skære en borplade til --> uden at den flos~
Fra : rasmus carlsen

Dato : 08-09-05 15:28

Hejsa,

Jeg skal skære et hjørne af en bordplade. Det er en ubehandlet bøgeplade fra
Silvan og jeg skal save med en gammeldags fuksvans. Hvordan undgår jeg at
kanten flosser der hvor jeg har savet? Er der et trick med malertape eller
noget med at skære en lille rille med en hobbykniv først?

ras

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-09-05 15:38

rasmus carlsen (rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk) skrev i
2UXTe.294$cY.261@news.get2net.dk:
> [...]
> Hvordan undgår jeg at kanten flosser der hvor jeg har savet? Er der
> et trick med malertape eller noget med at skære en lille rille med en

Hvis du saver fra oversiden er det undersiden der flosser. En god sav er
altafgørende.

Hvis du har mulighed for at låne en rundsav, kan du save den fra undersiden.

--
Martin Petersen

Fra : Martin Bak

Dato : 08-09-05 15:42

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kanten flosser der hvor jeg har savet? Er der et trick med malertape eller
> noget med at skære en lille rille med en hobbykniv først?

Du kan sikkert bare skære løs, den vil kun flosse lidt på bagsiden. Forsiden
vil blive helt ren i snittet. For at undgå flosseriet på bagsiden, kan du
spænde en tynd pladestump under med skruetvinger, så du skærer igennem både
bordpladen og pladestumpen.

Forsøg at lave et snit i det hjørne der alligevel skal skæres af, hvis dette
ikke skal bruges til noget. Så kan du vurdere resultatet inden du skærer
"for alvor"

Martin