Brug af netværk på arbejde
Fra : Henrik Münster

Dato : 26-08-05 01:43

Jeg har fundet ud af, at hvis jeg tager netledningen ud af en af
computerne på arbejdet og sætter den bagi min PowerBook, så kan jeg
umiddelbart gå på internettet at se hjemmesider. Det er til gengæld også
det eneste, jeg kan. Hverken e-mail, news eller chat virker. Hvad kan
det skyldes? Er de pågældende porte simpelthen lukkede? Det kan man vel
ikke omgå?
Nu er jeg spændt på, hvad IT-afdelingen si... Hov, vent! Det
banker på dør
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 26-08-05 05:43

> Det er til gengæld også
> det eneste, jeg kan. Hverken e-mail, news eller chat virker. Hvad kan
> det skyldes?

Som på min arbejdsplads: Logger jeg ikke ind, kan jeg stadig gå på net
(-news, chat, mail). Det skyldes, at du kun bruger forbindelsen ud -
uden for det lokale netværk. Min it-ansvarlige har for øvrigt svært ved
at forstå, at jeg kan, da pc'erne tilsyneladende ikke kan det samme.

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-08-05 10:59

> [...]
> ikke omgå?
> Nu er jeg spændt på, hvad IT-afdelingen si... Hov, vent! Det

Portene er garanteret lukket i deres router. Der kan også være en proxy
server, som blokerer.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-08-05 19:13

Henrik Münster wrote:
> [...]
> det eneste, jeg kan. Hverken e-mail, news eller chat virker. Hvad kan
> det skyldes? Er de pågældende porte simpelthen lukkede?

Sandsynligvis
Mange corporate firewall sættes op til kun at tillade http (80) og https
(443). Email til firmate håndteres så af en separat server hvortil de
nødvendige porte er åbne. Når man skal sende email skal man derfor også
benytte firmaets smtp srver

> Det kan man vel
> ikke omgå?

Jo - men løsningen er i den grad nørdet og kræver opsætning af en eller
flere proxyservere man selv har styr over. Enhver protokol (port-nummer)
kan principielt overføres gennem en anden protokol ved at indlejre den.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-08-05 19:48

Bjarne D Mathiesen wrote:

> Jo - men løsningen er i den grad nørdet og kræver opsætning af en eller
> flere proxyservere man selv har styr over. Enhver protokol (port-nummer)
> kan principielt overføres gennem en anden protokol ved at indlejre den.

fandt lige en af de nørdede vejledninger frem:
http://www.linuxquestions.org/questions/archive/2/2004/01/1/120713
da jeg sandsynligvis selv får brug for den

Fra : JHP

Dato : 26-08-05 23:11

Henrik Münster wrote:
> det eneste, jeg kan. Hverken e-mail, news eller chat virker. Hvad kan
> det skyldes? Er de pågældende porte simpelthen lukkede? Det kan man vel
> ikke omgå?

Jeg ville tænke på et vpn netværk mellem "arb" og hjem hvor der så skal
være en vpnserver sat opå.

mvh jhp

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-08-05 12:43

> [...]
> ikke omgå?
> Nu er jeg spændt på, hvad IT-afdelingen si... Hov, vent! Det

På min skole er jeg uden videre på internettet (også trådløst), men ikke
på det interne netværk med min Powerbook.
Jeg synes, at noget er blevet nemmere, siden Tigeren kom. Det gælder
printere. Jeg har længe kunnet bruge skolens HP Color Laserjet helt uden
videre. Derimod havde jeg ikke held med at finde frem til Xerox DC 470.
Med den måde Tigeren nu søger efter printere, dukkede de forskellige
workgroups på skolen straks op og derefter printeren, som jeg kunne føje
til listen ved at skrive mit eget password til netværket. Den kører som
Generic Postscript. Jeg havde ikke hentet printerens software på
forhånd. Det har jeg gjort nu. Så jeg glæder mig til på at se, hvordan
jeg kan styre alle printerens indstillingsmuligheden på min PB.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt