Joakim von And wrote:
> Artiklen kan læses i sin helhed på
>
http://politik.tv2.dk/article.php/2712341.html?forside
Der står bl.a. følgende, hvortil jeg vil sige følgende:
»Er sprogkundskaberne for dårlige, skal eleven have
ekstra-undervisning, hjælpelærere eller i yderste konsekvens flyttes
til en anden klasse.«
Det er Ritt Bjerregaard-logik: hvis undervisningen ikke giver
resultater, skal eleven belemres med endnu mere undervisning.
»"Hvis et barn i 3. klasse stadig ikke kan læse og klare sig på
dansk, så skal der nye og særlige foranstaltninger til. Når eleven
ikke får noget ud af at være i en klasse, hvor 90 pct. af eleverne er
tosprogede, så må skoleforvaltningen flytte barnet til en skole med
langt mere intensiv undervisning," siger Ritt Bjerregaard.«
Naturligvis får eleven noget ud af at være i en klasse, hvor 90 pct.
af eleverne er "tosprogede". Eleven lærer at tale arabisk,
tyrkisk, urdu, farsi eller somalisk eller en blanding af disse sprog
alt efter klassens sammensætning. Det foregår utroligt effektivt og
sker på bekostning af deres tilegnelse af danske talegaver. Ingen
sprogundervisning er så effektiv som den, børn giver hinanden, når
de leger sammen. Men det forstår Ritt Bjerregaard ikke rigtigt. Hvis
hun gjorde det, ville hun arbejde for, at de fremmedes børn blev
fordelt således fra starten, at mindst 80 pct. af eleverne i klassen
kunne tale dansk rigtigt. Derved sikrede man, at resten også kom til
at tale dansk rigtigt.
Bent