Syge Nevadaroser - hvad planter jeg i sted~
Fra : Henrik Nørgaard

Dato : 07-09-05 07:54

Hej Nyhedsgruppe

Mine Nevadaroser står for at blive gravet op! De bliver mere og mere fyldt
med alskens sygdomme, der får bladene til at falde alt for tidligt af. Jeg
vil ikke sprøjte dem, men i stedet plante noget, som ikke får rust,
stråleplet osv.
Rosernes funktion har været at læ for resten af bedet samtidig med at de tog
det direkte kik ind i haven (bedet ligger i forlængelse af den flisegang,
der fører op til vores indgangsparti)... og så er de jo så smukke, når de
ikke, som mine, er gået hen og blevet syge.

Hvad kan jeg plante i stedet? Er det helt umuligt at plante andre store
roser - og hvilke er så hårdføre at de ikke får sygdommene? Eller skal jeg
finde på noget helt andet. Det skal gerne kunne komme op i 1,5 m og
allerhelst være noget med smuk og lang blomstring.

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-09-05 18:22

On Wed, 7 Sep 2005 08:54:24 +0200, "Henrik Nørgaard"
<noergaard@snabela.vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>finde på noget helt andet. Det skal gerne kunne komme op i 1,5 m og
>allerhelst være noget med smuk og lang blomstring.

Man skal jo helst skifte en masse jord hvis man vil plante roser efter
roser. Og da dine roser jo ikke lader til at trives hvor de står, så var
det nok bedst at vælge noget andet.

Lige præcis hvad kan jeg ikke lige her og nu komme med et godt bud på.
Selv er jeg egentlig ret glad for potentil, den blomstrer længe og ser
ret overdådig ud, næsten ligegyldigt om det er den gule, hvide eller
røde. Men de når jo slet ikke op i halvanden meters højde.