Gode boller <- opskrift søges.
Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 08:52

Hejsa Alle

Jeg er den der står for maden i hjemmet, det inkludere madpakker også..
Nå men jeg ville gerne lave nogle gode boller, som så skæres over og ligges
i fryseren, og dagen før de skal i madpakken, kan man så ligge et stykke ost
og lidt grøn peber i, og i køleren..

Men jeg mangler en opskrift på nogle gode lidt grove boller, er der en
opskrift i sværger til ? helst uden solsikkefrø, det er kæresten ikke så
vild med..
Ellers er der ingen krav, er gulerod godt hvis man skal fryse dem ?

Fyr løs, jeg skal ha bagt en god bunke

Mvh
Morten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-09-05 10:29

"Juel" <xsnabelastarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg mangler en opskrift på nogle gode lidt grove boller, er der en
> opskrift i sværger til ? helst uden solsikkefrø, det er kæresten ikke så
> vild med..

Og den dag du ikke gider bage selv, kan jeg anbefale de flade, runde
bolleagtige brød, man kan købe hos Dansk Supermarkeds bagere (Bilka og
Føtex). De findes i mexikansk og provencalsk version. Sælges ofte i poser a
6 stk. Smager godt og er kanon at hive op af frysere.

De kan spises, når de er tøet op og lige er vendt nogle minutter på en
brødrister for at få den våde overflade væk.

Det smager forresten ret godt at lægge skinke/ost etc. ind i dem og så en
tur i toasteren til de er sprøde udenpå og varme indeni.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 14-09-05 10:57

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4327ec40$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
>
> Det smager forresten ret godt at lægge skinke/ost etc. ind i dem og så en
> tur i toasteren til de er sprøde udenpå og varme indeni.

Hej.

Jeg bruger denne opskrift på boller. Til ca. 25-30 stk. alt efter
størrelse.

1 l. kærnemælk
250 gr. smeltet margarine.
1 tsk. salt.
evt. 1 spsk. honning.
varmes/smeltes, til 37 gr.
1 pk. gær.

100-150 gr. spelt mel/grahamsmel
Hvedemel til dejen er tilpas.
pensles med æg.
Evt. secamfrø eller birkes

Kurt J.
Odense

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 17:08

Tak Kurt din og Ingers vil jeg da prøve engang

Mvh
Morten

Fra : Leo

Dato : 14-09-05 10:44

En nem genvej til boller, der er nemme til netop dit behov, er en
melblanding fra Amo (tror jeg) af den slags, de kalder burgerboller.
Det er en 'hvid' pose med tryk og billede.
De bliver gode luftige - er fryseegnede, men er altså desværre ikke grove.
Det må man så råde bod på med fyldet, der kunne indeholde lidt råkost, eller
en teskefuld klid.
Her i huset må vi altid bage dobbeltportion, da den ene pose ryger med det
samme sådan bare for sjov.

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 11:01

> En nem genvej til boller, der er nemme til netop dit behov, er en
> melblanding fra Amo (tror jeg) af den slags, de kalder burgerboller.
> Det er en 'hvid' pose med tryk og billede.

Hmm det er ikke sådan noget bland med vand og færdig boller vel ??

Gider ikke det bare ikke, skal jeg bruge tid på at lave mad, så skal det
være ordenligt, fra bunden så jeg ved hvad der er i, og helst økologisk..

Bevares vi får da også pulver - nem mad af og til.. men det høre til
sjældenhederne, men ALDRIG når jeg bager

Mvh
Morten

Fra : Leo

Dato : 14-09-05 11:41

Nu er det lidt en tilsnigelse at kalde en færdigblandet mel for en
pulverblanding - så er almindelige boller/brød også baseret på pulver.

det er en melblanding som du tilsætter væske og gær - det står dig frit for,
om du derudover ønsker at tilsætte kerner i et vist omfang, men så skal du
enten øge væskemængden eller reducere indholdet af mel.
Fidusen i disse melblandinger er, at de er blandet så mængden af mel med en
given hæveevne er afpasset i forhold til opskriften. Poserne indeholder ikke
mystiske bagekemikalier eller andet.

Jeg synes nok din "pulver"-dom er lidt hård - hvis du får en almindelig
opskrift, vil du også skulle tage stilling til hvilket mel, du skal vælge -
dvs. hæveevne, formalingsgrad, vandindhold mm. det har, for at du kan bage
med succes - så alle opskrifter er som udgangspunkt blot et skøn - og i den
sammenhæng kan jeg jo blot sige, at du skal bage boller baseret på mel, gær
og vand - husk at tilsætte næring til gæren, eller endnu bedre - find en
rest surdej, så du slipper for den unaturlige gær...
De er fantastiske.

Og jeg tror faktisk, at der findes økologiske udgaver af disse blandinger,
skønt det jo ikke fremgik af dit oprindelige indlæg, at det var det, du
søgte.

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 12:10

> [...]
en
> given hæveevne er afpasset i forhold til opskriften. Poserne indeholder

Ok, så har jeg misforstået, det må jeg kigge lidt efter i det lokale
supermarked, tak for ideen

Mvh
Morten

Fra : Nette

Dato : 14-09-05 12:57

"Leo" skrev

> det er en melblanding som du tilsætter væske og gær -

Hvor er ægget? Eller fedtstoffet? Ligger det løst i posen, eller er det
blandet i melet?

Melet er blandet med nogle andre ting i pulverform. Deraf tilnævnelsen
"pulverblanding".

Nette

Fra : Leo

Dato : 14-09-05 14:14

> Hvor er ægget? Eller fedtstoffet? Ligger det løst i posen, eller er det
> blandet i melet?

Det er så nok bare mig, men jeg kommer aldrig æg i madbrød, kun i kager.
Fedtstof kommer jeg sjældent i, da det efter min mening kun tjener til at
forlænge holdbarheden. Hos os spises brød inden for et par dage.

Jeg har ikke en pose ved hånden, men jeg tvivler på, at der er kemi
blandingen - måske en smule tilsat rapsolie, måske lidt tørret
surdejskultur.
Man skal være - undskyld udtrykket - lidt frelst for at kalde dette for
pulverblanding - du tror vel ikke, at bageren står med helt ordinære
meltyper og sjusser sig frem til det rigtige mix? Han bruger melblandinger
som vi andre nu også har fået adgang til.

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 14:22

"> Man skal være - undskyld udtrykket - lidt frelst for at kalde dette for
> pulverblanding - du tror vel ikke, at bageren står med helt ordinære
> meltyper og sjusser sig frem til det rigtige mix?

Det burde han sq....

Mvh
Morten

Fra : Ralph

Dato : 14-09-05 16:23

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meltyper og sjusser sig frem til det rigtige mix? Han bruger melblandinger
> som vi andre nu også har fået adgang til.

Hvorfor tror du vi bager selv?

Men al ære til "blandinger" DET har fået mine børn til at bage selv,
muffins, chokoladekage, burgerboller etc. Fars metode er ALT for besværlig,
men bare de gør NOGET så er far tilfreds

PS. Far bruger også pulver, jeg GIDER bare ikke lave bernaisesovs selv, og
så er den rigtige også alt for fed - HAR prøvet, bevares det smager da 10
gange bedre, det gør russisk kaviar også vs. Glyngøres 15 kroners, men
nukommer vi vist lidt uden for emnet, beklager.

--
venligst
Ralph

Fra : Leo

Dato : 15-09-05 04:57

Jeg synes faktisk, der er forskel på at tage en blanding til brød og en
blanding til fx muffins.
Brødblandingerne er regulære melblandinger.
Når vi er ovre i kageblandingerne a la shake'n'bake må der nødvendigvis være
tilat æg og fedtstof mm.
Men ok, vores grænser trækkes åbenbart forskelligt.
Når jeg engang får mig taget sammen til at rydde op på loftet skal jeg finde
min kogebog fra "mikromakro"-perioden frem - jeg har en meget naturlig
bagebog, der slår et slag for at man skal male sit mel selv - der er i hvert
fald en del opskrifter, jeg har gennemafprøvet.
Det er ikke, fordi jeg ikke kan forstå, hvad der siges, men ...."been there,
tried it".

Fra : Inger

Dato : 14-09-05 11:06

Juel wrote:

> Ellers er der ingen krav, er gulerod godt hvis man skal fryse dem ?
>
> Fyr løs, jeg skal ha bagt en god bunke
>
> Mvh
> Morten

Jeg sværger til disse: Opskriften er tidligere postet i dk.helbred.slank
og har fået ros fordi de mætter godt Og gulerødderne tager ikke
skade af at blive frosset ned...

*Havreboller med revet gulerod*
3 dl. havregryn
3 dl. kogende vand.
50 gr. gær
1 tsk salt
1 tsk sukker
2 dl. yoghurt naturel (jeg bruger cheasy)
200 gr. revet gulerødder (så fint som man nu synes det skal være i bollerne)
saften af 1 appelsin (jeg bruger altså det hersens citronsaft man kan
køber i sådan en lille rund én og putter i efter gefühl)
1 æg
ca. 600 gr. hvedemel

Hæld kogende vand over havregryn og lade det køle til det er fingerlunt.
Bland gær i og derefter resten bortset fra mel. bland det grundigt. Hæld
melet i og ælt det god igennem. Hæver lunt og tildækket ca. 30 min.
Formes og pensles med yoghurt og drysses evt. med havregryn.
Sættes i kold ovn. 200 grader i 30-35 min., midterste rille.

Mine kommentarer:
Jeg oplever at dejen er *meget* klistret når al melet er tilsat. Jeg har
prøvet at putte mel i indtil den slipper bordet (jeg ælter altid på
bordet, men det er jo en smags sag), men så bliver de ret så tørre.
Derfor er jeg begyndt at lade dejen forblive meget klistret. Når den så
skal formes har jeg en skål med lidt olie i stående, som jeg lige fedter
hænderne ind i, så dejen slipper hænderne. Når bollerne så bages falder
de lidt sammen og bliver fladere i det. Det kan jeg godt lide, da jeg så
ikke behøver skære dem over, men bare kan putte lidt ost på bagsiden.

Venlig hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 17:08

> Jeg sværger til disse: Opskriften er tidligere postet i dk.helbred.slank
> og har fået ros fordi de mætter godt Og gulerødderne tager ikke skade
> af at blive frosset ned...

Super de bliver testet

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 09:23

> Jeg sværger til disse: Opskriften er tidligere postet i dk.helbred.slank
> og har fået ros fordi de mætter godt Og gulerødderne tager ikke
> skade af at blive frosset ned...

MUMS de er gode jeg har en hel bunke liggende i fryseren nu tak for
opskriften..

Mvh
Morten