| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | taksering af telefon opkald. Fra : flemming kaufmann | 
  Dato :  09-09-05 13:41 |  
  |   
            Hej
 
 Jeg kan se at min nuværende telefonudbyder, begynder taksering så snart jeg
 ringe op.
 Dvs lader man en telefon ringe i 1. min, hos den man ringe op, betaler man
 opkaldsafgift + 1 min takst ?
 
 Er dette normal kutume. Jeg troede først takseringen, begyndte, når man fik
 forbindelse. Når man ringer til en mobiltlf f.eks i udlandet, er det jo ikke
 uvæsentligt ?
 
 Hvad gør TDC, Telsome og de andre ?
 
 Mvh flemming
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Pongo (09-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Pongo | 
  Dato :  09-09-05 17:58 |  
  |   
            flemming kaufmann wrote:
 > Hej
 > Jeg kan se at min nuværende telefonudbyder, begynder taksering så
 > snart jeg ringe op.
 > Dvs lader man en telefon ringe i 1. min, hos den man ringe op,
 > betaler man opkaldsafgift + 1 min takst ?
 >
 > Er dette normal kutume. Jeg troede først takseringen, begyndte, når
 > man fik forbindelse. Når man ringer til en mobiltlf f.eks i udlandet,
 > er det jo ikke uvæsentligt ?
 >
 > Hvad gør TDC, Telsome og de andre ?
 
 Det er vist normalt for mobiloperatøre at opkræve opkaldstakst, uanset 
 om opkaldet er forgæves eller ej. Minuttakst påbegyndes normalt først 
 ved svar.
 For fastnetoperatøre er det blevet kutume kun at opkræve opkaldstakst 
 for besvarede opkald.
 Kunden får først reelt udbytte af tjenesten ved besvarelse af opkaldet. 
 Kunden kan derfor hævde at de næsten intet får for de penge der betales 
 når opkaldet er forgæves. En opkaldstone indeholder ganske vist en smule 
 information, men det er næppe det, man som kunde ønskede at købe.
 Teleoperatøren reserverer resourcerne fra det øjeblik der ringes op. 
 Operatøren kan derfor hævde, at de har omkostninger ved opkald der ikke 
 gennemføres. De kan vælge at overføre disse omkostninger på de kald der 
 faktisk bliver gennemført (højere takst) eller de kan afkræve dem på de 
 ikke gennemførte opkald.
 Man kan diskutere hvad der er rimeligt eller ikke, men under alle 
 omstændigheder bør det fremgå at vilkårene hvordan afregning sker.
 Ringer man til områder i udlandet med en meget gammel infrastruktur 
 (f.eks Cuba), kan man i nogle tilfælde få et "Falsk" svar-signal. Det 
 kan ske fordi gennemstillingen i gamle analoge centraler kan tage så 
 lang tid, at opkaldet ellers vil få timeout før modtageren kunne nå at 
 tage telefonen. Opkald til mobiltelefoner vil dog næppe ramme sådant 
 gammelt udstyr.
 
 Er du sikker på at den tæller du kigger på, også afspejler afregningen ?
 Nogen telefoner måler jo selv tiden, uden at de kan vide om der bliver 
 afregnet eller ej.
 
 /Klaus
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |