Skrivebeskyttelse
Fra : Lars Brink

Dato : 19-08-05 14:35

Det irriterer mig helt vildt meget at hierakier og filer i det hele taget
oprettet på min HD som default er skrivebeskyttede overfor alt og alle andre
end mig selv.

Jeg ville i princippet allerhelst slå alt hvad der hedder skrivebeskyttelse
helt fra i vores netværk men det må man åbenbart ikke.

Jeg kan slå skrivebeskyttelse fra på oprettede hierakier på min HD men kan
jeg for f... da ikke lave en indstilling som gør at nye hierakier og filer
oprettet på min HD som default IKKE er beskyttede når de oprettes. Hvis jeg
laver et dokument og gemmer det på min HD vil det altid være skrivebeskyttet
for alle andre end mig selv - er det sandt det skal være sådan?

jeg føler mig stadig sat under administration i OSX i modsætning til
OS9...grrrrr

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-08-05 14:54

Lars Brink wrote:
> [...]
> for alle andre end mig selv - er det sandt det skal være sådan?
>
> jeg føler mig stadig sat under administration i OSX i modsætning til

det du er ude efter er umask

I Teminal kan du skrive "help umask" og få en forklaring.
Det du åbenbart ønsker er en standard umask på 0000

Lidt konstruktiv søgen på nettet giver:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031211073631814&query=umask

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-08-05 15:56

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> det du er ude efter er umask
>
> I Teminal kan du skrive "help umask" og få en forklaring.

Øøøh, du mener ikke "man umask"

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-08-05 19:52

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Øøøh, du mener ikke "man umask"

nope : help umask
bash kommer med et hjælpesystem indbygget.
prøv at skrive "help" helt alene

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-08-05 19:59

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> nope : help umask
> bash kommer med et hjælpesystem indbygget.
> prøv at skrive "help" helt alene

Nu var min term jo ikke i bash, sååå:
Last login: Sun Aug 21 16:52:04 on ttyp1
Welcome to Darwin!
[gizmo] preben% help
tcsh: help: Command not found.

Har fundet help ved at indstille terminal.
Kan man skifte mellem tcsh og bash i samme vindue?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 21-08-05 20:35

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Har fundet help ved at indstille terminal.
> Kan man skifte mellem tcsh og bash i samme vindue?

Bare skriv bash eller tcsh, så skifter du til den pågældende shell.

Mvh.
Bo