Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er 300D ulideligt langsomt ??
Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 01:02

Ja jeg er klar over at det er et umuligt spørgsmål at svare på men
alligevel.

Jeg vil gerne igang med lidt dlsr inden så længe men budgetet er
begrænset. Jeg var overbevist om at det skulle være noget brugt nikon
d70 eller 350d men de falder jo ikke i pris ligeså hurtigt som jeg håber
det skidt.

Da jeg har et par canon linser har jeg overvejet måske at sænke kravene
og kigge efter et brugt 300d hus det må da være til at komme i nærheden
af, men jeg er lidt usikker på om det er så langsomt at jeg bliver
irreteret af det i brug.

Jeg har et ixus 700 lommekamera og det er jo pænt hurtigt så jeg kunne
godt tænke mig lidt erfaringer omkring 300d. Føles det ok repsonsivt i
brug eller venter man hele tiden på kameraet??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Brizz

Dato : 31-07-05 02:59

Jakob wrote:
> Jeg har et ixus 700 lommekamera og det er jo pænt hurtigt så jeg kunne
> godt tænke mig lidt erfaringer omkring 300d. Føles det ok repsonsivt i
> brug eller venter man hele tiden på kameraet??

Har selv et 20D men en kami har et 300D som han er fuldt ud tilfreds med.
Det eneste jeg høre ham brokke sig over er at der ikke er AE servo, dvs
at den ikke
kan stille skarpt på et objekt i bevægelse.

Så hvis du vil igang med dslr og har et begrænset budget vil jeg mene et
300d er et ganske godt sted at starte.
Du har alle fordelene ved dslr. Relativt mange mpx. muligheder for
udskiftning af objektiv. ja alle herlighederne.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Bo Andersen

Dato : 31-07-05 07:24

> [...]
> den ikke
> kan stille skarpt på et objekt i bevægelse.

Har selv 300D, hvis man vælger programmet "Sport" så focuserer
den hele tiden, men det er *kun* i sport programmet man kan gøre det.
Så man kan ikke lave egne indstillinger (blænde, ISO, lukkertid)

> [...]
> Du har alle fordelene ved dslr. Relativt mange mpx. muligheder for
> udskiftning af objektiv. ja alle herlighederne.

Er selv dSLR nybegynder og købte mit brugt på ebay.de
har siden suppleret med flere objektiver.
Synes ikke opstartstiden er så ringe, men kunne godt
tænke mig noget mere "fart" når jeg bladrer i billederne
på skærmen. Men igen det er jo et "gammelt" kamera.

-Bo-

Fra : Brizz

Dato : 31-07-05 14:20

Bo Andersen wrote:
> Har selv 300D, hvis man vælger programmet "Sport" så focuserer
> den hele tiden, men det er *kun* i sport programmet man kan gøre det.
> Så man kan ikke lave egne indstillinger (blænde, ISO, lukkertid)

Ja det brokker han sig også over. At han netop ikke kan tage billedet
som HAN vil have det

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Kim Jensen

Dato : 03-08-05 19:51

Bo Andersen wrote:
> Har selv 300D, hvis man vælger programmet "Sport" så focuserer
> den hele tiden, men det er *kun* i sport programmet man kan gøre det.
> Så man kan ikke lave egne indstillinger (blænde, ISO, lukkertid)

Man kan ikke direkte *vælge* AI-servo, nej, men hvis man lige véd
hvordan, kan man sagtens få kameraet til at hoppe i servo-mode i fx Av
og Tv. Jeg synes det er lidt forskelligt hvor nemt det er med mine
objektiver (?!), men generelt drejer det sig om lige at flytte sig
ganske lidt frem eller tilbage når man har fokuseret. Det er let at høre
når kameraet skifter til servo-mode.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 10:16

In article <42ec2271$0$18644$14726298@news.sunsite.dk>,
rendmig@iroven.dk says...

> [...]
> at den ikke
> kan stille skarpt på et objekt i bevægelse.

OK tak for det.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : HKJ

Dato : 31-07-05 03:13

Jakob wrote:
> Jeg har et ixus 700 lommekamera og det er jo pænt hurtigt så jeg kunne
> godt tænke mig lidt erfaringer omkring 300d. Føles det ok repsonsivt i
> brug eller venter man hele tiden på kameraet??

Det er langsomt når du tænder og når du skal ud af sleep mode, ellers er
det hurtigt nok.

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-07-05 07:06

HKJ skrev:

> Det er langsomt når du tænder og når du skal ud af sleep mode, ellers er
> det hurtigt nok.

Så går man vel bare med det tændt? Det bruger næppe meget strøm i den
tilstand?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 10:17

In article <42ec338e$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
xx.hkj.xx@mailme.dk says...

> Det er langsomt når du tænder og når du skal ud af sleep mode, ellers er
> det hurtigt nok

Ok det er nok til at leve med så.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Knud Bonke

Dato : 31-07-05 04:48

:
[...]

Sammenlignet med 350 er det langsomt til at starte, men jeg har lært
mig selv en teknik med at trykke på udløseren som det første når jeg
"griber efter" kameraet. Det koster et billede en gang imellem, når det ikke
er gået i stand by endnu
Som værktøj er jeg tilbøjelig til at foretrække 300, man har meget bedre
greb om det, samtidig med at det ikke er så voldsomt klodset (undskyld) som
de "store". (Jeg er altså også glad for mit 350'er, men der er nok noget med at
"gammel kærlighed ruster ikke")
mvh Knud

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 10:18

In article <42ec49f0$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
bonkeREMOWE@privat.dk says...

> mig selv en teknik med at trykke på udløseren som det første når jeg
> "griber efter" kameraet. Det koster et billede en gang imellem, når det ikke
> er gået i stand by endnu

Ok det virker som om det største gene er opstart og sleep, det kan jeg
sikkert leve med :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-05 06:51

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt tænke mig lidt erfaringer omkring 300d. Føles det ok repsonsivt i
> brug eller venter man hele tiden på kameraet??

Jeg har et 300D, som jeg er ganske godt tilfreds med. Det er rigtigt, at det
er længe om at starte, og det tager tid om at komme ud af sleep-mode. Men
det sidste kan du kompensere for ved at sætte kameraet til først at gå i
sleep efter måske et kvarter, eller slet ikke. Hvis der sker meget på kort
tid, så er det lidt træls at der kun kan tages 4 billeder hurtigt, men så
snart det første af de fire er lagret, så er kameraet klar til at
fotografere igen.
Husk at det er objektiverne der tæller. De laver billedet. Kameraet er
faktisk kun et spørgsmål om at holde en ccd - helst af rimelig kvalitet - på
rette sted og give den rette mængde lys, justere afstanden, og så få
oplysningerne gemt så tabsfrit som muligt. Og så skal det tage billedet,
præcis når man trykker på udløseren. Og det gør et 300D perfekt.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 10:19

In article <42ec66a3$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, "Claus
Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> says...
> oplysningerne gemt så tabsfrit som muligt. Og så skal det tage billedet,
> præcis når man trykker på udløseren. Og det gør et 300D perfekt.

Ok tak for det.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-07-05 07:02

Jakob skrev:
> [...]
> og kigge efter et brugt 300d hus det må da være til at komme i nærheden
> af, men jeg er lidt usikker på om det er så langsomt at jeg bliver

Vil gætte på, at det er målt i testen på dpreview

Fra : Nicolai

Dato : 31-07-05 09:43

> Jeg har et ixus 700 lommekamera og det er jo pænt hurtigt så jeg kunne
> godt tænke mig lidt erfaringer omkring 300d. Føles det ok repsonsivt i
> brug eller venter man hele tiden på kameraet??

Hvor meget er der at spare i forhold til et 350d som har de ting der nævnes
her i tråden.

350d fåes fra 6400,-

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 10:21

In article <42ec8f17$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, spam2005
@nifo.dk says...

> 350d fåes fra 6400,-

Ved det godt, og det er også en ok pris. Meeen over mit budget. Har et
50mm liggende og kigger derefter et 300d hus til spotpris :0), da jeg
efterhånden er kommmet frem til at det nok er der det er nemmest at gøre
en god handel, selvom d70/350d selvfølgelig er mere attraktive :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael

Dato : 31-07-05 10:59

Jakob wrote:
> [...]
> efterhånden er kommmet frem til at det nok er der det er nemmest at gøre
> en god handel, selvom d70/350d selvfølgelig er mere attraktive :0)

Vent dog en 1 måned eller 2, og så køb 350D! Nå Du begynder at opdage
forskellen mellem de 2 kameraer vil Du begynder at ærgre Dig!
Læs Stevs konklusion:

http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/rebelxt_pg7.html

Mvh.
Michael

NB. Rebel xt er det amerikanske udgave af 350D

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 11:09

In article <jh1He.62914$Fe7.202412@news000.worldonline.dk>,
nospam2me@invalid.dk says...

> Vent dog en 1 måned eller 2, og så køb 350D! Nå Du begynder at opdage
> forskellen mellem de 2 kameraer vil Du begynder at ærgre Dig!
> Læs Stevs konklusion:

JO det ser jo rigtigt godt ud, men jeg er bare bange for at der går
væsssentligt længere tid før priserne begynder at falde.

Priserne for d70 og selv 300d holder sig ret godt i forhold til ny synes
jeg.

Men det ser da foriøvrigt godt ud at kit lensen skulle være blevet
forbedret, det var jeg ikke klar over.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jacob

Dato : 31-07-05 13:33

> [...]
> jeg.
>
> Men det ser da foriøvrigt godt ud at kit lensen skulle være blevet

Hvis de rygter der går fortiden om at der skulle komme et nyt kamera fra
Canon til september holder vand så må priserne jo falde rimeligt drastisk.
kitlinsen er sikkert fin nok. rent mekanisk syntes jeg at den er helt vildt
slasket. jeg tør ikke bruge manuel fokus med den da jeg er bange for at
brække det yderste af linsen af. foto handleren sagde da jeg kommenterede
det at den jo heller ikke er beregnet til at blive brugt manuelt. forenden
på linsen drejer så hvis man har et polfilter på der skal drejes så mangler
man en hånd.

Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-07-05 13:47

In article <42ecc50d$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>, Jacob wrote:
> Hvis de rygter der går fortiden om at der skulle komme et nyt kamera fra
> Canon til september holder vand så må priserne jo falde rimeligt drastisk.

Men det er en model med 1.3x crop siger rygterne. Så nok over 20.000 kr.
Så den presser ikke 20D markedet, og dermed heller ikke 350D.

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 14:08

In article <slrndepi1u.61k.povlhp@ip101.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Men det er en model med 1.3x crop siger rygterne.

Ren nysgerrighed, er det en kvallitet i sig selv ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-07-05 19:37

In article <MPG.1d56eb8c811cb9ba989cca@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> In article <slrndepi1u.61k.povlhp@ip101.home.terminal.dk>,
> povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Ren nysgerrighed, er det en kvallitet i sig selv ??

Nej. Det betyder at den ikke kan bruge EF-S objektiver, og man
får heller ikke forlængelsesfaktoren på 1.6x til zooms. Så det er
endnu et Frankenstein monster.

Fra : Jacob

Dato : 31-07-05 19:54

> Nej. Det betyder at den ikke kan bruge EF-S objektiver, og man
> får heller ikke forlængelsesfaktoren på 1.6x til zooms. Så det er
> endnu et Frankenstein monster.
Canon selv siger at den har crop på 1.6
http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_300D/index.asp?specs=1

Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-07-05 20:47

In article <42ed1e35$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>, Jacob wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Canon selv siger at den har crop på 1.6
> http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_300D/index.asp?specs=1

Vi talte om den nye model de introducerer i efteråret. Og alle gæt
siger det er et 1.3x monster. Vi talte ikke om 1.6x crop der er på
markedet.

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 14:07

In article <42ecc50d$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>,
Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk says...

> Hvis de rygter der går fortiden om at der skulle komme et nyt kamera fra
> Canon til september holder vand så må priserne jo falde rimeligt drastisk.

Jeg er ikke helt så optimistisk :0) når man ser hvordan de eksisterende
holder prisen, men ok på et tidspunkt må der blive et overskud af grej
derude :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-07-05 19:38

In article <MPG.1d56eb6f67080c62989cc9@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
>
> Jeg er ikke helt så optimistisk :0) når man ser hvordan de eksisterende
> holder prisen, men ok på et tidspunkt må der blive et overskud af grej

Der var godt nok mange Nikon D70 / Canon 300D til Vikingetræf i Moesgaard
i dag. Så dSLR er blevet hvermandseje. De fleste med billige objektiver
(Kit eller noget 75-300mm)

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 19:35

In article <slrndeq6kr.61v.povlhp@ip101.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Der var godt nok mange Nikon D70 / Canon 300D til Vikingetræf i Moesgaard
> i dag. Så dSLR er blevet hvermandseje.

Det er pudsigt jeg var til bryllup igår og der slog det mig den
udvikling man næsten kan se fra familiefest til familiefest. Nu står de
fleste og kigger på kameraet når de tager billeder :0)

Slag på tasken så var der vel 5 digicams for hvert filmkamera. Der var
dog stadig en stor overvægt af filmkamera på slr siden.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-07-05 20:48

In article <MPG.1d57383733ab8fe3989cce@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> udvikling man næsten kan se fra familiefest til familiefest. Nu står de
> fleste og kigger på kameraet når de tager billeder :0)

Billeder skal tages i stiv arm :) Ellers fortæller man ikke i samme
grad at man er en dum amatør.

Fra : Jacob

Dato : 31-07-05 22:14

> Billeder skal tages i stiv arm :) Ellers fortæller man ikke i samme
> grad at man er en dum amatør.
Er jeg den eneste som syntes at "stivarm" billeder har en tendens til at
blive mere rystede.
BTW. jeg sætter pris på skærmen når jeg bruger stativ. jeg tror der går
noget tid før at jeg lærer at bruge dslr til macro. nu har jeg jo mit
minolta Z2 det er jo genialt til det.

Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-07-05 22:17

In article <42ed3f23$0$18645$14726298@news.sunsite.dk>, Jacob wrote:

> Er jeg den eneste som syntes at "stivarm" billeder har en tendens til at
> blive mere rystede.

Ja, de bliver mere rystede, da du jo har en forlængelsesfaktor på
dit rysteri. det er derfor amatørerne gør det. De bruger jo også
altid blitzen for helt at smadre billedet.

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 23:13

In article <slrndeqan7.642.povlhp@ip101.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Billeder skal tages i stiv arm :)

Ja eller i det tilfælde i stiv tilstand ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 31-07-05 10:44

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget er der at spare i forhold til et 350d som har de ting der
> nævnes her i tråden.
>
> 350d fåes fra 6400,-

Et brugt 300d med standardobjektivet fåes brugt for ca 4.000,- lidt
billigere hvis man tjekker den tyske ebay...

mvh Anders

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 31-07-05 10:29

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> Jeg har et ixus 700 lommekamera og det er jo pænt hurtigt så jeg kunne
> godt tænke mig lidt erfaringer omkring 300d. Føles det ok repsonsivt i
> brug eller venter man hele tiden på kameraet??

I forhold til ixus 700 er 300D meget hurtigere. Når først det er tændt efter
2-3 sekunder er det stort set lige så hurtig til at tage billeder som 350D
og D70, indtil bufferen er fyldt ( 3 billeder). Efter det er der noget
ventetid (ca 30 sek) hvor billederne skrives til kortet. I denne periode kan
du ikke tage nye billeder. Det kan være lidt generende ved action fotos.

mvh
Flemming

Fra : Thomas H.

Dato : 31-07-05 11:06

"Flemming Svendsen" <fsv@.netbruger.dk.nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan
> du ikke tage nye billeder. Det kan være lidt generende ved action fotos.

Ja der kan man tage over 20 billeder med 350D hvis man har et hurtigt kort
siddende i det.

Jeg har haft 300D, og har nu skiftet til en 350D. Enten bliver man for
forvendt, eller så er det bare fordi det generelt er væsentligt hurtigere,
for jeg ville aldrig kunne gå tilbage til en 300D..

Huset alene koster 5700 ved technikdirekt.de, så hvis du kan acceptere den
størrelse det har, vil jeg anbefale du køber en 350D.. Det tror jeg du
bliver mere tilfreds med i længden..

Se evt. her: http://kortlink.dk/technikdirekt/x8w

Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 11:10

In article <50c1b$42eca273$55da8f7d$17329@nf4.news-service.com>, condor-
9NOSPAM@mail.dk says...

> Huset alene koster 5700 ved technikdirekt.de, så hvis du kan acceptere den
> størrelse det har, vil jeg anbefale du køber en 350D..

Det er mere prisen der generer, men fortår din pointe :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 31-07-05 12:48

> [...]
> godt tænke mig lidt erfaringer omkring 300d. Føles det ok repsonsivt i
> brug eller venter man hele tiden på kameraet??

Der er flere faktorer der spiller ind vil jeg mene. Hvad skal kameraet
bruges til, hvilken optik har du liggende og så fremdeles. Canon 300D er et
fint kamera til mange ting, men det har også sine svage sider, som der også
pointeres i denne tråd. Selv fravalgte jeg det pga. den langsomme
opstartstid samt det at man ikke kan holde knappen i bund, da kameraet ikke
skriver til kortet mens man gør det. Men alle kameraer har ulemper,
spørgsmålet er vel i sidste ende at finde det bedste kompromis til den
bedste pris

MVH
Thomas

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 12:52

In article <42ecba50$0$77183$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
sass@'sletdette'mail.tele.dk says...

> Der er flere faktorer der spiller ind vil jeg mene. Hvad skal kameraet
> bruges til

Alt, til at lege med, komme igang med lidt mere fotografering. Har 2
gamle slr liggende som jeg aldrig får brugt. Det er en del år siden de
har været igang sidst.

Jeg købte og lånte et d70 nogle dage (firma kamera) og syntes det var
fedt at tage billeder med. Blev inspireret til at tage flere billeder og
fik lysten til at prøve og komme igang med dlsr.

> hvilken optik har du liggende og så fremdeles.

Meget begrænset, eneste virkelig brugbare er nok et 50 mm, 1.8 mark I.
Det var nærmest for at kunne komme igang lowbudget :0).

> fint kamera til mange ting, men det har også sine svage sider, som der også
> pointeres i denne tråd. Selv fravalgte jeg det pga. den langsomme
> opstartstid

Jeg er den utolmodige type, men det kunne jeg nok leve med til en start.

> samt det at man ikke kan holde knappen i bund, da kameraet ikke
> skriver til kortet mens man gør det.

Og hvad betyder det i praksis, altså er det med at man kun kan tage 4
billeder i streg ?

> spørgsmålet er vel i sidste ende at finde det bedste kompromis til den
> bedste pris

Lige præcis, i en ideel verden var valget mellem et brugt 350d, d70
eller måske d20 (optimist) meen nogen gange må man jo gå på kompromis
:0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jacob

Dato : 31-07-05 13:37

> [...]
>
> Lige præcis, i en ideel verden var valget mellem et brugt 350d, d70
> eller måske d20 (optimist) meen nogen gange må man jo gå på kompromis

kan du ikke nøjs med at købe et hus ?
du har en stump glas du kan sætte på. så kan du komme igang. de der
kitlinser går for småpenge på ebay. så kan du senere købe en der.

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 14:06

In article <42ecc5e0$0$18638$14726298@news.sunsite.dk>,
Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk says...

> kan du ikke nøjs med at købe et hus ?
> du har en stump glas du kan sætte på. så kan du komme igang. de der
> kitlinser går for småpenge på ebay. så kan du senere købe en der.

Jo det er faktisk også det jeg kigger efter lige nu, men de holders
stadig prisen godt.

Men jeg bliver ved med at kigge :0)

--
Venlig hilsen