Redde stumperne ud af en mbox-fil
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-09-05 20:42

Hej,

I dag skete det så igen. Man sletter nogle gamle mails i sin indbakke
i Mail og pludselig melder den, at der er sket en komprimeringsfejl
med det resultat, at indbakken er fuldstændig tom.

Inde i ~/Library/Mail osv. ligger mbox-filen stadig og ud fra dens
størrelse tyder det på, at den stadig indeholder en del data, men der
kommer intet frem, hvis man genopbygger postkassen i Mail.

Hvis man prøver at importere fra en kopi af Mail-mappen kommer der
blot en melding om, at der ikke kunne importeres, så hvordan får man
mon repareret den mbox-fil?

Det lykkedes mig faktisk at få filen importeret i Entourage på et
tidspunkt og jeg kunne derinde se samtlige mails, men det kunne så
desværre ikke lade sig gøre at importere dem i Mail fra Entourage.
Det så i lang tid ud til, at den var ved at importere dem, men efter
flere minutter endte den bare op med en tom importeringsmappe inde i
Mail.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-09-05 10:10

Thomas G. Madsen skrev:

> Det lykkedes mig faktisk at få filen importeret i Entourage på et
> tidspunkt og jeg kunne derinde se samtlige mails, men det kunne så
> desværre ikke lade sig gøre at importere dem i Mail fra Entourage.

Det er faktisk underligt, for jeg har nu fået alle mails reddet ved
at lade Entourage importere dem fra Mail. Selvom Mail nægter at vise
dem, har Entourage ingen problemer med det.

I Mail, forsøger jeg så at importere dem fra Entourage og det ser
umiddelbart ud til at forløbe fint, for den går i gang med at hente
det hele: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/osx/mail/import.png>.
Når den efter flere minutter er færdig, slutter den med at fortælle,
at de importerede mails ligger klar i en ny mappe, men mappen er grå
og indeholder ingen mails.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-09-05 17:49

Thomas G. Madsen skrev:

> Når den efter flere minutter er færdig, slutter den med at
> fortælle, at de importerede mails ligger klar i en ny mappe, men
> mappen er grå og indeholder ingen mails.

Men Mail 2.x i Tiger kan til gengæld hente dem fra Entourage.
Problemet er så bare, at det er Mail 1.x de skal tilbage i, og den
nægter bare at tage imod dem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-09-05 21:45

Thomas G. Madsen skrev:

> Men Mail 2.x i Tiger kan til gengæld hente dem fra Entourage.
> Problemet er så bare, at det er Mail 1.x de skal tilbage i, og
> den nægter bare at tage imod dem.

Nu skal jeg nok snart lade være med at snakke med mig selv, men
vil blot fortælle, at det nu endelig er lykkedes at få dem
tilbage til Mail 1.x i Panther.

Jeg kunne som skrevet ovenfor få dem ind i Mail 2.x i Tiger ved
at importere dem fra Entourage, som oprindelig havde importeret
dem fra Mail 1.x, som nægtede at vise dem.

Mail 2.x gemmer dog i et andet format end Mail 1.x. I Mail 2.x
bliver hver enkelt mail gemt som en separat .emlx-fil, hvorimod
mails i Mail 1.x bliver gemt i en samlet .mbox-fil, så jeg kunne
ikke direkte få dem tilbage i Mail 1.x fra Mail 2.x.

Takket være Google fandt jeg et lille program ved navn 'emlx to
mbox converter', som kunne tage alle .emlx-filerne fra Mail 2.x
(der var 2888 filer på i alt 1.9 GB) og konvertere dem til en
enkelt mbox-fil, som så kunne importeres i Mail 1.x, og nu kan
den heldigvis vise dem alle igen.

Sikke en kamp bare pga. en komprimeringsfejl i Mail 1.x.
Jeg kan godt forstå, at Apple er gået væk fra .mbox-formatet i
Mail 2.x, for det ser ud til at være smartere at splitte dem
op i enkelte filer frem for at have dem alle liggende i en og
samme fil, som tilsyneladende er ret sårbar.

--
Hilsen
Madsen