Plante judaspenge
Fra : TDJ

Dato : 09-09-05 19:28

Jeg har fået et par "havedollars" (hvide judaspenge med
frø indeni). Vil gerne prøve at have dem næste år i haven.

Men hvordan skal de bedst plantes / startes ? Er helt
nybegynder udi den slags.

Skal frøene tages ud af pengene ?

Hvornår skal de i jorden - og er det bedst først at plante
indendørs og plante ud senere, eller skal frøene bare i jorden
udenfor direkte ?

Håber nogen kan gi et svar.

--
---
fjern alle madvarer ved svar

my icq pizza [at} gm x oste mad {dot]] net

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-09-05 19:49

TDJ skrev:

> Skal frøene tages ud af pengene ?

Ja.

> Hvornår skal de i jorden - og er det bedst først at plante
> indendørs og plante ud senere, eller skal frøene bare i jorden
> udenfor direkte ?

Man kan så direkte på voksestedet om foråret når jorden er "bekvem".
Judaspenge (a.k.a. Måneskulpe) er en to-årig urt, der blomstrer med
violette blomster i juni-juli året efter de er sået.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-09-05 20:15

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev
>Måneskulpe) er en to-årig urt, der blomstrer med
> violette blomster i juni-juli året efter de er sået.

Jeg har selv to typer violet, en blå- og en rødlig violet. Mener også de
findes hvide. Men måske ved jeg for lidt om, hvad man kan få for penge?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-09-05 20:21

Preben Riis Sørensen skrev:

> Jeg har selv to typer violet, en blå- og en rødlig violet.

Det skal nok være rigtigt når du siger det.

> Mener også de findes hvide.

Det mener jeg osse at have set.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-09-05 20:30

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev

> Det skal nok være rigtigt når du siger det.

Kan sende foto. Vil gene have flere af den rødviolette, der er 'sjælden'.
Men har endnu ikke set om min 'selektive avl' virker.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-09-05 20:04

"TDJ" <myicqpizza@gmx.netostemad> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvornår skal de i jorden - og er det bedst først at plante
> indendørs og plante ud senere, eller skal frøene bare i jorden

Du kan springe et års ventetid over ved at få fat i nogle småplanter i
stedet. Det er en toårig plante. Hvornår du sår kan nok være ligemeget, de
spirer først til foråret. Du åbner pengene for at få frøene ud. Om det er
det man forstår ved skillemønt, ved jeg ikke. Men ellers veksler du dem bare
til små gryn
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-09-05 20:59

> [...]
> frø indeni). Vil gerne prøve at have dem næste år i haven.
>
> Men hvordan skal de bedst plantes / startes ? Er helt

Hvis du vil have "mønterne" næste år, må du plante dem som 1. års-planter.
Ellers kan du bare drysse nogle frø nu - så har du dem om to år - og for
ever som selvsåede bidrag til din haveflora (der er altid nogle få, der
unddrager sig indsamlingen).

Hilsen Inger