Styroporkugler / flamengokugler
Fra : Jørn Vind

Dato : 08-09-05 20:53

Hej gruppe

vi er ved at få nye vinduer sat i huset. Vi opdager at der ikke er nogen
hulrumsisolering, og vil gerne have dette udført når vi alligevel har lukket
op ind i hulmuren.

Jeg påtænker at fylde nogle flamengo- / styroporkugler ind i hulmuren.
Grunden til dette er at de har en god isoleringsevne, og jeg tror de er
lette at få pustet ind. jeg kan forestille mig at de også falder på plads
helt af sig selv.

Er der nogen der har erfaring med dette - gode / dårlige.

Findes der andet der er bedre ?

ER der nogen der ved hvor man kan købe sådanne styroporkugler og evt. hvad
disse sådan cirka koster ?

Jørn Vind

Vi bor på Grønnevangen 54
5210 Odense NV

og har telefonnummer 66 16 19 83

Se også vore hjemmesider:

http://home20.inet.tele.dk/fritidshuset/

www.vindmusik.dk

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 08-09-05 21:40

Brug papiruld, det bliver som papmache når der er gået et stykke tid og så
rasler det hele ikke ud, hvis du en dag skal skifte et vindue.
Og så mister det ikke isoleringsevnen, hvis det bliver fugtigt.
Med venlig hilsen
Thomas Strandvig

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-05 22:28

Jørn Vind wrote:

> vi er ved at få nye vinduer sat i huset. Vi opdager at der ikke er
> nogen hulrumsisolering, og vil gerne have dette udført når vi
> alligevel har lukket op ind i hulmuren.

Det lyder som en halvskidt ide. Vent til de nye vinduer er blevet sat i.
Derefter fjerner du en enkelt eller to sten øverst i muren og får blæst
isoleringen ind.

Så længe der mangler vinduer i hullerne, kan du ikke isolere noget over den
nederste kant i murhullet - uanset om du vælger styroporkugler, rockwool
eller papiruld.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : jones_net

Dato : 09-09-05 07:07

"Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> helt af sig selv.
>
> Er der nogen der har erfaring med dette - gode / dårlige.

Hvis du har krybekælder, så smut lige derned og se om hulrummet mellem
murene er åben dér hvor ventilationskanalerne til kælderen er. Hvis der er
åbent, skal du lige have dem lukket, ellers ender det meste af isoleringen
bare nede i krybekælderen!
Og det gavner altså kun når du ligger dernede og efterisolere gulvet - så er
det dejligt blødt at ligge på

/J

Fra : Jørn Vind

Dato : 10-09-05 13:04

Jeg takker for gode svar i denne forbindelse.

Når svarene begynder at komme ind, ser man jo tydeligt at man ikke har givet
alle oplysninger - jeg har taget for givet at de der svarer ved hvorledes
vores hus ser ud - og det er jo ingen andre end jeg der ved. Beklager.

Det er et etplanshus uden krybekælder - en 70´er bolig. Der hvor vi har
vinduer, og hvor jeg ved der ikke er isoleret, der er der kun muret op i
vindueshøjde - og derfra og opefter er hele facaden beklædt med vinduer. Så
der vil ikke være noget med at flamengokuglerne ruller ud hvis jeg skulle
foretage mig et eller andet, hvor jeg efterfølgende skulle have lukket op
igen.

Ligeledes - så ville det jo være let at hælde flamingokugler ned i hulrummet
når vinduerne alligelvel er ude og man står og ser lige ned i hulmuren.

Men tak for svarene indtil videre.

Med venlig hilsen

Jørn Vind

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-09-05 23:07

"Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt af sig selv.
>
> Er der nogen der har erfaring med dette - gode / dårlige.

Det kan ikke anbefales, at hælde flamingoen i muren, da du ikke vil få det
pakket ordenligt, og det vil derfor synke sammen med tiden. Få et firma til
at gøre det, så spare du både tid og bekymringer. Det er faktisk ikke så
dyrt for et almindeligt hus.
Brug flamingogranulat i stedet for kugler. En sten ude og kuglerne er væk,
hvorimod granulaten bliver stående inde i muren.

> Findes der andet der er bedre ?

NEJ!

> ER der nogen der ved hvor man kan købe sådanne styroporkugler og evt. hvad
> disse sådan cirka koster ?

350,- kr. pr. kbm. Søg på Google efter flamingogranulat.

> --
> Med venlig hilsen

Michael