/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Og så et par fugle....
Fra : Jan Bøgh


Dato : 28-08-05 20:10

Rent undtagelsesvis et par fugle. Efter en ordentlig byge valgte nogle
vipstjerter at gå i bad. Og de er da meget søde. Men nogle elendige
lysforhold.

Denne er blot hygeinisk:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC8991%20Badende%20vipstjert.html

Og denne har behov for at vise en mere bredskuldret positur end vipstjerter
nogmalt fremviser:

http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC8943%20Bredskuldret%20vipstjert.html

I begge tilfælde 300 mm+2*TC, som jeg nok aldrig bliver rigtig glad for.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Nye (opdateret 22/8/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



 
 
Max (28-08-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 28-08-05 20:22

Hej Jan

> Rent undtagelsesvis et par fugle. Efter en ordentlig byge valgte nogle

Søde fugle, Vipstjerter er nu altid glade at se på, men jeg savner
nu lidt mere dybdeskarphed i de billeder.

Mvh Max



Jan Bøgh (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-08-05 09:40

Max wrote:

> Søde fugle, Vipstjerter er nu altid glade at se på,

Ja, jeg kunne heller ikke stå for dem.

> men jeg savner
> nu lidt mere dybdeskarphed i de billeder.

Også jeg. Men det her er nok en smule bedre - men ikke så indholdsrigt:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC8979_Registreret_Vipstjert.html

Det her er lidt sjovere mht. indhold:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC8927_Badende_Vipstjerter.html

vh
Jan


--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Nye (opdateret 22/8/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Max (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 29-08-05 10:45

Hej Jan

> Også jeg. Men det her er nok en smule bedre - men ikke så indholdsrigt:

Jeg savner mest DOF i de billede med skuldrene, jeg ville
gerne at man kunne se lidt mere af stenene, de er så flotte
i farverne når de er våde.

Mvh Max



Michael (28-08-2005)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 28-08-05 20:31

Jan Bøgh wrote:
> Rent undtagelsesvis et par fugle. Efter en ordentlig byge valgte nogle
> vipstjerter at gå i bad. Og de er da meget søde. Men nogle elendige
> lysforhold.
>
> Denne er blot hygeinisk:
> http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC8991%20Badende%20vipstjert.html
>
> Og denne har behov for at vise en mere bredskuldret positur end vipstjerter
> nogmalt fremviser:
>
> http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC8943%20Bredskuldret%20vipstjert.html

Den bredskuldret vipstjert er sjovt/godt motiv.

Mvh.
Michael

Thor (28-08-2005)
Kommentar
Fra : Thor


Dato : 28-08-05 21:09

>
> I begge tilfælde 300 mm+2*TC, som jeg nok aldrig bliver rigtig glad for.
>
Hej Jan

Fine billeder, - har du også et Canon 300 mm f 2.8 L eller hur?

mvh Thro



Jan Bøgh (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-08-05 09:46

Thor wrote:

> Fine billeder, - har du også et Canon 300 mm f 2.8 L eller hur?

Nej, det er ikke til at knokle på mit kamerahus. Det er meget lettere med
min Nikon 300/2,8
Men billederne af Vipstjernerne er taget med den sammen med en 2*TC, og den
kræver mere lys, end der var til stede. Det svarer jo til en 600 mm/5,6, og
for at tegne nogenlunde tilfredsstillende, skal jeg helst op på en effektiv
blænde på mindst 8 og hellere 11. Og det kræver en hel del lys, når man
samtidigt gerne ville op på 1/000 sek.

Min egen favorit - ren estetisk - som nok ikke tiltaler alle, er faktisk:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC9002_Vipstjert_Grøn.html


vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Nye (opdateret 22/8/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Jakob (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 29-08-05 10:16

In article <4312cb77$0$68320$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

>
> Min egen favorit - ren estetisk - som nok ikke tiltaler alle, er faktisk:
> http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC9002_Vipstjert_Grøn.html

Dine billeder har en lidt irreterende størrelse på en 1024 skærm, kan du
ikke overtales til at lave den bare en anelse mindre ?


--
Venlig hilsen

Jakob

Jan Bøgh (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-08-05 10:31

Jakob wrote:

>> Min egen favorit - ren estetisk - som nok ikke tiltaler alle, er
>> faktisk:
>> http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC9002_Vipstjert_Grøn.html
>
> Dine billeder har en lidt irreterende størrelse på en 1024 skærm, kan
> du ikke overtales til at lave den bare en anelse mindre ?

Jo da. Det er jo rart, at det blot kærver en fluevinge i galleriprogrammet
. Så nu skulle du får et mindre billede, der så kan vise det lidt større,
hvis man klikker på det. Fungerer det?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Nye (opdateret 22/8/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Jakob (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 29-08-05 10:49

In article <4312d605$0$68405$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> . Så nu skulle du får et mindre billede, der så kan vise det lidt større,
> hvis man klikker på det. Fungerer det?

Ja nu loader der et mindre billede som det første, når man så klikker på
det får jeg et i samme størrelse, og når man klikker på det får man et
der er større.

Sjovt at man skal det "ekstra" trin igennem men det har muligvis noget
med min opløsning at gøre.

Anyways det første jeg får passer fint :0), tak for det.

MHT til billedet synes jeg det er fedt, men det er lidt ærgeligt at
halen er choppet af. Når det nu kun er spidsen burde den være med synes
jeg. Men farverne er fede, der er noget med gråt og grønt der passer
godt sammen.

Det blur der er er det "naturligt" fra optagelsen eller er billedet
efterbehandlet mht til det ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Jan Bøgh (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-08-05 11:09

Jakob wrote:

> Det blur der er er det "naturligt" fra optagelsen eller er billedet
> efterbehandlet mht til det ?

Det er den ægte vare og billedet er ikke beskåret, så desværre /er/ der
ingen halespids.
Det pudsige udseende kommer af at jeg måtte ligge mig ned, og fotografere
hen over græsset. Og det meste af tiden, var det umuligt at få fuglen i
nogenlunde fuld positur, da der nærmest altid var et strå eller en tot i
vejen. Men uskarpheden er altså alene et spørgsmål om dybdeskarphed.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Nye (opdateret 22/8/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Jakob (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 29-08-05 11:57

In article <4312df0c$0$68340$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Det er den ægte vare og billedet er ikke beskåret, så desværre /er/ der
> ingen halespids.

OK

> nogenlunde fuld positur, da der nærmest altid var et strå eller en tot i
> vejen. Men uskarpheden er altså alene et spørgsmål om dybdeskarphed.

OK

--
Venlig hilsen

Jakob

Tommy Hjorth (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Hjorth


Dato : 29-08-05 12:23

Jan Bøgh wrote:
> Jakob wrote:
>
>
>>Det blur der er er det "naturligt" fra optagelsen eller er billedet
>>efterbehandlet mht til det ?
>
>
> Det er den ægte vare og billedet er ikke beskåret, så desværre /er/ der
> ingen halespids.
> Det pudsige udseende kommer af at jeg måtte ligge mig ned, og fotografere
> hen over græsset. Og det meste af tiden, var det umuligt at få fuglen i
> nogenlunde fuld positur, da der nærmest altid var et strå eller en tot i
> vejen. Men uskarpheden er altså alene et spørgsmål om dybdeskarphed.
>


Men når det er Jan der laver billder hvor der er uskarpt så er det altså
kunst. Det er mere akademisk med blur fra Jans kamera.

Tommy

Jan Bøgh (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-08-05 12:47

Tommy Hjorth wrote:

> Men når det er Jan der laver billder hvor der er uskarpt så er det
> altså kunst. Det er mere akademisk med blur fra Jans kamera.

Se, du skulle måske prøve at lære at /læse/. Hvis du gør det, og du så
efterfølgende prøver at /forstå/, så vil du ud fra tråden kunne se, at jeg
på ingen måde prætenderer at skabe kunst her.
Og jeg har intet imod at folk kritiserer.
Det er du så åbenbart ikke i stand til, hvorfor man nok må leve med noget
surt personfnidder.

Jeg husker jo godt hvor smækfornærmet du blev, da du ikke fik ros for dit
makværk med ungen. Så bliv du bare ved med at surmule - men det lærer du nu
ikke at fotografere af. Dertil skal man kunne forstå og være i stand til at
modtage andet en rygklapperi! Og det ser det jo ikke ud til at du er.

Vorherre bevares!

EOD

Jan



Tommy Hjorth (28-08-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Hjorth


Dato : 28-08-05 21:31

Jan Bøgh wrote:
> Rent undtagelsesvis et par fugle. Efter en ordentlig byge valgte nogle
> vipstjerter at gå i bad. Og de er da meget søde. Men nogle elendige
> lysforhold.
>
> Denne er blot hygeinisk:
> http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC8991%20Badende%20vipstjert.html
>
> Og denne har behov for at vise en mere bredskuldret positur end vipstjerter
> nogmalt fremviser:
>
> http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC8943%20Bredskuldret%20vipstjert.html
>
> I begge tilfælde 300 mm+2*TC, som jeg nok aldrig bliver rigtig glad for.
>

Jan, begge billeder lider af manglene dof, det første billed ville jeg
have beskåret lidt mere i venstre side, det andet ved jeg ikke rigtig,
men med min skabelon så, er det som om fuglen står forkert ift. beskæringen.

Tommy

Tommy Hjorth (28-08-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Hjorth


Dato : 28-08-05 21:58

Tommy Hjorth wrote:
> Jan Bøgh wrote:
>
>> Rent undtagelsesvis et par fugle. Efter en ordentlig byge valgte nogle
>> vipstjerter at gå i bad. Og de er da meget søde. Men nogle elendige
>> lysforhold.
>>
>> Denne er blot hygeinisk:
>> http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC8991%20Badende%20vipstjert.html
>>
>>
>> Og denne har behov for at vise en mere bredskuldret positur end
>> vipstjerter nogmalt fremviser:
>>
>> http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC8943%20Bredskuldret%20vipstjert.html
>>
>>
>> I begge tilfælde 300 mm+2*TC, som jeg nok aldrig bliver rigtig glad for.
>>
>
> Jan, begge billeder lider af manglene dof, det første billed ville jeg
> have beskåret lidt mere i venstre side, det andet ved jeg ikke rigtig,
> men med min skabelon så, er det som om fuglen står forkert ift.
> beskæringen.
>

Jeg mener i højre side på det første.

Tommy

Alex W (28-08-2005)
Kommentar
Fra : Alex W


Dato : 28-08-05 22:24

Hej Jan

> Og denne har behov for at vise en mere bredskuldret positur end
> vipstjerter nogmalt fremviser:
>
> http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC8943%20Bredskuldret%20vipstjert.html

Sjovt billede ... men en anelse mere dybdeskarphed havde forstærket
billedet.
Sådan nogle små kræ er slet ikke nemme at fotografere ... godt set og
fanget.

/Alex W



Jan Bøgh (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-08-05 09:37

Alex W wrote:

> Sjovt billede ... men en anelse mere dybdeskarphed havde forstærket
> billedet.

Helt enig, men som jeg skrev: Elendige lysforhold. Og selv om udgangspunktet
er F/2.8, så koster det altså et par blænder at bruge en 2*TC. Så man har
valget mellem at prioritere støj, bevægelsesuskarphed og dybdekarphed. Da
vipstjerter er i konstant bevægelse, betyder det, at man er pisket til at
bruge en relativ kort lukketid.
Et eksempel på, hvor meget bevægelse, man får med ved 1/500 sek.:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC8994_Hovedrystende_Vipstjert.html

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Nye (opdateret 22/8/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm




Ole Larsen (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 29-08-05 10:00

Jan Bøgh skrev:

>
> Helt enig, men som jeg skrev: Elendige lysforhold. Og selv om udgangspunktet
> er F/2.8, så koster det altså et par blænder at bruge en 2*TC. Så man har
> valget mellem at prioritere støj, bevægelsesuskarphed og dybdekarphed. Da
> vipstjerter er i konstant bevægelse, betyder det, at man er pisket til at
> bruge en relativ kort lukketid.
> Et eksempel på, hvor meget bevægelse, man får med ved 1/500 sek.:
> http://jan.boegh.net/Album/Natur/Mark_Eng/slides/_DSC8994_Hovedrystende_Vipstjert.html
>
Og den er på en måde langt sjovere.
Selvom jeg levende kan forestille mig hvor svært det må være at lave
gode fuglebilleder, siger de mig billedmæssigt ikke så meget. Men det er
vel heller ikke meningen de skal. Fuglebilleder skal vel registrere
udseende og adfærd så nøjagtigt og virkelighedstro som muligt. Og det
lykkes fint her.
Vipstjerter er sjove fordi de er kønne og vævre fugle, der vipper.
Ja, og så bader de, som du viser.
Se, se , se hvor de små fugle gantes, som salig Lieberkind sagde. Der er
sket meget siden....


--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Jan Bøgh (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-08-05 10:46

Ole Larsen wrote:

> Se, se , se hvor de små fugle gantes, som salig Lieberkind sagde. Der
> er sket meget siden....

Og når vi nu har den gode Lieberkind fremme, skal du da lige ha' en lille
sag fra denne side, der kan være lærerig (også for ham den snævertsynede,
der brækkede sig over vores lille udveksling om filtre, selvom den joi nok
ikke fiser ind):

Den gode Lieberkind fremviste på skærmen en flad kasse med halvt formuldede
blade og nogle regnorme med følgende kommentar:
"Se disse orme de vælter sig i skidt og snavs og ligger og kopulerer i deres
eget afføring.
Og De, kære seer, vil sikkert synes at det er ulækkert.
Men sådan gør de altså og sådan vil de ha' det"

Og det skal så selvfølgeligt fremsiges med den gode Lieberkinds intonation,
megen patos og stirrende øjne direkte ind i kameraet.

(jeg kan sgu ikke huske om han sagde kopulerer eller parrer sig - men
historien svinger bedst, når man benytter 'kopulerer')

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Nye (opdateret 22/8/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Jakob (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 29-08-05 10:59

In article <4312d983$0$68399$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> (jeg kan sgu ikke huske om han sagde kopulerer eller parrer sig - men
> historien svinger bedst, når man benytter 'kopulerer')

Ha ha ha ja der er sgu ingen grund til at pakke noget ind ved
formidling af naturvidenskaberne :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Max (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 29-08-05 11:09

Hej

> Og det skal så selvfølgeligt fremsiges med den gode Lieberkinds
intonation,
> megen patos og stirrende øjne direkte ind i kameraet.

Og hvem husker ikke han's udbrud "se nu den lille fyr der" :)

Mvh Max



Jan Bøgh (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-08-05 12:49

Max wrote:

> Og hvem husker ikke han's udbrud "se nu den lille fyr der" :)

Åh ja. Gud ved, hvordan man ville opleve det, hvis man så en af hans
udsendelser i dag. Det kunne jeg godt tænke mig! Men måske ville det være
synd at miste sine illusioner.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Nye (opdateret 22/8/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Max (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 29-08-05 15:26

Hej Jan

> Åh ja. Gud ved, hvordan man ville opleve det, hvis man så en af hans
> udsendelser i dag. Det kunne jeg godt tænke mig! Men måske ville det være
> synd at miste sine illusioner.

Jeg tror der er løbet for meget vand til havs siden, og jeg er bange for at
udsendelserne ikke ville kunne leve op til vore erindringer.

Mvh Max



Niels Riis Ebbesen (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 29-08-05 14:49


Jan Bøgh wrote:

> Rent undtagelsesvis et par fugle. Efter en ordentlig byge valgte nogle
> vipstjerter at gå i bad. Og de er da meget søde. Men nogle elendige
> lysforhold.


Tja... prøv at høre max om han ikke vil lære dig noget om beskæring
og nedtoning af baggrunden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Jan Bøgh (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-08-05 15:52

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Tja... prøv at høre max om han ikke vil lære dig noget om beskæring
> og nedtoning af baggrunden...

Det kunne jeg aldrig finde på. Jeg mener da du i både tide og utide
argumenterer for at man ikke skal slide på andres gode viljer ved at bede om
undervisning.

Så jeg prøver at lære af det jeg får fra folk, der helt frivilligt kommer
med kommentarer - og engang i mellem lærer jeg så mest om afsenderne, ved at
læse kommentarerne


vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Nye (opdateret 22/8/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Tommy Hjorth (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Hjorth


Dato : 30-08-05 06:04

Jan Bøgh wrote:
> Niels Riis Ebbesen wrote:
>
>
>>Tja... prøv at høre max om han ikke vil lære dig noget om beskæring
>>og nedtoning af baggrunden...
>
>
> Det kunne jeg aldrig finde på. Jeg mener da du i både tide og utide
> argumenterer for at man ikke skal slide på andres gode viljer ved at bede om
> undervisning.
>
> Så jeg prøver at lære af det jeg får fra folk, der helt frivilligt kommer
> med kommentarer - og engang i mellem lærer jeg så mest om afsenderne, ved at
> læse kommentarerne
>

Gu gør du ej, du er sgu så selvfed så ingen kan trænge ind.

Tommy

Jan Bøgh (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 30-08-05 07:04

Tommy Hjorth wrote:

> Gu gør du ej, du er sgu så selvfed så ingen kan trænge ind.

Du glemte din kiks!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste