Stampet kalk - hvad er tørretiden?
Fra : Ukendt

Dato : 05-09-05 20:09

Hej alle,

jeg har netop erhvervet mig, på mit lokale Råd&Dåd's forhåbentlig
kyndige vejledning, noget Maxim stampet kalk til kalkning af
indervæggene i min kælder. I hvilken forbindelse jeg har tænkt mig at
invitere min fætter på en kold øl og en solid gang kalkning. Jeg kan
gode lide at arbejde i lange skift, og har manden til rådighed i blot en
enkelt dag, så jeg skal høre jer, før jeg åbner og blandet det hele
sammen - kan jeg overstå de 3-4 lag på en enkelt dag? Hvad er tørretiden
for sådan en gang kalkning? Har undersøgt hvad jeg kunne på
producentens hjemmeside, der desværre ikke giver noget svar.

På forhånd tak for svar,

mvh.

Morten

Fra : Max

Dato : 05-09-05 20:44

Hej Morten

> sammen - kan jeg overstå de 3-4 lag på en enkelt dag? Hvad er tørretiden
> for sådan en gang kalkning? Har undersøgt hvad jeg kunne på

En tidligere svoger der sælger kulekalk til kirker siger at der skal gå
mindst 2 døgn mellem hver påstrygning.

Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 05-09-05 21:03

"Morten Nørgaard" <spammenotMno@ursamajorproductionsPLEASEnospam.dk> skrev i
en meddelelse news:431c97c0$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> på en enkelt dag? Hvad er tørretiden for sådan en gang kalkning? Har
> undersøgt hvad jeg kunne på producentens hjemmeside, der desværre ikke

Jo længere tid du venter, des bedre. Kalken udnytter luftens fugtighed til,
at danne nye krystaller. Det tager tid. Det kan betale sig, at stryge med
"kalkvand" først (i stedet for rent vand) Kalkvand laver du ved at lave en
meget tynd kalk, ca. 1/10 af normalt forhold, og lade det stå og bundfælde i
et døgns tid. Så kan du samle vandet op og bruge det til at stryge med inden
kalkningen. Du kan så tilsætte nyt vand til "bundfaldet", blande det op og
lade de bundfælde igen osv.. i alt ca 10 gange. Kalkvandet er også godt at
bruge, til at blande den endelige kalkmælk med.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-05 19:24

> [...]
> lade de bundfælde igen osv.. i alt ca 10 gange. Kalkvandet er også godt at
> bruge, til at blande den endelige kalkmælk med.

Hej Martin,

   det lyder som en god ide. Mange tak til begge for godt råd.

Mvh.
Morten