X11 vil ikke installeres?
Fra : Mikkel Westh

Dato : 16-08-05 21:03

Hej,

Jeg har lige købt en Wacom Volito2-tegneplade i Netto, og den fungerer
udmærket.
Jeg skal bruge den til billedredigering, og kom i tanke om, at jeg slet
ikke havde installeret et billedbehandlignsprogram, og jeg stødte på
GIMP.

Det vil bare ikke installeres uden X11, som jeg så hentede fra Apples
side. Det viser sig så, at X11 ikke kan installeres, da "der er nyere
software på enheden". Jeg har ikke installeret X11 tidligere, så hvad
er det, som laver ged i det?

Som alternativ løsning, kender i så et andet program end GIMP til
billedbehandling?
--
Mvh. Mikkel Westh

Fjern fælden ved mail.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 16-08-05 22:34

Mikkel Westh <mikkelw@MUSEFÆLDEgmail.com> wrote:

> [...]
> side. Det viser sig så, at X11 ikke kan installeres, da "der er nyere
> software på enheden". Jeg har ikke installeret X11 tidligere, så hvad

Hvilket styresystem bruger du?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard

Dato : 16-08-05 22:48

Hej Mikkel

Mikkel Westh wrote:
> [...]
> side. Det viser sig så, at X11 ikke kan installeres, da "der er nyere
> software på enheden". Jeg har ikke installeret X11 tidligere, så hvad er

Hm, Jeg går ud fra, du bruger Tiger 10.4.x, så du skal bruge
installations CD/DVD'en fra Tiger.

Start fra CD/DVD og åbn installationsprogrammet og vælg 'tilføj'.
Afmarker alt undtagen X11 og kør så installationen. Kør derefter 'Mac OS
10.4.2 Combo Update', så du er sikkre på, at de seneste ændringer og
opd. er helt uptodate. Jeg kunne se ved installationen af 10.4.2, at der
er sket ændringer til X11.

Hvis du - mod forventning - stadig ikke kan installere X11, så kan
XFree86 XonX 4.4 være et godt alternativ. Kan hentes her (ca. 58mb):
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/506089/XFree86_4.3.0.dmg>

> Som alternativ løsning, kender i så et andet program end GIMP til
> billedbehandling?

GIMP Graphics er rigtig god! Og du vil få meget ud af den. Alternativet
til den må klart være 'Cenon'. Den ligner meget GIMP, og den er lynende
hurtig på 10.4.2 på min G4/1,4ghz. Kan hentes her (12,7mb):
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/580124/Cenon-3.70.pkg.tar>.

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-05 01:41

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> 10.4.2 Combo Update', så du er sikkre på, at de seneste ændringer og
> opd. er helt uptodate. Jeg kunne se ved installationen af 10.4.2, at der

det er altså ikke nødvendigt, man kan blot hitte pakken X11User.pkg på
sin CD/DVD uden at boote fra denne og dobbekltklikke på på pakken for
at installere X11.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-05 01:39

> [...]

> side. Det viser sig så, at X11 ikke kan installeres, da "der er nyere
> software på enheden". Jeg har ikke installeret X11 tidligere, så hvad

Hvilken version af Mac OS X bruger du, der ligger en X11 til din OS
version på din installations CD. Lokalisre pakken X11User.pkg på din
installations CD/DVD og installer den

(tjek lige inden da, om du ikke skulle have programnmet
/Application/Utilities/X11

Fra : Mikkel Westh

Dato : 17-08-05 21:23

On 2005-08-17 02:39:26 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
> installations CD/DVD og installer den
>
> (tjek lige inden da, om du ikke skulle have programnmet

Jeg bruger 10.4.2 med alle opdateringer, som er at finde via
software-opdatering, installeret.
Jeg kan dog ikke finde en fil ved navn X11User.pkg (sådan hed den fil,
jeg hentede fra Apple. Har lige fundet ud af at det var en gammel fil,
de havde liggende. Datoen stod til oktober 2003). Jeg kan dog finde en
X11SDK.pkg, som jeg har installeret, dog uden resultat, da GIMP stadig
brokker sig.

