Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Cikulært polfilter ?
Fra : Michael

Dato : 08-08-05 11:38

Jeg vil investere i et 52 mm cikulært polfilter.
Er der stor forskel i kvalitet på et sådant filter?

Mvh.
Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-08-05 12:44

"Michael"
> Jeg vil investere i et 52 mm cikulært polfilter.
> Er der stor forskel i kvalitet på et sådant filter?
>
> Mvh.
> Michael

nej. -max-

Fra : Michael

Dato : 08-08-05 12:53

-max- wrote:
> "Michael"

> nej. -max-

Takker for kort og præcist svar.
mvh.
Michael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-08-05 20:59

-max- wrote:
> nej. -max-

Jo! Der er nøjagtig lige så stor forskel som på et par solbriller til
200kr og et par solbriller 2000kr - vel og mærke hvor du betaler for
glasset og ikke for et tåbelig snobbet designernavn.

Jeg er en gal fluefisker, og netop ved fluefiskeri hvor du går rundt og
spejder efter fisk, er der STOR forskel på de billige solbriller og de
dyre. Polaroid er ikke bare polaroid.

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-08-05 21:43

Thomas Schreiber wrote:

> Jeg er en gal fluefisker, og netop ved fluefiskeri hvor du går rundt og
> spejder efter fisk, er der STOR forskel på de billige solbriller og de
> dyre. Polaroid er ikke bare polaroid.

-jo polaroid er navnet på et firma, der har gjort fænomenet kendt, og
som tjener mange penge på det. OK, deres produkter er i orden...

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-08-05 22:15

In article <42f7c379$0$7376$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> -jo polaroid er navnet på et firma, der har gjort fænomenet kendt, og
> som tjener mange penge på det. OK, deres produkter er i orden...

Bruger de ikke plastic ? Rigtige solbriller er Serengeti, eller
nogle af de dyrere mærker. Der er forskel på plastic og så rigtig
optisk glas som der benyttes i rigtige solbriller.

Solbriller skal være multi-coatede uanset hvordan de ellers er.
serengeti har multi-coating anti-refleks på bagsiden. Og deres
pol-filter også godt beskyttet (på de få linser de har med polfilter).

Oakley og andet plastic er dyrt legetøj fra Fætter BR.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 14:22

"Michael" <nospam2me@kk.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil investere i et 52 mm cikulært polfilter.
> Er der stor forskel i kvalitet på et sådant filter?
>
> Mvh.
> Michael

Hvis du skal bruge det på en ekstrem vidvinkel, så skal du bruge en
slim-udgave, da du ellers får vignettering (sorte hjørner) på billederne.
Typisk på vidvinkelobjektiver omkring 10-15 mm

Mvh. Claus Petersen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-08-05 14:30

"Claus Petersen"

> [...]
> slim-udgave, da du ellers får vignettering (sorte hjørner) på billederne.
> Typisk på vidvinkelobjektiver omkring 10-15 mm

Sku da kun hvis ungersvenden brugger analog eller Canon 1dsmkII,
desuden er 52mm så vidst jeg ved ikke et typisk filter gevind i extreme
vidvinkler, lyder mere som noget normal dudelidut..-max-

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 14:36

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> desuden er 52mm så vidst jeg ved ikke et typisk filter gevind i extreme
> vidvinkler, lyder mere som noget normal dudelidut..-max-

Det skulle give bøvl på mit 300D med 10-22mm, hvis det ikke er et
slim-filter. Det er så godt nok et filtergevind på 77mm... Just in case.
Nogle mennesker kan jo også lide at stacke filtrene - men det skal de så
bare lade være med, ja.

Mvh. Claus Petersen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-08-05 14:58

"Claus Petersen"

> [...]
> slim-filter. Det er så godt nok et filtergevind på 77mm... Just in case.
> Nogle mennesker kan jo også lide at stacke filtrene - men det skal de så

Hvis man er til filter stacking så vil det nok være en god ide at satse
på noget Cokin filter holder system, det er så meget mere fleksibelt
(kan bruges på alle ens objektiver) og ikke mindst meget biiiliiiigere.

Hvis du har bøvl med et alm filter på din 10-22'er så får du også
bøvl med 2 stackede slim filtre, oder was..-max-

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 15:03

> [...]
>
> Hvis du har bøvl med et alm filter på din 10-22'er så får du også
> bøvl med 2 stackede slim filtre, oder was..-max-

Jeps. Af med uv og på med pol og omvendt. Ellers er der sorte hjørner med to
slimfiltre.

Mvh. Claus Petersen

Fra : waal

Dato : 09-08-05 14:56

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> "-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeps. Af med uv og på med pol og omvendt. Ellers er der sorte hjørner med
> to slimfiltre.
>
> Mvh. Claus Petersen

B&W laver nogle overbyggede filtre til ekstreme vidvinkler, både almindelige
filtre og polfiltre, men prisen er nok af den type hvor man har susen for
ørerne en uges tid efter bestillingen.

Jeg har selv en gammel 19mm der bruger serie9 filtre, men er filtrene til at
opdrive ? njet

mvh
Michael

Fra : Michael

Dato : 08-08-05 17:43

Claus Petersen wrote:
> [...]
> slim-udgave, da du ellers får vignettering (sorte hjørner) på billederne.
> Typisk på vidvinkelobjektiver omkring 10-15 mm

Det er til et til et 18-55 objektiv. Det er et Hoya pitch: 0.75, hvad
detså end betyder?

Mvh.
Michael

Fra : Jan F.

Dato : 08-08-05 14:31

"Michael" <nospam2me@kk.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil investere i et 52 mm cikulært polfilter.
> Er der stor forskel i kvalitet på et sådant filter?

Nej, men der stor forskel i prisen ....

Fra : Michael

Dato : 08-08-05 17:39

Jan F. wrote:
> "Michael" <nospam2me@kk.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men der stor forskel i prisen ....

Jeg købte et cir. polfilter hos den fotoforretning som ligger overfor
Imperial. Ekspedienten ville have 750 kr., glem det sagde jeg, så var
prisen lige pludselig 550 kr. Er det det dyrt?

Mvh.
Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-08-05 18:04

In article <HULJe.64052$Fe7.204828@news000.worldonline.dk>, Michael wrote:

> Jeg købte et cir. polfilter hos den fotoforretning som ligger overfor
> Imperial. Ekspedienten ville have 750 kr., glem det sagde jeg, så var
> prisen lige pludselig 550 kr. Er det det dyrt?

Hvis det er 52mm, så koster Hoya's billige model UKP 13 + UKP 3 i porto.
Altså UKP 16 = 175 kr. Så må du selv regne ud om det er dyrt at
betale pi * prisen. altså mere end 3 gange så meget som varen koster.

Fra : Michael

Dato : 08-08-05 18:08

Povl H. Pedersen wrote:

> Hvis det er 52mm, så koster Hoya's billige model UKP 13 + UKP 3 i porto.
> Altså UKP 16 = 175 kr. Så må du selv regne ud om det er dyrt at
> betale pi * prisen. altså mere end 3 gange så meget som varen koster.

Jeg tror det er den dyre model, der står HMC på siden.

Mvh.
Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-08-05 18:54

In article <FjMJe.64060$Fe7.204896@news000.worldonline.dk>, Michael wrote:

> Jeg tror det er den dyre model, der står HMC på siden.

Ja, den kan jeg ikke lige som polfilter. Standardfiltret koster under
100 kr, men polfiltret er svært at opdrive i den størrelse og kvalitet.

Hvad farve er baggrunden på label'en ? Er den grøn, blålilla, sort,
eller en helt anden farve ?

Fra : Michael

Dato : 08-08-05 19:03

Povl H. Pedersen wrote:
Cut
> Hvad farve er baggrunden på label'en ? Er den grøn, blålilla, sort,
> eller en helt anden farve ?

Farven er nærmest grålig

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-08-05 20:56

In article <t7NJe.64070$Fe7.205077@news000.worldonline.dk>, Michael wrote:
> Povl H. Pedersen wrote:
> Cut
>
> Farven er nærmest grålig

Så er det en HMC. Dem har jeg ikke set i polfiltre før

Fra : Michael

Dato : 08-08-05 21:33

Povl H. Pedersen wrote:

> Så er det en HMC. Dem har jeg ikke set i polfiltre før

Jeg har uploadet 2 til fotokritik.dk Jeg har kun resized billederne,
der ikke pillet ved farverne i PS elements. Er træerne ikke lidt
mørke?

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=170179

Mvh.
Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-08-05 22:16

In article <ukPJe.64099$Fe7.205098@news000.worldonline.dk>, Michael wrote:

> Jeg har uploadet 2 til fotokritik.dk Jeg har kun resized billederne,
> der ikke pillet ved farverne i PS elements. Er træerne ikke lidt
> mørke?
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=170179

Di billede er undereksponeret. Du har eksponeret efter skyerne, og ikke
efter eksempelvis vandet eller andet midt i.

Har du drejet på polfilteret for at få maksimal effekt ?

Fra : Michael

Dato : 08-08-05 22:39

Povl H. Pedersen wrote:

> Di billede er undereksponeret. Du har eksponeret efter skyerne, og ikke
> efter eksempelvis vandet eller andet midt i.
>
> Har du drejet på polfilteret for at få maksimal effekt ?

Hvordan kan man se når der max. effekt?
Jeg kan se filteret bliver blåligt når man drejer er der så max.
effekt?

Fra : Brian Lund

Dato : 08-08-05 22:43

> Hvordan kan man se når der max. effekt?
> Jeg kan se filteret bliver blåligt når man drejer er der så max.
> effekt?

Reflektioner i eks. vand forsvinder helt eller delvist, himlen bliver
mørkere blå så skyerne står klarere frem, træer i direkte sollys reflekterer
mindre og virker mere grønne!

Det er ihvertfald hvad jeg oplever... Også reflektioner på andre overflader,
eks. lakken på en bil forsvinder!

Brian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-08-05 23:19

In article <46914$42f7d17d$3e3d8579$23139@news.arrownet.dk>, Brian Lund wrote:

> Det er ihvertfald hvad jeg oplever... Også reflektioner på andre overflader,
> eks. lakken på en bil forsvinder!

Lige denne skulle ikke passe. Folk siger at metalflader ikke polariserer lyset.
Men du kan dreje filteret så du kan se ind gennem bilruder.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 23:33

> Lige denne skulle ikke passe. Folk siger at metalflader ikke polariserer
> lyset.
> Men du kan dreje filteret så du kan se ind gennem bilruder.

Det er rigtigt. Lakerede overflader, glas, plastic, reflekser i blade og
græs osv er alt sammen polariseret lys, som man kan fjerne en del af
reflekserne fra med et polfilter. Rene metaloverflader virker som spejle, og
de polarierer ikke lyset, og derfor kan man ikke fjerne reflekser fra metal
og spejloverflader.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Brian Lund

Dato : 09-08-05 03:15

> [...]
og
> de polarierer ikke lyset, og derfor kan man ikke fjerne reflekser fra

Ja, jeg var helt forbavset over hvor effektivt det egentligt var til at
fjerne reflektioner på netop autolak, og jeg har jo selv prøvet, ellers
ville jeg ikke skrive det :)

Brian

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-05 08:33

Povl H. Pedersen wrote:

> Lige denne skulle ikke passe. Folk siger at metalflader ikke
> polariserer lyset. Men du kan dreje filteret så du kan se ind gennem
> bilruder.

Lak er ikke metal.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Brian Lund

Dato : 08-08-05 21:56

> Jeg har uploadet 2 til fotokritik.dk Jeg har kun resized billederne,
> der ikke pillet ved farverne i PS elements. Er træerne ikke lidt
> mørke?
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=170179

Jeg har været på ferie og fået meget glæde af mit nye polfilter...

Mine træer er ikke mørke, har du solskin på træerne i billedet? - Ellers er
det ihvertfald selvklart at du har meget mørkere træer!

Desuden ser det ud til at du har drejet polfilteret til _mindst_ effekt! -
Vandet spejler da ihvertfald temmeligt meget... Prøv at dreje det 90° og se
;)

Brian

Fra : Michael

Dato : 08-08-05 22:41

Brian Lund wrote:

> [...]
> Vandet spejler da ihvertfald temmeligt meget... Prøv at dreje det 90° og se

Jeg vil prøve igen i morgen.