Varmeveksler - hvad skal jeg vælge
Fra : Klaus Kragelund

Dato : 13-09-05 09:47

Hej

Vi har et ældre hus hvor vi idag har oliefyr, men får fjernvarme
installeret. Anlægget skal være med veksler - da vi vil have et
lukket system til radiatorer da jeg så selv kan montere nye radiatorer
med tilhørende rørføring

Men mht veksleren - vi skal jo bruge både varmt vand til brugsvand og
så varmt vand til radiatorer. Hvilket mærke skal man vælge og er der
andre kommentarer?

Jeg har fundet en Termix VX på billigvvs til 15800,-

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer/Vekslere/80c4ea6b1bb892764b2eccb26a56a0a8.html

Er det et fornuftigt valg?

mvh

Klaus Kraglund

Fra : Steen Suder

Dato : 13-09-05 10:50

Klaus Kragelund wrote:

> [...]
>
> Men mht veksleren - vi skal jo bruge både varmt vand til brugsvand og
> så varmt vand til radiatorer. Hvilket mærke skal man vælge og er der

Vær opmærksom på at en gennemstrømningsveksler som dem, der typisk
sættes op i enfamiliehuse ofte ligger på kanten af hvad de skal kunne
levere.

Der sker nemlig det at fjernvarmeværkerne sætter deres differenstryk og
fremløbstemperatur ned løbende for at optimere produktionen.

Derfor kan selv en ny veksler have problemer med at levere de ca. 33kW
den skal kan kunne iflg. vandnormen, om sommeren hvor
fremløbstemperaturen er lav.

En forrådsbeholder ("varmtvandsbeholder") har den fordel at selvom dens
veksler (den indbyggede varmespiral) kun har en effekt på 7-8kW, så har
den et lager af opvarmet vand. Dette lager virker som buffer af
energien og på den måde belastes fjernvarmen mere effektivt = lavere
varmeregning.
Ulempen er selvfølgelig størrelsen.

Et eksempel kan være en Metro 110L beholder (vvs nr. 371982011.3). Den
kan fåes til 2637,- hos lpv.dk.

Denne løsning adresserer selvfølgelig ikke opvarmningen igennem
radiatorer.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Max

Dato : 13-09-05 10:54

Hej Steen

> [...]
> den et lager af opvarmet vand. Dette lager virker som buffer af
> energien og på den måde belastes fjernvarmen mere effektivt = lavere

Hvordan får du det regnskab til at gå op, du skal jo holde vandet opvarmet
altid med et merforbrug til følge ?

Forøvrigt vil jeg uanset prisen altid foretrække
gennemstrømningsvandvarmeren,
så har man ubegrænsede mængder af 70 grader varmt vand til rådighed.

Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 14-09-05 10:05

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> gennemstrømningsvandvarmeren,
> så har man ubegrænsede mængder af 70 grader varmt vand til rådighed.

Visse steder tillader energi selskabet ikke genemstrømsvarmevekslere - fx. i
københavn

Bare til info

Torben

Fra : Soren Pedersen

Dato : 13-09-05 11:11

Steen Suder wrote:

> [...]
> den et lager af opvarmet vand. Dette lager virker som buffer af
> energien og på den måde belastes fjernvarmen mere effektivt = lavere

Har du et link der kan underbygge dit udsagn ?
De par gange hvor jeg har haft valget har det heddet sig at
varmtvandsbeholderen er mest økonomisk hvis der er et jævnt træk hen
over dagen, hvorimod gennemstrøm er mest økonomisk hvis der ikke er
noget træk i løbet af dagen, men kun morgen og aften.

Mvh
Søren