som sikrer at surhedsgrad af det der siver
ind i blodet er den rette.

Det er vist mest overtro at man skal ændre sin kost i sur eller basisk
retning i visse tilfælde

Smagssans er nok god vejleder - f'ølger man den, behøver man ikke tænke på
kemi.

Fibromyalgi er smagsdommeri - ligesom alle de psykiatriske diagnoser - og
kronisk træthedssyndrom og ondt i ryggen og lignende

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-09-05 05:56

Bo Warming skrev:

> Mavesyren er et enormt resevoir,

Rigtig

som sikrer at surhedsgrad af det der
> siver ind i blodet er den rette.

Vrøvl - hvis mavesyren var eneste ph-regulator af det der optages i
blodet, kunne mennesket ikke eksistere.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-05 14:57

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Rigtig
>
> som sikrer at surhedsgrad af det der
>>

> Vrøvl - hvis mavesyren var eneste ph-regulator af det der optages i
> blodet, kunne mennesket ikke eksistere.

Da jeg har en færdiggjort embedseksamen i biokemi, kunne jeg godt have føjet
en masse detaljer til - men i korthed skrev jeg det vigtigste.Der er intet
vrøvl medmindre men kalder samtlige doktordisputatser om emn et for vrøvl,
fordi de kun kradser i problemernes overflade. Det er enorme uopklarede
mysterier.. Spar på mudderkastningen - nogle bliver afsporet af så stupid
kort-kommentar som din.

Organismen fjerner syre ved at ilte svovlforbindelser og
kvælstofforbindelser til de neutrale hhv sulfater og nitrater.

Mælkesyredannelsen ved sukkersyge har andre reparationsmekanismer, og
kulsyreproduktion er også et stort problem - som sindrige netværk af
processer holder i ave.

Mavesyre indgår i problemerne ved samtlige former for mavesår, men det er
kun ved fede måltider der giver sure opståd at det er et vidundermiddel at
spise karbonater som neutraliseringsmiddel fx Samarin-salt.

Fordi der er så mange genveje i de metabolske systemer, er kokkes
skrivebordsteori om syrebasemad ofte værdiløs. For kokke bør gælde
Nietzsches ord "LEt your senses guide you"

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-09-05 16:03

Bo Warming skrev:
> [...]
> skrivebordsteori om syrebasemad ofte værdiløs. For kokke bør gælde
> Nietzsches ord "LEt your senses guide you"

Hvormed du har understøttet min påstand om at mavesyren alene ikke gør det!

Fra : Ralph

Dato : 16-09-05 17:59

> Servér du hvad-som-helst for konen og fortæl hende, det er "basedannende".
> Så får hun det med stor sandsynlighed bedre.

Jeg tror din telefon ringer, du må hellere smutte ind og tage den.

--
venligst
Ralph

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-05 18:06

> Jeg tror din telefon ringer, du må hellere smutte ind og tage den.

Hvad er dit problem? Mit svar var 100% seriøst og oprigtigt. Hvis du ikke
kan tage, nogle skriver, hvad de oprigtigt mener, bør du måske finde dig et
andet sted at henvende dig. Muligvis den læge, der påhæftede din kone
diagnosen fibromyalgi, er den rette til at diskutere "basedannende kost"
med?

Fra : Hauge

Dato : 16-09-05 21:03

Jens Bruun wrote:
> Hvad er dit problem?

Som næsten altid, så virker du ret hjernedød, endda mere end mig.

> Mit svar var 100% seriøst og oprigtigt.

Netop, det er det der gør dig hjernedød.
Du kan IKKE acceptere andres meninger.

> [...]
> finde dig et andet sted at henvende dig. Muligvis den læge, der
> påhæftede din kone diagnosen fibromyalgi, er den rette til at

Den der trænger mest til læge her, er vist dig.

Fut mudder.

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-05 21:41

> Som næsten altid, så virker du ret hjernedød, endda mere end mig.

Tænk, dén mening accepterer jeg ikke. Pas du bare på, jeg ikke kommer efter
dig, som jeg gør med alle, der har en mening, jeg ikke accepterer...

> Netop, det er det der gør dig hjernedød.
> Du kan IKKE acceptere andres meninger.

Nåda. Hvordan synes du selv, det går?

Har _du_ en mening om fibromyalgi og "basedannende kost", eller skal du bare
skræppe lidt op?

> Den der trænger mest til læge her, er vist dig.
>
> Fut mudder.

Hvorfor futter du ikke bare selv hen, hvor solen aldrig skinner?

Fra : Hauge

Dato : 16-09-05 22:03

Jens Bruun wrote:
> Hvorfor futter du ikke bare selv hen, hvor solen aldrig skinner?

Gider ikke besøge dig, du er sku for dum.

/Hauge

Fra : Ralph

Dato : 16-09-05 22:12

> [...]
> et andet sted at henvende dig. Muligvis den læge, der påhæftede din kone
> diagnosen fibromyalgi, er den rette til at diskutere "basedannende kost"

ja, lad os starte med lægen, vores læge henviste min kone til en reumatolog
(eller hvordan en sådan nu staves)(muskelspecialist) HVORFOR ikke en
psykiater eller psykolog? Han fandt min kone berretiget til førtidspension,
IKKE til psykiatrisk behandling.

Fornægter du at der findes syre-/basedannende mad?
I givet fald hvorfor kan min læge så udskrive medicin der forebygger urinsur
gigt (podegra) hvilket ikke har noget med min kone at gøre, det er MIG der
har ondt i storetåen engang imellem.

Hvorfor fik min salig far ondt i storetåen når han havde drukket rødvin og
spist oksekød?

Og til sidst Ole og Klaus nævner at fibromyalgi er anderkendt af WHO, hvad
gør DIG klogere end WHO??

egenligt er vi meget off-topic, men da JEG stillede et spørgsmål som hører
hjemme i madgruppen og DU svarer i psykologgrupperegi, så burde denne
diskussion vel stoppe i dette regi. Men da jeg ikke er aktiv i så mange
grupper vil jeg gerne have svar her.

--
venligst
Ralph

Fra : Peter Westh

Dato : 17-09-05 09:25

> [...]
> MIG der har ondt i storetåen engang imellem.

> Hvorfor fik min salig far ondt i storetåen når han havde drukket rødvin og

Hvad har urinsur gigt med syre/basedannende mad at gøre?

Den eneste kostfaktorer jeg er bekendt med er, at alkohol samt fødevarer med
højt indhold af puriner - Bønner, Oksekød, Kaffe, Te, Kakao og Indmad, kan
forværre tilstanden.

Dermed har du også forklaringen på din salig fars storetå.

Se http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/leksikon?id=91

De fleste af de nævnte fødevarer går for at være "syredannende", men ikke
alle - grønne bønner indeholder også puriner. Omvendt er der mange
"syredannende" fødevarer der er helt uskyldige, f.eks. groft brød, brune ris
og fisk.

/P

Fra : Peter Westh

Dato : 17-09-05 09:44

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alle - grønne bønner indeholder også puriner. Omvendt er der mange
> "syredannende" fødevarer der er helt uskyldige, f.eks. groft brød, brune

Der er en god oversigt over purinholdige fødevarer på
http://www.jr2.ox.ac.uk/bandolier/booth/gout/purfood.html

Det lader til at visse fisk har et højt purinindhold. Men læg ellers mærke
til at det også gælder Øl, der ifølge syre/base teorien er neutralt eller
basedannende, samt at adskillige af de angiveligt meget syredannende
fødevarer ikke indeholder betydningsfulde mængder, f.eks. ost og pasta.

/P

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-05 10:08

> [...]
> HVORFOR ikke en psykiater eller psykolog? Han fandt min kone
> berretiget til førtidspension, IKKE til psykiatrisk behandling.

Ja, det er jo det, jeg siger. Danske læger bruger diagnosen fibromyalgi til
skade for patienten.

> Fornægter du at der findes syre-/basedannende mad?

Dén diskussion vil jeg ikke ind i. Jeg anfægter alene, at du kan gøre en
fysiologisk forskel for en patient med lidelsen fibromyalgi med en særlig
kost.

> Og til sidst Ole og Klaus nævner at fibromyalgi er anderkendt af WHO,
> hvad gør DIG klogere end WHO??

Nej. Jeg har ikke gjort det til et stridspunkt, om fibromyalgi var optaget
på ICD-10 eller ej. Nu har jeg læst beskrivelsen under M79. Har du?

> [...]
> denne diskussion vel stoppe i dette regi. Men da jeg ikke er aktiv i
> så mange grupper vil jeg gerne have svar her.

Jeg skrev, at jeres problem imo ikke kan løses via kostomlægning. Jeg skrev
endda hvorfor jeg mener, som jeg gør. Jeg gav også udtryk for min mistillid
til danske læger, der - som I er et godt eksempel på - bilder patienter ind,
at fibromyalgi ikke er en somatisk sygdom, selvom de taler mod bedre
vidende.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at patienter, der lider af fibromyalgi, er
invalideret af tilstanden. Du bør gøre dig selv og din kone den tjeneste, at
I satte jer lidt ind i, hvad fibromyalgi rent faktisk er i stedet for blindt
at stole på en praktiserende læges vurdering.

Her er en god artikel om emnet:
http://www.laegemagasinet.dk/dir05/Laegemag.nsf/0/74931066c3daf569c1256ab8003dccaa

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-09-05 15:21

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:
> [...]
>
>Her er en god artikel om emnet:
>http://www.laegemagasinet.dk/dir05/Laege
>mag.nsf/0/74931066c3daf569c1256ab8003dcc aa

Jens Bruun har nogle fantastiske meninger om ALT mad og sygdomme,
men hvis jeg læser det rigtigt så dør han snart af underernæring.
TPB

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-05 15:45

"Thomas Peter Bitsch (slet K3DME)" <tpbknorr@K3DMEpost.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:11269670720.290214270695589@dtext.news.tele.dk

> Jens Bruun har nogle fantastiske meninger om ALT mad og sygdomme,
> men hvis jeg læser det rigtigt så dør han snart af underernæring.

Tro mig, det er der ingen fare for.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-05 17:35

> "Thomas Peter Bitsch (slet K3DME)" <tpbknorr@K3DMEpost.tele.dk> skrev i
> en meddelelse news:11269670720.290214270695589@dtext.news.tele.dk

> Tro mig, det er der ingen fare for.

Har mødt JB og er enig. OG JEG BEKLAGER at jeg er gået efter mand selv -
bolden er det eneste vigtige.

Jeg vidste godt det var Olesen der opdigtede at jeg ser mig som miskendt
geni. Og det er i dk.politik at JB har oplevet overdreven egocentrering i
mine indlæg

Når Olesen erklærer sig enig vedr organismens surhedsregulering, hvorfor
skriver han så "Vrøvl"? Svar er unødvendigt. Det jeg vil sige er, at
MAD+DRIKKE er interessantere end hvem-sagde-hvad og
hvis-psyke-er-mest-usympatisk

Fra : Peter Westh

Dato : 16-09-05 20:28

> [...]
>
> Jeg blev overrasket da jeg så listen, hvis ens tankegang er at
> basedannende = sundt, så er torsk med brune ris MEGET usundt.

Syre/base balancen er en myte, der bedst kan sammenlignes med yin/yang,
plus/minus eller en af de andre, halvreligiøse og småparanoide
kostprogrammer der var populære i halvfjerdserne og firserne.

Hvis nogen rent faktisk får det bedre af denne kost, er det formentlig fordi
den i de fleste tilfælde vil medføre et øget indtag af frugt og grønt, og
det er jo glimrende.

/P

Fra : Peter Westh

Dato : 16-09-05 18:08

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-09-05 15:14

Ralph skrev den 16-09-2005 16:39:

> I ovennævnte udsendelse blev det nævnt at juice er syredannende, iflg.
> ovenstående link er appelsinsaft og æbler basedannende (juice er ikke på
> listen) hvad er korrekt?

Alene denne inkonsekvens gør, at du bør tage teorien om syre/base-mad
med et et gran salt.

Hvis man fjerne oplysningen om syre og baser, så vil du se, at der
anbefales en fornuftig sund kost.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-09-05 15:25

> [...]
>
>Hovedpersonen var en kvinde tæt på
>fyrre der led af fibromyalgi, derfor blev
>hun rådet til at spise basedannende mad.

Uanset hvad Jens Bruun mener, så gå ind og find ud af hvad podagra
patienter ikke kan tåle, så har du fundet ud af hvad syre base mad
er. Indmad,rødvin,bælgfrugter, visse bouilloner og supper, og
desværre øl, men hvis man passer lidt på med de andre ting, kan
man godt nyde en enkelt af disse, med måde.
TPB