Fuge vinduer med mørtel
Fra : jones_net

Dato : 16-09-05 08:52

Jeg skal have fuget vinduer med en mørtelfuge, men hvilket blandingsforhold
skal jeg bruge med cement og mørtel?

/J

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-09-05 09:21

> Jeg skal have fuget vinduer med en mørtelfuge, men hvilket
> blandingsforhold skal jeg bruge med cement og mørtel?

Der skal slet ikke cement i, men en vi kendte kom ca 1-2 l cement til en
pose (25 l) mørtel.

Mvh Maria

Fra : jones_net

Dato : 16-09-05 09:51

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Der skal slet ikke cement i, men en vi kendte kom ca 1-2 l cement til en
> pose (25 l) mørtel.

Slet ingen cement? Det er ikke meget!

Kan det så holde til det danske regnvejr?

/J

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 12:20

jones_net wrote:
> Jeg skal have fuget vinduer med en mørtelfuge, men hvilket
> blandingsforhold skal jeg bruge med cement og mørtel?
>
> /J

Du skal bruge kalkmørtel med Fæhår (kohår). Fugen rundt om viduerne skal
være diffusionsåben. Det danske regnvejr er ikke noget problem. Til gengæld
får du problemer hvis fugen er for tæt (silicone eller cement) fordi
vanddamp indefra ikke kan komme ud og så rådner dine vinduer. En del af mine
vinduer er 200 år gamle og de eneste steder med problemer er der hvor fugten
ikke kan komme væk.

Stig Bang-Mortensen

Fra : jones_net

Dato : 16-09-05 12:46

"Stig Bang-Mortensen" <sbmatmortensen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> får du problemer hvis fugen er for tæt (silicone eller cement) fordi
> vanddamp indefra ikke kan komme ud og så rådner dine vinduer.

Det kan jeg vist hente i Råd og Dåd - takker

> En del af mine
> vinduer er 200 år gamle og de eneste steder med problemer er der hvor
> fugten
> ikke kan komme væk.

Ja, jeg kan kun prale med 29 år gamle plast vinduer, som var lige til at
hive ud og smide væk! Så nu er der kommet træ i igen

/J

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 20-09-05 15:50

sørg for at der er stoppet med værk og fug med 50/50 750 færdigmørtel