Det giver simpelthen ingen mening det her.
--
Mvh. Mikkel Westh

Fjern fælden ved mail.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-08-05 22:03

Mikkel Westh <mikkelw@MUSEF∆LDEgmail.com> wrote:

> [...]
> resultat, da GIMP stadig brokker sig.
>
> Det giver simpelthen ingen mening det her.

Hvordan du nu end bærer dig ad:

Hvis du nærmer dig installationsprogrammet på OS X-CDen, så pas for
Himlens skyld på, at du ikke ved en fejltagelse, kommer til at køre en
geninstallation af systemet. Det har jeg lige været igennem - med en
masse ulejlighed til følge, bare fordi jeg ville hente X11. Man kan -
såidt jeg kan se - ikke fravælge en OS X-installation. Man skal finde
X11-pakken i en mappe. At finde X11 på Apples downloadsider er nok mere
sikkert. Så ved man, hvad man får.

Venlig hilsen

Ove Sten Smidt

Fra : Erik Richard

Dato : 17-08-05 22:32

Hej Mikkel

Mikkel Westh wrote:

> [...]
> de havde liggende. Datoen stod til oktober 2003). Jeg kan dog finde en
> X11SDK.pkg, som jeg har installeret, dog uden resultat, da GIMP stadig

Prøv nu lige at gøre, som jeg svarede dig. - Start fra din system
CD/DVD, åbn installationsprogrammet, vælg 'Tilføj'. _Afmarker_ alle
markeringer og vælg _kun_ X11. Når X11 så er installeret, _SKAL_ du
bruge 'Mac OS X 10.4.2 Comboupdate', da der er ændringer i den X11, der
ligger på 10.4.2 opdateringen.

Den opd., du kan hente/installere via Softwareopdatering installerer
_ikke_ X11 opdateringen!

> Det giver simpelthen ingen mening det her.

Jo, hvis du følger instrukserne ovenfor og ikke bruger den gamle X11,
der kan hentes hos Apple...

Fra : Mikkel Westh

Dato : 19-08-05 17:57

On 2005-08-17 23:31:54 +0200, Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:
> [...]
> _ikke_ X11 opdateringen!

> Jo, hvis du følger instrukserne ovenfor og ikke bruger den gamle X11,

Ganske rigtigt. Efter lidt koncentreret søgning på DVD'en fandt jeg
filen, og det hele virker nu. Man kan dog tyde ligt mærke, at GIMP ikke
er lavet til mac. Det fungerer dog stadig rigtig godt.

Jeg beklager alle mine spørgsmål. Er stadig ikke helt god til OS X.

--
Mvh. Mikkel Westh

Fjern fælden ved mail.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-08-05 02:57

Mikkel Westh <mikkelw@musefÆldegmail.com> wrote:

> Jeg bruger 10.4.2 med alle opdateringer, som er at finde via
> software-opdatering, installeret.
> Jeg kan dog ikke finde en fil ved navn X11User.pkg

Så har du ikke ligge godt nok på din CD/DVD! Den ligger muligvis i en
usynlig mappe (sådanne detaljer kan jeg ikke huske), kig igen.

> (sådan hed den fil,
> jeg hentede fra Apple. Har lige fundet ud af at det var en gammel fil,
> de havde liggende. Datoen stod til oktober 2003).

Det kunne jeg godt have fortalt dig, du kan ikke hente versionen der
skal bruges på 10.3 og 10.4. Kun en til 10.2.

> Jeg kan dog finde en
> X11SDK.pkg, som jeg har installeret, dog uden resultat, da GIMP stadig
> brokker sig.

Det er developer bibliotekerne, som kun kun bruges hvis du skal
kompilere X Windows programmer. Den lader dig ikke /afvikle/ X Windows
programmer, så den kan du ike bruge til noget.

> Det giver simpelthen ingen mening det her.

jo det gør, men hvis det er for svært bør du lade gimp hvile og finde
et stykke SW som du kan få support til at installere eller som er til
at installere for almindelig dødelige. Adobe og lemkesoft udvikler
sådanne produkter og det tager de penge for.