Mathematica på MacIntel
Fra : Per Rønne

Dato : 02-09-05 02:13

På:

http://www.wolfram.com/news/wwdc.html

kan man se at Mathematica er blevet porteret »porteret« {noget dansk
ord?} til MacIntel. Det tog hele to /timer/.

Mon Stefan Haller kan portere MacSoup lige så hurtigt?
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-05 08:39

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> http://www.wolfram.com/news/wwdc.html
>
> kan man se at Mathematica er blevet porteret »porteret« {noget dansk
> ord?} til MacIntel. Det tog hele to /timer/.

De havde allerede porteret til x86 og OS X hver for sig. Det har
sikkert kun været finurligheder der manglede i at få kombinationen til
at spille.

Men det er god reklame.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-09-05 09:23

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> De havde allerede porteret til x86 og OS X hver for sig.

Faktisk til x86, MacOS og MacOS X. Jeg har nemlig købt Mathematica
Teacher's Edition, og den kom med to CD-ROMer. Én med x86 og MacOS
versionerne {Mathematica 4.1}, og en med MacOS X-versionen {Mathematica
4.2}.

http://www.wolfram.com/products/teachersedition/index.html
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-05 08:52

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:
> På:

> http://www.wolfram.com/news/wwdc.html

> kan man se at Mathematica er blevet porteret »porteret« {noget dansk
> ord?} til MacIntel. Det tog hele to /timer/.

old news... Det fortalte Wolfram og Apple jo på macworld i foråret.

> Mon Stefan Haller kan portere MacSoup lige så hurtigt?

Den er formegenlig direkte u-porterbar pga. af den gamle kildekode
samt det underliggende programeringssprog. Det vil i al fald som
minimum kræve at han flytter sin kode til xcode, hvilket ikke er en
helt lille opgave.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-09-05 14:20

> old news... Det fortalte Wolfram og Apple jo på macworld i foråret.

Du mener WWDC.

> [...]
> samt det underliggende programeringssprog. Det vil i al fald som
> minimum kræve at han flytter sin kode til xcode, hvilket ikke er en

Mon ikke MacSOUP vil køre fuldt tilfredsstillende i Rosetta?

Fra : Per Rønne

Dato : 02-09-05 15:58

> Mon ikke MacSOUP vil køre fuldt tilfredsstillende i Rosetta?

Lige som den kunne køre fuldt tilfredsstillende i Classic?
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-05 16:31

> Lige som den kunne køre fuldt tilfredsstillende i Classic?

Rosetta er mere tilfredsstillende end Classic...

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Per Rønne

Dato : 02-09-05 16:34

> Rosetta er mere tilfredsstillende end Classic...

Jeg har ingen erfaringer med Rosetta; selve navnet er faktisk nyt for
mig, selv om jeg dog har set den originale sten på British Museum.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-05 20:24

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg har ingen erfaringer med Rosetta; selve navnet er faktisk nyt for
> mig, selv om jeg dog har set den originale sten på British Museum.

Måske skulle du tage og se den WWDC keynote hvor alle de ting du
nævner blev introduceret.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-05 04:34

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Måske skulle du tage og se den WWDC keynote hvor alle de ting du
> nævner blev introduceret.

Ja, jeg kan se det her:

http://developer.apple.com/documentation/MacOSX/Conceptual/universal_bin
ary/universal_binary_exec_a/chapter_7_section_1.html

Af interesse for dem af os der har Encyclopædia Britannica og Store
Danske Encyclopædi, der begge kører på en java-maskine, er dog:

http://developer.apple.com/qa/qa2005/qa1295.html

- og så må man håbe at disse programmers java-kode ikke indeholder
ppc-native kode {de er rettet til så de har fået en MacOS X
brugergrænseflade}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-05 07:03

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> ppc-native kode {de er rettet til så de har fået en MacOS X
> brugergrænseflade}.

Det er ikke nødvendigt med JNI for dét.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-05 07:15

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Det er ikke nødvendigt med JNI for dét.

Nu kender jeg ikke akronymet JNI, men jeg skriver faktisk /ikke/ at de
har fået ppc-native kode, kun at det er en mulighed {som så vil gøre, at
de ikke kan køre på MacIntel}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-09-05 18:09

> [...]

> Nu kender jeg ikke akronymet JNI, men jeg skriver faktisk /ikke/ at de
> har fået ppc-native kode, kun at det er en mulighed {som så vil gøre, at

JNI er javamåden at kalde native kode på.

Opførslen af Swing under OS X styres af properties.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-05 19:03

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> JNI er javamåden at kalde native kode på.

Ja, det fandt jeg ud af ved at google lidt. Og lige nøjagtigt i det
omfang der er brugt JNI vil java-programmerne /ikke/ kunne køre på en
MacIntel. For mit vedkommende vil det dreje sig om Encyclopædia
Britannica 2005, og Store Danske Encyklopædi. Og jeg /aner/ ikke om der
er brugt JNI.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-05 16:30

> Du mener WWDC.

ja

> Mon ikke MacSOUP vil køre fuldt tilfredsstillende i Rosetta?

det er absolut muligt.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth