Hvordan se forskel på fernis og lak?
Fra : CAH

Dato : 09-09-05 19:32

Hej

Vi har et hus fra omkring 32 som nogen steder stadig har den
oprindelige lak / fernis på gulvbrædderne. Hvordan kan man se om det
er fernis (linolie med et tørre middel) eller lak som der er på
gulvet.

Jeg har læst på sns.dk at man kan fjerne lak/fernis med brun sæbe
natten over - er der nogen der har erfaring med dette?

Cah

Fra : Kramer

Dato : 10-09-05 07:21

CAH wrote:
> Hej

> Jeg har læst på sns.dk at man kan fjerne lak/fernis med brun sæbe
> natten over - er der nogen der har erfaring med dette?

Jeg har gjort det på en trappe med det resultat at der kom store
skjolder langt ind i træet så jeg måtte slibe 1,5 mm af trappen overalt.
DYBT SUK.
Kan ikke anbefales.

Mvh. Bøge.

Fra : CAH

Dato : 10-09-05 08:27

> Jeg har gjort det på en trappe med det resultat at der kom store
> skjolder langt ind i træet så jeg måtte slibe 1,5 mm af trappen overalt.
> [...]

Tak for tippet, brugte du almindelig brun sæbe - eller den flydende,
og blandede du evt. noget i. Jeg har et par gulvbrædder som jeg kan
eksperimentere lidt på, så jeg vil evt. lige prøve med lidt
forskelligt.

Cah

Fra : CAH

Dato : 10-09-05 08:28

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-09-05 10:01

Slib det af, det er der ingen problemer i.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kramer

Dato : 11-09-05 08:20

CAH wrote:

> [...]
> og blandede du evt. noget i. Jeg har et par gulvbrædder som jeg kan
> eksperimentere lidt på, så jeg vil evt. lige prøve med lidt

Jeg brugte alm.brun sæbe og pakkede det ind i plastik.
Men hvorfor dog ikke slibe/få slebet det af ? det er langt det nemmeste
når det er et helt gulv.

Mvh Bøge.

Fra : CAH

Dato : 11-09-05 17:24

> Men hvorfor dog ikke slibe/få slebet det af ? det er langt det nemmeste
> når det er et helt gulv.

Fordi det jeg mener at gulvet har lige i underkanten i tykkelsen, så
jeg er nervøs for at det kommer til at gynge. Jeg håbede på at der
skulle lidt mindre af hvis man føst brugte den brune sæbe, og så
sleb. Jeg har hørt at når man slibber så skal der forholdsvis meget
af fordi lakken, så at sige presset smelter ned i træet.

Cah