Find-funktion irriterer
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-09-05 20:57

Der er en ting, der irriterer mig ved Find-funktionen i Finder (cmd-F).
Når jeg begynder st skrive et søgeord, giver Find sig til at lede, inden
jeg er færdig med at skrive. Hvis jeg f.eks. vil lede efter et
dokumentet, der indeholder "computer" i dokumentnavnet, begynder
søgningen uopfordret, når jeg har skrevet "comp". Først når Find har
fundet de dokumenter, der indeholder "comp", opdager den, at der faktisk
var flere bogstaver. Og så begynder der et nyt udskilningsløb mellem de
fundne dokumenter.
Er der andre, der oplever noget lignende?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-09-05 22:40

Ove Steen Smidt skrev:

> Der er en ting, der irriterer mig ved Find-funktionen i Finder
> (cmd-F). Når jeg begynder st skrive et søgeord, giver Find sig
> til at lede, inden jeg er færdig med at skrive.

Det er også en af de ting, som virkelig irriterer mig ved Tiger,
for det er vel Spotlight, der gør det. Panther går ikke i gang
med at søge før man trykker Enter, eller klikker på Search.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-09-05 07:06

> Det er også en af de ting, som virkelig irriterer mig ved Tiger,
> for det er vel Spotlight, der gør det. Panther går ikke i gang
> med at søge før man trykker Enter, eller klikker på Search.

Tak for jeres solidaritet og medfølelse.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-09-05 12:49

Ove Steen Smidt skrev:

> Tak for jeres solidaritet og medfølelse.

Selv tak.

Jeg har mere eller mindre droppet at bruge Tiger, for den gør et
eller andet ved min fladskærm (Viewsonic VP201s) som gør, at der
opstår mørke lodrette striber over hele skærmbilledet. Samtidig
ser den grå baggrundsfarve meget grumset ud i stil med det her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/tiger/striber_og_grums.jpg>.

Det ser meget mytisk ud, for man kan ofte få det til delvist at
forsvinde ved f.eks. at åbne et Finder-vindue og trække det rundt
på skærmen. Det går ikke helt væk, men man kan se, at den grumsede
baggrundsfarve ændrer sig.
Umiddelbart ligner det et overophedet grafikkort, men hvorfor sker
det så kun i Tiger? (kortet er et Nvidia GeForce FX 5200 Ultra,
som sidder i en G5 1.8 Ghz dual).

For at få det væk, bliver jeg nødt til at lukke ned og flytte
skærmkablet over på en anden udgang (enten DVI eller ADC afhængig
af, hvor kablet sidder, når det går galt). Efter næste boot er
billedet fint, men lige pludselig er det galt igen. Så bliver man
igen nødt til at lukke ned og flytte kablet tilbage igen, så det
gider jeg ikke at bøvle med.

Problemet har aldrig opstået på min Panther-installation, så den
foretrækker jeg at bruge i stedet. Ikke kun pga. det med skærmen,
som dog er det største irritationsmoment i mit tilfælde, men også
pga. irritationen over Spotlight.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-09-05 14:48

> [...]
> Umiddelbart ligner det et overophedet grafikkort, men hvorfor sker
> det så kun i Tiger? (kortet er et Nvidia GeForce FX 5200 Ultra,

Hvilken frekvens står den til i Systemindstillinger? Prøv med 60 Hz,
hvis den ikke allerede står til det.

Det er meget underligt...

> [...]
> foretrækker jeg at bruge i stedet. Ikke kun pga. det med skærmen,
> som dog er det største irritationsmoment i mit tilfælde, men også

Ja, det at Spotlight er over det hele, og det plludselig er mere
besværligt at søge på filnavne er godt nok lidt kikset. Lad os håbe,
at de får det fikset i én af 10.4.x udgaverne.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-09-05 15:33

René Frej Nielsen skrev:

> Hvilken frekvens står den til i Systemindstillinger?

Den står til 60 Hz, for man kan ikke vælge andet, så længe den
kører digitalt og grafikkortet er ikke godt nok til at trække
den analogt. Billedet er alt for utydeligt, hvilket vel er tegn
på en dårlig D/A-konverter i kortet. Mit Asus Radeon X800 Pro
i min Windows-computer har et knivskarpt billede på den samme
skærm, når den forbindes analogt (altså, med et HD15- eller
VGA-stik, som det vist også kaldes).

> Det er meget underligt...

Ja meget. Jeg har også spurgt i Apples forummer, men deres teori
er, at det er skærmen. Det har jeg bare svært ved at forstå, når
det ikke sker i Panther.

Og det endnu mere underlige er, at jeg for ca. 20 min. siden for
første gang har fået striberne væk blot ved at reboote Tiger.
Havde installeret Quicktime 7.0.2, som kræver en genstart og efter
den genstart, var striberne væk. Nu er jeg så spændt på, om de
kommer tilbage igen.

Tidligere kunne jeg med 100 % sikkerhed få striberne og støjen
tilbage ved at boote til Panther og tilbage til Tiger igen, men
det virker ikke efter Quicktime 7.0.2-opdateringen, så noget har
tilsyneladende ændret sig. Det må dog være et tilfælde, så jeg
er spændt på, hvornår striberne kommer tilbage.

[Spotlight]
> Lad os håbe, at de får det fikset i én af 10.4.x udgaverne.

Det gør de nu nok, men det kræver jo da selvfølgelig, at nogen gør
dem opmærksom på problemerne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-09-05 21:12

> [...]
> i min Windows-computer har et knivskarpt billede på den samme
> skærm, når den forbindes analogt (altså, med et HD15- eller

Ja, der er bestemt forskel på de forskellige grafikkort. Nogen gange
kan man vælge 60 eller 75 Hz, når man kører digitalt.

> [...]
> Havde installeret Quicktime 7.0.2, som kræver en genstart og efter
> den genstart, var striberne væk. Nu er jeg så spændt på, om de

Lad os håbe, at et eller andet er blevet opdateret.

> [Spotlight]
>
> Det gør de nu nok, men det kræver jo da selvfølgelig, at nogen gør
> dem opmærksom på problemerne.

Mon ikke de følger med i diverse fora, websites?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 12-09-05 15:31

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Mon ikke de følger med i diverse fora, websites?

Regn ikke med det: Sidst Apple danmark blev spurgt om det, var svaret,
at det havde de ikke resourcer til...

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-09-05 20:51

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Regn ikke med det: Sidst Apple danmark blev spurgt om det, var svaret,
> at det havde de ikke resourcer til...

Apple Danmark, hvem?

Nej, men mon ikke Apple i US har fingeren nogenlunde på pulsen mht.
hvad brugerne synes?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 13-09-05 06:25

Thomas G. Madsen wrote:

> Det gør de nu nok, men det kræver jo da selvfølgelig, at nogen gør
> dem opmærksom på problemerne.

Derfor er det en rigtig god ide at smide sådanne problemer op på deres
eget forum, i support på deres website !!

http://www.apple.com !

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-09-05 22:18

René Frej Nielsen skrev:

> Lad os håbe, at et eller andet er blevet opdateret.

Noget kunne tyde på det, for nu har jeg brugt Tiger hele aftenen
og der har absolut intet været galt med billedet. Man undres. :)

QuickTime er da vel ikke så dybt integreret i OS X at en
opgradering af QT ligefrem kan løse et problem med skærmbilledet
i hele systemet. Det lyder meget usandsynligt, synes jeg, men man
skal nok aldrig sige aldrig.

> Mon ikke de følger med i diverse fora, websites?

Måske. Jeg håber det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-09-05 17:48

Henry Lerche Madsen skrev:

> Derfor er det en rigtig god ide at smide sådanne problemer op på
> deres eget forum, i support på deres website !!

Jeps.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-09-05 18:54

Henry Lerche Madsen skrev:

> http://www.apple.com !

<http://www.apple.com/macosx/feedback/> er vel egentlig den mest
direkte vej.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard

Dato : 10-09-05 01:26

Hej Ove Steen

Det er ikke 'Find' som sådan, der er problemet. - Det er det hersens
'Spotlight'-bras, der er skyld i det... Og som dig, så irriterer det
nærmest til vanvid.( - Og det sløver ad ... til...

Jeg er begyndt at bruge Sherlock igen. Den blev ikke slettet, da jeg
opg. fra 10.3.9 til 10.4, og tilsyneladende virker den stadig
problemfrit på Tiger...

mvh. Erik Richard

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
> fundne dokumenter.
> Er der andre, der oplever noget lignende?

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Kell Christensen

Dato : 10-09-05 22:05

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> fundne dokumenter.
> Er der andre, der oplever noget lignende?

Også sur mand her...

Kell

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-09-05 19:46

> [...]

> fundet de dokumenter, der indeholder "comp", opdager den, at der faktisk
> var flere bogstaver. Og så begynder der et nyt udskilningsløb mellem de

Prøv "Laserlight".
Et Applescript med grafisk brugerflade.
Giver en indtastningsboks, hvor der f.eks. kan vælges arkivnavne i
stedet for indhold. Skriv søgeordet, tast retur og resultatet vises i et
færdigt Spotlight-vindue.
Programmet er freeware og kan yderligere rettes til i ScriptEditor.
<http://mysite.verizon.net/oneleftfoot/>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg