Dansk design skal markedsføres internationalt, mener
Socialdemokraterne. Nu går partiet til finanslovsforhandlinger med sit bud
på en sammenhængende designpolitik
Danmark skal sælge sig selv på design de kommende år. Det var den
fælles holdning hos Folketingets partier, da de i 2004 indgik en aftale om
40 millioner kroner til dansk design.
De tre brancheorganisationer Dansk Design Center, Dansk
Arkitekturcenter og Danish Crafts står bag en ny strategi, der fordeler
pengene til blandt andet forskning, rådgivning og markedsføring i New York
og Kina.
- Det er et vigtigt første skridt, der tages med denne
samarbejdsaftale. Der er nu behov for, at vi fortsætter den offensive
linie
efter år med meget kraftig reduktion af de i forvejen beskedne offentlige
midler på området, siger medlem af kulturudvalget Pia Gjellerup.
Socialdemokratiet foreslår derfor, at næste skridt bliver en reel
styrkelse af samspillet mellem virksomheder, designbranchen og
designuddannelserne.
- Vi må sætte økonomi bag ordene, for ellers står vi tilbage med en
tom skal og en række gode intentioner, men uden m ulighed for at føre det
nødvendige ud i livet. Vi skal have skabt designnetværk over hele landet.
Dansk Designcenter skal - med inddragelse af uddannelsesinstitutioner,
virksomheder og brancheorganisationer - være omdrejningspunktet for denne
indsats, mener Pia Gjellerup.
Hun opfordrer regeringen til at fastholde et stærkt engagement i
dansk
designpolitik.
- Jeg håber, at vi ved de kommende finanslovsforhandlinger får taget
det næste skridt. Vi skal igen have en sammenhængende designpolitik.
Design
er et af de unikke konkurrenceparametre, hvor Danmark kan stå stærkt i den
globale konkurrence, slår hun fast.
--
Hej fra Børge Højlund Jensen.
Min hjemmeside
http://oz5vib.webbyen.dk