Disk til 12" G4 PowerBook
Fra : jonas.voss@gmail.com

Dato : 31-08-05 13:07

Hej allesammen,

Min disk på min 12" G4 er ved at stå godt og grundigt af, jeg bliver
ved med at få badebold, samt "disk0s9: I/O error" i system.log, så
den må nok hellere skiftes snarligst.

Jeg kigger derfor lidt på nettet, og finder en Fujitsu MHT2080AH disk
som er nærmere beskrevet her:

http://www.prcdata.dk/ProduktLinkFrame.asp?id=62&produktId=46142112

Vil den uden problemer kunne fungere i min 12" PowerBook G4? Jeg har
prøvet at finde ud af selv, hvilke specs der kræves af en harddisk
til 12", men jeg kan ikke finde info nogle steder om det.

Mvh, Jonas

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 31-08-05 13:54

Jeg har ikke svaret, men vil lige koble mig på tråden, da jeg overvejer at
købe f.eks. en Hitachi TravelStar 7K100. Men er der nogen, der ved hvor
meget man mærker til det højere omdrejningstal?

/JD

Fra : jonas.voss@gmail.com

Dato : 31-08-05 14:45

Jeg kunne forestille mig det havde betydning for programafvikling i det
hele taget, hurtigere I/O på selve disken, men jeg skal ikke kunne
sige det med sikkerhed.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-05 09:10

jonas.voss@gmail.com <jonas.voss@gmail.com> wrote:
> Jeg kunne forestille mig det havde betydning for programafvikling i det
> hele taget, hurtigere I/O på selve disken, men jeg skal ikke kunne
> sige det med sikkerhed.

in/out vil du nok skulle have stopuret frem for at kunne mærke
forskel. Søgehastigheden bliver dog markant forbedret, men det er
langt fra alle funktioner hvor du vil mærke det.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Erik Richard

Dato : 31-08-05 17:30

Hej Jonas

Selvom disken godt kan fungere i din PB uden videre, så vil jeg fraråde
at købe den. Fujitsu diskene er ret ustabile og varmer særdeles meget i
forhold til en Hitachi TravelStar

Vælg en TravelStar 60-80gb 5400rpm istedet for.

mvh. Erik Richard

jonas.voss@gmail.com wrote:
> [...]
> prøvet at finde ud af selv, hvilke specs der kræves af en harddisk
> til 12", men jeg kan ikke finde info nogle steder om det.

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-08-05 21:05

> [...]

> prøvet at finde ud af selv, hvilke specs der kræves af en harddisk
> til 12", men jeg kan ikke finde info nogle steder om det.

Problemet er bare at de ikke kan skaffe 80 og 100 GB diskene.

Jeg har en 60 GB, 7200 rpm, 8 MB cache i min 12" PB 1 ghz

Jeg har selv sat den i og det var ikke så kompliceret.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 01-09-05 09:40

> Jeg har en 60 GB, 7200 rpm, 8 MB cache i min 12" PB 1 ghz

Er det så din oplevelse, at man mærker en markant forskel med en 7200 rpm
disk i forhold til en 5400 rpm?

/JD

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-09-05 10:21

Jimmy Damsgård <xxx@xxx.dk> wrote:

> Er det så din oplevelse, at man mærker en markant forskel med en 7200 rpm
> disk i forhold til en 5400 rpm?

Ja der er en markant forskel.

1. disken er 100% lydløs

2. den har 8 MB cache

3. når man går fra en gammel bærbar med en 4200 rpm disk til bare en
5400, så er der jo næsten 30% forskel og når man går fra 5400 til 7200
er det 25 %, så det kan naturligvis mærkes.

Jeg har tunet en gammel iBook fra 4200 rpm til en 60 GB, 7200 rpm med 8
MB cache............. Det var en helt ny computer.

Hvis man er glad for sin lidt aldrene bærbare, kan man med max RAM og en
lynhurtigt disk godt få fornyet glæde af sin Mac.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-05 09:08

> [...]

> 5400, så er der jo næsten 30% forskel og når man går fra 5400 til 7200
> er det 25 %, så det kan naturligvis mærkes.

det er en lidt uretfærdig sammelignning, in/out på den gamle computer
skal osse tages med i betragtning.

> Jeg har tunet en gammel iBook fra 4200 rpm til en 60 GB, 7200 rpm med 8
> MB cache............. Det var en helt ny computer.

sikkert, men du ville også have følt det som en ny computer, hvis du
havde erstattet den oprindelige 4200rpm disk med en moderne 4200rpm
disk.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-09-05 10:10

> det er en lidt uretfærdig sammelignning, in/out på den gamle computer
> skal osse tages med i betragtning.

Jep, men det kan mærkes uanset hvad.

> sikkert, men du ville også have følt det som en ny computer, hvis du
> havde erstattet den oprindelige 4200rpm disk med en moderne 4200rpm
> disk.

Det er rigtigt, men jeg synes investeringen på en tusse for en ny 60 GB
disk kan være god, hvis man har en bærbar man er meget glad for ellers.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-05 16:39

> Det er rigtigt, men jeg synes investeringen på en tusse for en ny 60 GB
> disk kan være god, hvis man har en bærbar man er meget glad for ellers.

jeps men hvis osse man er glad for sine data, er det en god ide at tage
højede for hvor meget varme disken udvikler, og hvor meget varme den
bærbæres originale disk udvklede. For meget varme er den primære årsag
til harddisk fejl.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-05 09:05

> [...]

> prøvet at finde ud af selv, hvilke specs der kræves af en harddisk
> til 12", men jeg kan ikke finde info nogle steder om det.

Sålænge den er max 9.5mm høj skulle enhver ATA 2.5" disk kunne bruges.
Jeg ville dog være varsom med ældre 5400rpm diske (og helt se bort fra
7200rpm) pga af vrameudviklingen. Jeg har på halvandet år aflivet en 1.
generation 5400rpm disk i en iBog 300. (fik den ganske vel ombyttet og
reddet de vigtige data men det er irriterende)

Hvad melder SMART om disken? hvis ikke den melder fejl ville jeg lave
en så komplet backup som muligt og formatere skidetet og se om ikke
problemet blev løst.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-09-05 15:19

> Hvad melder SMART om disken? hvis ikke den melder fejl ville jeg lave
> en så komplet backup som muligt og formatere skidetet og se om ikke
> problemet blev løst.

Man kan få flere oplysninger med smartmontools.

<http://www.themachelpdesk.com/sourcehound/smartmontools.dmg>

Reallocated_Sector_Ct er antallet af dårlige blokke, som ikke
filsystemet ikke længere kan bruge og Current_Pending_Sector er de
blokke som ikke længere kan læses, men stadig er allokeret til
filsystemet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-05 16:36

> [...]

> filsystemet ikke længere kan bruge og Current_Pending_Sector er de
> blokke som ikke længere kan læses, men stadig er allokeret til

Jeg kender den godt den er "smart". Jeg har den selv installeret fra
fink.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : jonas.voss@gmail.com

Dato : 15-09-05 09:01

Tak for dit svar Erik, og jeg beklager mit langsomme ditto. Jeg endte
med at købe Fujitsuen, men jeg har ikke fået den skiftet endnu.

Mvh, Jonas

Fra : jonas.voss@gmail.com

Dato : 15-09-05 09:02

Hej Jesper,

Det lyder godt at det ikke er så kompliceret. Jeg har kigget på
pbfixit.com, og hentet guiden, men jeg er noget nervøs for at skulle
fjerne tasterne fra tastaturet osv. Men det var ikke noget større
problem syntes du?

Mvh, Jonas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-09-05 12:45

> [...]

> pbfixit.com, og hentet guiden, men jeg er noget nervøs for at skulle
> fjerne tasterne fra tastaturet osv. Men det var ikke noget større

Jeg synes det gik ret smertefrit. Hvis du er tålmodig og ikke lider af
svær gigt i fingrene burde du kunne klare opgaven

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/
AIM/iChat: macnerd1965 + MSN: jesper@gylling.net
Skype: jesperhaabergylling

Fra : jonas.voss@gmail.com

Dato : 15-09-05 09:05

SMART melder om alt ok, og jeg har også tænkt på at lave en næsten
komplet backup, og så bare tage den derfra. Måske jeg skulle prøve
det alligevel, indtil videre, så kan jeg altid forsøge mig med den
anden disk på et senere tidspunkt.

Jeg er i slutspurten i mit speciale, ellers havde jeg forsøgt dit
forslag for et stykke tid siden, men tiden er en afgørende faktor :)

Mvh, Jonas

Fra : jonas.voss@gmail.com

Dato : 15-09-05 09:23

Tak for linket, installeret og kørt. Output ser således ud:

http://itu.dk/people/jcv/smartstatus.txt

Det ser ud til at den fejler på alle fronterne (eller i hvert fald
overstiger tærskelværdien). Det er vist et tegn på at den bør
skiftes snart, er det ikke?

Mvh, Jonas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-09-05 10:19

> [...]

> Det ser ud til at den fejler på alle fronterne (eller i hvert fald
> overstiger tærskelværdien). Det er vist et tegn på at den bør

Vel, du har i alt fald 27 dårlige blokke. Hvis du har reddet dine data
(så vidt muligt), så prøv at slette og overskrive disken med nuller. Se
så efter om antallet af dårlige blokke er steget kraftigt.