Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Macro og mellemringe
Fra : Peter

Dato : 01-09-05 07:34

Hej,

Er der nogen der kan give mig en forklaring på hvor "mellemringe"
kommer ind i forbindelse med macro fotografering?

Er det noget der benyttes så man kan komme "tættere" på motivet uden
brug af zoom objektiver eller er der noget jeg har fået helt galt i
halsen.

--
Peter

Fra : Alex W

Dato : 01-09-05 08:47

> [...]
>
> Er det noget der benyttes så man kan komme "tættere" på motivet uden
> brug af zoom objektiver eller er der noget jeg har fået helt galt i

Hej Peter

En mellemring er (populistisk) et hult rør man sætter mellem kameraet og
objektivet. Jo længere røret er jo tættere kommer man på objektet man gerne
vil fotografere. Der er altså ikke noget optik indblandet, men kun ledninger
mv. til overførsel af signaler fra kamerabody til objektivet.

Man kan sætte flere mellemringe sammen og kommer derved endnu tættere på
motivet.

/Alex W

Fra : Aksel

Dato : 03-09-05 20:50

> En mellemring er (populistisk) et hult rør man sætter mellem kameraet og
> objektivet.

Er det ikke temmeligt almindeligt at rør er hule?

Hilsen Aksel

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-09-05 09:05

Peter skrev:
> [...]
> Er det noget der benyttes så man kan komme "tættere" på motivet uden
> brug af zoom objektiver eller er der noget jeg har fået helt galt i

Ja, man bruger mellemringe for at flytte
nærgrænsen for objektivet. Alle objektiver
har en tætteste fokusafstand hvor objektivet
er i stand til at stille skarpt. Hvis nærgrænsen
f.eks. er 50cm, vil en mellemring eller to
flytte nærgrænsen ned til f.eks. 5 eller 10cm.
Til gengæld kan objektivet ikke længere fokusere
på uendeligt uden at man fjerner mellemringene.

Om objektivet har variable brændvidde (zoom)
eller fast, har ingen betydning.

Peter Schrøder