/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Spotlight - Spotless?
Fra : Erik Richard


Dato : 23-08-05 23:07


Kan det virkelig passe, man ikke kan slå Spotligt fra uden at skulle
slette den - eller ofre penge på at få en pane, der kan sætte et 'hak' i
'OFF'?

mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


 
 
Henrik Münster (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 23-08-05 23:29

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Kan det virkelig passe, man ikke kan slå Spotligt fra uden at skulle
> slette den - eller ofre penge på at få en pane, der kan sætte et 'hak' i
> 'OFF'?

Hvad har du imod Spotlight? Det er da enormt smart, og jeg har svært ved
at se, at der er så store ulemper ved det. Når først ens harddisk er
blevet indekseret lige efter installationen af OS X, så mærker man ikke
noget til det.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Erik Richard (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 24-08-05 00:33

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>Kan det virkelig passe, man ikke kan slå Spotligt fra uden at skulle
>>slette den - eller ofre penge på at få en pane, der kan sætte et 'hak' i
>>'OFF'?
>
> Hvad har du imod Spotlight? Det er da enormt smart, og jeg har svært ved
> at se, at der er så store ulemper ved det.

Jeg har det imod den, at man ikke kan fjerne den 'tåwli'e' ikon fra
menulinien. - Jeg har så mange hjælpeværktøjer i den menulinie, aå når
man åbner et program - fx. Filemaker eller NisusWriter Express, - der
bare har et rimeligt antal menuer, så afbrydes de hjælpeværktøjer, der
ligger tættest mod programmets menuer...

> Når først ens harddisk er blevet indekseret lige
> efter installationen af OS X, så mærker man ikke
> noget til det.

Det synes jeg nu nok, man gør. - På Panther var det utroligt sjældent,
jeg fik badebolden frem, men den kommer jævnligt nu, hvis jeg har haft
gang i mange programmer eller filer, - så opdaterer den jo hele tiden.
Men Spotlight er jo desværre en nødvendighed for at bruge så simpel en
kommando som COM+F... Og jeg ved fra vore Nisus grupper, at der er en
hel del, der er utilfreds med den, netop fordi den tager plads i
menulinien. Mange af dem er sprogfolk, der sidder og arbejder på
bærbare, - og så er pladsen jo yderligere begrænset...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Henrik Münster (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 24-08-05 18:03

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg har det imod den, at man ikke kan fjerne den 'tåwli'e' ikon fra
> menulinien. - Jeg har så mange hjælpeværktøjer i den menulinie, aå når
> man åbner et program - fx. Filemaker eller NisusWriter Express, - der
> bare har et rimeligt antal menuer, så afbrydes de hjælpeværktøjer, der
> ligger tættest mod programmets menuer...

Det kender jeg godt fra min kones iBook. Det er nok derfor, Apple satser
så meget på bredformatskærme.

> Det synes jeg nu nok, man gør. - På Panther var det utroligt sjældent,
> jeg fik badebolden frem, men den kommer jævnligt nu, hvis jeg har haft
> gang i mange programmer eller filer, - så opdaterer den jo hele tiden.
> Men Spotlight er jo desværre en nødvendighed for at bruge så simpel en
> kommando som COM+F... Og jeg ved fra vore Nisus grupper, at der er en
> hel del, der er utilfreds med den, netop fordi den tager plads i
> menulinien. Mange af dem er sprogfolk, der sidder og arbejder på
> bærbare, - og så er pladsen jo yderligere begrænset...

Det kan godt være, du har ret i, at badebolden kommer oftere frem. Er du
sikker på, at det skyldes Spotlight? Det kan jo være mange andre af de
ting, der er forskellige mellem Panther og Tiger. Egentlig regnede jeg
med, at det skyldtes, at min computer er ved at blive gammel.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Erik Richard (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 24-08-05 18:28

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
>>Det synes jeg nu nok, man gør. - På Panther var det utroligt sjældent,
>>jeg fik badebolden frem, men den kommer jævnligt nu, hvis jeg har haft
>>gang i mange programmer eller filer, - så opdaterer den jo hele tiden.
>>Men Spotlight er jo desværre en nødvendighed for at bruge så simpel en
>>kommando som COM+F... Og jeg ved fra vore Nisus grupper, at der er en
>>hel del, der er utilfreds med den, netop fordi den tager plads i
>>menulinien. Mange af dem er sprogfolk, der sidder og arbejder på
>>bærbare, - og så er pladsen jo yderligere begrænset...
>
> Det kan godt være, du har ret i, at badebolden kommer oftere frem. Er du
> sikker på, at det skyldes Spotlight?

Det kan næsten ikke være andet. Jeg indexerede ikke, da jeg installerede
Tiger. Det gjorde jeg først en måneds tid efter. Og det var først
derefter, badebolden begyndte at spinne.

Fx. får jeg for tiden en ny beta af vores NisusWriter Express næsten
daglig, og det tager altså tid, hver gang, der ominstalleres. -
Spotlight skal jo igen til at rette og genindexere...

> Det kan jo være mange andre af de
> ting, der er forskellige mellem Panther og Tiger. Egentlig regnede jeg
> med, at det skyldtes, at min computer er ved at blive gammel.

Tja, den her, jeg kører mest med er jo en 1,4ghz, så der burde da være
kraftoverskud nok, - samtidig med at der er 1280mb RAM...

så det ender nok med, at jeg må betale for Spotless, så indexerer den
kun, når jeg selv vil, - og man får også den gamle COM+F tilbage igen...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Bo Hovgaard Thomasen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Bo Hovgaard Thomasen


Dato : 25-08-05 20:58

Erik Richard wrote:

> Det kan næsten ikke være andet. Jeg indexerede ikke, da jeg installerede
> Tiger. Det gjorde jeg først en måneds tid efter. Og det var først
> derefter, badebolden begyndte at spinne.
> Fx. får jeg for tiden en ny beta af vores NisusWriter Express næsten
> daglig, og det tager altså tid, hver gang, der ominstalleres. -
> Spotlight skal jo igen til at rette og genindexere...
> så det ender nok med, at jeg må betale for Spotless, så indexerer den
> kun, når jeg selv vil, - og man får også den gamle COM+F tilbage igen...

Du kan vel også blot indstille Spotlight til ikke at indeksere de steder
på harddisken, hvor du ændrer noget meget ofte, hvis du oplever at
maskinen bliver sløv? Fx i Applications-mappen – eller hvor du har
programmerne henne.


Mvh.
Bo

Erik Richard (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 26-08-05 00:23

Hej Bo

Nej, man kan slet ikke slå indexering fra. Den vil automatisk indexere
første gang, du får brug for COM+F. Det eneste, man kan slå fra er, at
den ikke skal søge i visse mapper... - Ja, jeg har lige checket efter
for at være helt sikker.
mvh. Erik Richard

Bo Hovgaard Thomasen wrote:
> Erik Richard wrote:
>> Det kan næsten ikke være andet. Jeg indexerede ikke, da jeg installerede
>> Tiger. Det gjorde jeg først en måneds tid efter. Og det var først
>> derefter, badebolden begyndte at spinne.
>> Fx. får jeg for tiden en ny beta af vores NisusWriter Express næsten
>> daglig, og det tager altså tid, hver gang, der ominstalleres. -
>> Spotlight skal jo igen til at rette og genindexere...
>> så det ender nok med, at jeg må betale for Spotless, så indexerer den
>> kun, når jeg selv vil, - og man får også den gamle COM+F tilbage igen...
>
> Du kan vel også blot indstille Spotlight til ikke at indeksere de steder
> på harddisken, hvor du ændrer noget meget ofte, hvis du oplever at
> maskinen bliver sløv? Fx i Applications-mappen – eller hvor du har
> programmerne henne.
>
>
> Mvh.
> Bo

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Bo Hovgaard Thomasen (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Bo Hovgaard Thomasen


Dato : 26-08-05 08:46

Erik Richard wrote:
>>> Det kan næsten ikke være andet. Jeg indexerede ikke, da jeg installerede
>>> Tiger. Det gjorde jeg først en måneds tid efter. Og det var først
>>> derefter, badebolden begyndte at spinne.
>>> Fx. får jeg for tiden en ny beta af vores NisusWriter Express næsten
>>> daglig, og det tager altså tid, hver gang, der ominstalleres. -
>>> Spotlight skal jo igen til at rette og genindexere...
>>> så det ender nok med, at jeg må betale for Spotless, så indexerer den
>>> kun, når jeg selv vil, - og man får også den gamle COM+F tilbage igen...
>> Du kan vel også blot indstille Spotlight til ikke at indeksere de steder
>> på harddisken, hvor du ændrer noget meget ofte, hvis du oplever at
>> maskinen bliver sløv? Fx i Applications-mappen – eller hvor du har
>> programmerne henne.
> Nej, man kan slet ikke slå indexering fra. Den vil automatisk indexere
> første gang, du får brug for COM+F. Det eneste, man kan slå fra er, at
> den ikke skal søge i visse mapper... - Ja, jeg har lige checket efter
> for at være helt sikker.

Ok, men så er du sikkert interesseret i dette link, der fortæller
hvordan man enten kan slå Spotlight fra, og/eller fjerne Spotlight fra
menulinjen:

http://www.tuaw.com/2005/05/13/tiger-tips-hate-spotlight-turn-it-off/

NB! Jeg har ikke testet det, jeg sidder ved en maskine med Panther lige
nu – men det lyder som om, det er hvad du efterlyser.


- Bo

Erik Richard (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 26-08-05 15:47

Hej Bo

Bo Hovgaard Thomasen wrote:
> Erik Richard wrote:
>> Nej, man kan slet ikke slå indexering fra. Den vil automatisk indexere
>> første gang, du får brug for COM+F. Det eneste, man kan slå fra er, at
>> den ikke skal søge i visse mapper... - Ja, jeg har lige checket efter
>> for at være helt sikker.
>
> Ok, men så er du sikkert interesseret i dette link, der fortæller
> hvordan man enten kan slå Spotlight fra, og/eller fjerne Spotlight fra
> menulinjen:
>
> http://www.tuaw.com/2005/05/13/tiger-tips-hate-spotlight-turn-it-off/

Det ser jo 'spændende' ud. - bortset fra, at det, - som der står, -
kræver 'intensive terminal work'. Og som jeg har skrevet flere gange, så
undgår jeg 'terminalarbejde'...

> NB! Jeg har ikke testet det, jeg sidder ved en maskine med Panther lige
> nu – men det lyder som om, det er hvad du efterlyser.

Det kan godt se sådan ud, men det er nu lige før, jeg pt hellere vil
ofre de $10 dollars på Spotless, - så er det jo bare en tastaturkommando
til ON/OFF... Men tak for tippet alligevel. Jeg vil lade det gå videre
til et par stks., der er lige så trætte af Spotlight på deres bærbare.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Alex Henriksen (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Alex Henriksen


Dato : 26-08-05 18:04

Erik Richard wrote:

>>> Nej, man kan slet ikke slå indexering fra. Den vil automatisk indexere
>>> første gang, du får brug for COM+F. Det eneste, man kan slå fra er, at
>>> den ikke skal søge i visse mapper... - Ja, jeg har lige checket efter
>>> for at være helt sikker.
>>
>>
>> Ok, men så er du sikkert interesseret i dette link, der fortæller
>> hvordan man enten kan slå Spotlight fra, og/eller fjerne Spotlight fra
>> menulinjen:
>>
>> http://www.tuaw.com/2005/05/13/tiger-tips-hate-spotlight-turn-it-off/
>
>
> Det ser jo 'spændende' ud. - bortset fra, at det, - som der står, -
> kræver 'intensive terminal work'. Og som jeg har skrevet flere gange, så
> undgår jeg 'terminalarbejde'...

Så prøv denne her 'DisableTigerFeatures', bruger den selv.
http://software.filkifan.com/software.html

--
Regard Alex Henriksen / OZ2AFY
===========================
OZ2AFY Home Page - <http://oz2afy.zbox.dk>
Danlotto - <http://www.danlotto.com/?id=14582>
Rapmobil - <http://rapmobil.zbox.dk>

--- I use Mac OS X because I love Mac, not because I hate Microsoft

Erik Richard (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 26-08-05 22:02

Hej Alex

Hm, ser egentlig godt nok ud, - men... Når jeg åbner programmet, åbner
den selv Terminal, og jeg skal så blot indtaste mit password, - gjorde
jeg, klikke som næste punkt 'enter'. Der gik ca. 30 sek., så dukkede en
- formentlig krypteret - ver. af mit password op, - derefter intet. Jeg
kunne intet foretage mig. Lod den 'vente' i ca. et kvarter, stadig intet
var sket. Ikke engang COM+CRTL+ESCAPE kunne bringe mig tilbage og lukke
Terminal, så jeg måtte tvangsstarte på selve maskinen, - og Spotlight er
der selvfølgelig stadig...

mvh. Erik Richard

Alex Henriksen wrote:
> Så prøv denne her 'DisableTigerFeatures', bruger den selv.
> http://software.filkifan.com/software.html

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Bo Hovgaard Thomasen (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Bo Hovgaard Thomasen


Dato : 26-08-05 19:05

Erik Richard wrote:
>> Ok, men så er du sikkert interesseret i dette link, der fortæller
>> hvordan man enten kan slå Spotlight fra, og/eller fjerne Spotlight fra
>> menulinjen:
>> http://www.tuaw.com/2005/05/13/tiger-tips-hate-spotlight-turn-it-off/
> Det ser jo 'spændende' ud. - bortset fra, at det, - som der står, -
> kræver 'intensive terminal work'. Og som jeg har skrevet flere gange, så
> undgår jeg 'terminalarbejde'...

Det med 'intensive terminal work' er ikke det ovennævnte metode beskriver,
men i stedet noget de tager afstand fra.
Det man skal gøre er blot at rette en enkelt entry i filen
/etc/hostconfig. Kan også gøres uden anvendelse af Terminal – med
Textedit og kopier filerne med Finder (shift+cmd+g, skriv /etc, vælg
hostconfig).

MEN jeg har nu testet det, og det ser ud til at det slår både Spotlight
og den "almindelige" søgefunktion fra... og så er det vist ikke meget
bevendt...!


- Bo

Erik Richard (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 26-08-05 22:05

Hej Bo

Bo Hovgaard Thomasen wrote:
> Erik Richard wrote:
>>> Ok, men så er du sikkert interesseret i dette link, der fortæller
>>> hvordan man enten kan slå Spotlight fra, og/eller fjerne Spotlight
>>> fra menulinjen:
>>> http://www.tuaw.com/2005/05/13/tiger-tips-hate-spotlight-turn-it-off/
>>
>> Det ser jo 'spændende' ud. - bortset fra, at det, - som der står,
>> - kræver 'intensive terminal work'. Og som jeg har skrevet flere
>> gange, så undgår jeg 'terminalarbejde'...
>
> Det med 'intensive terminal work' er ikke det ovennævnte metode beskriver,
> men i stedet noget de tager afstand fra.
> Det man skal gøre er blot at rette en enkelt entry i filen
> /etc/hostconfig. Kan også gøres uden anvendelse af Terminal – med
> Textedit og kopier filerne med Finder (shift+cmd+g, skriv /etc, vælg
> hostconfig).

OK, jeg skimmede kun teksten i første omgang.

> MEN jeg har nu testet det, og det ser ud til at det slår både Spotlight
> og den "almindelige" søgefunktion fra... og så er det vist ikke meget
> bevendt...!

Ups! Den funktion vil jeg godt nok beholde...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Morten Reippuert Knu~ (27-08-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-08-05 11:37

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Kan det virkelig passe, man ikke kan slå Spotligt fra uden at skulle
> slette den

jeg tvivler på at du kan hitte ud af at slete spotlight komponennterne.

>- eller ofre penge på at få en pane, der kan sætte et 'hak' i
> 'OFF'?

skriv følgende i et terminalvindue.

$ sudo nano /etc/hostconfig

ædrerer linien:

SPOTLIGHT=-YES-

til

SPOTLIGHT=-NO-

gem ved at taste: ctrl+x, y, RETURN

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408895
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste