Print + classic mode
Fra : Erik Richard

Dato : 14-08-05 18:47

Det er jo en - desværre - velkendt ting, at der kan være problemer med
udskrivning i et klassisk TB program, når det afvikles under OS X i
'classic mode'...

Findes der en work-around, så man kan undgå først at skulle åbne og
gemme i andet kompatibelt TB program.

Eksempel. Hvis et dokument er lavet med fx. NisusWriter 6.5, ClarisWorks
3.x, 4.x eller AppleWorks 5.x, Word 5.x og 6.x kan man ikke printe fra
disse programmer i classic mode. - Man skal derimod åbne dokumenterne i
et OS X baseret TB program - fx. Word X, NisusWriter Express, AppleWorks
6.2.9 osv....

Den eneste work-around, jeg er bekendt med, er at bruge enten PrintToPDF
X eller Distiller under classic og så printe PDF filerne. - Men det er
jo lige så besværlig som at 'gen-gemme' i kompatibelt TB format.

Gode råd og idéer efterlyses...

mvh. Erik Richard
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 14-08-05 19:12

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Det er jo en - desværre - velkendt ting, at der kan være problemer med
> udskrivning i et klassisk TB program, når det afvikles under OS X i
> 'classic mode'...

Er det? Jeg har godt nok ikke prøvet nogle af de programmer, du nævner,
men jeg synes, det lyder underligt, hvis du ellers har den rigtige
printerdriver installeret under OS 9. Jeg har en gammel LaserWriter
4/600, som (heldigvis) er en postscript-printer, så jeg har ikke noget
problem med at finde den rigtige printerdriver. Og så alligevel: Der
skete en væsentlig ændring af laserwriter-driveren fra version 8.3, og
den nye er kun delvis kompatibel med en gammel version 1 af Filemaker
Pro. Så jeg veksler lidt mellem Laserwriter 8.3.2 og Laserwriter 8.7.3.
Begge versioner kører fint under Classic.

> Findes der en work-around, så man kan undgå først at skulle åbne og
> gemme i andet kompatibelt TB program.

Installér Laserwriter-driveren under OS 9 og udskriv til et
postscript-arkiv. Det kan åbnes af Billedfremviser under OS X.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard

Dato : 14-08-05 19:40

Hej Thorkil

Thorkil Olesen wrote:

> [...]
> 4/600, som (heldigvis) er en postscript-printer, så jeg har ikke noget
> problem med at finde den rigtige printerdriver.

Ups! - Jeg glemte lige, at det drejer sig om non-postscript printere, -
fx. HP PSC series og Epson CX series. Til de fleste HP PSC modeller
findes der både OS 9.x og X drivere - bl.a. også til min PSC 1110. Til
Epson CX serierne mener jeg ikke, der findes OS 9 drivere...

> [...]
> Pro. Så jeg veksler lidt mellem Laserwriter 8.3.2 og Laserwriter 8.7.3.
> Begge versioner kører fint under Classic.

Burde kunne klares med at opd. Filemaker 1.0 til 1.0v4, som er nyeste
engelske ver. og 1.0v3, som er nyeste danske version. Alle tilgængelige
opd. til de gamle Claris Filemaker ver. findes på Filemaker Inc.'s
website <http://www.filemaker.com/support/downloads/index.html>.

> Installér Laserwriter-driveren under OS 9 og udskriv til et
> postscript-arkiv. Det kan åbnes af Billedfremviser under OS X.

Som sagt, så er min PSC 1110 jo ikke en PS printer, og min laserwriter
heller ikke. Jeg regner dog ikke med, at det bliver et større problem
med at få min Laserwriter 300 til at virke over det netværk, jeg er ved
at få op at stå. - Jeg har fået fat i en gl. Performa 5260, der skal
virke som 'printserver' i netværket, når jeg får fingre i et LC
ethernetkort og så blot køre alm. printerdeling.

...Hm, - det får mig faktisk til at tænke på, om det måske er muligt at
man skal slå printerdeling til i både OS X og i OS 9 og så bruge USB
printerdelingen i systemet og HPs drivere... - Det skal jeg da lige prøve...

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 15-08-05 17:01

> [...]

> engelske ver. og 1.0v3, som er nyeste danske version. Alle tilgængelige
> opd. til de gamle Claris Filemaker ver. findes på Filemaker Inc.'s

OK, tak, det vil jeg prøve.

> Som sagt, så er min PSC 1110 jo ikke en PS printer, og min laserwriter
> heller ikke.

Metoden virker skam alligevel. Pointen er, at Billedfremviser kan åbne
PS-dokumenter og printe på en hvilken som helst printer under OS X. Jeg
har brugt metoden til at lave PDF-dokumenter fra OS 9-programmer. (Jeg
ved godt, at man kan finde en dims til at lave PDF'er direkte under OS
9, men når det nu ikke sker så tit, så er omvejen omkring
Billedfremviser fin nok.)

Jeg kom i tanke om, at der måske er en endnu lettere metode, hvis man
har en OS X-maskine i netværket. Jeg mener nemlig, at Steve Jobs en gang
pralede med, at OS X kan dele en ikke-PS-printer som en PS-printer. OS X
kan automatisk udføre renderingen. Jeg ved dog ikke præcis, hvordan det
sættes op. Måske kan den oven i købet tilgås fra Classic på den samme
maskine?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-05 01:50

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> kan automatisk udføre renderingen. Jeg ved dog ikke præcis, hvordan det
> sættes op. Måske kan den oven i købet tilgås fra Classic på den samme

En printer delt af cups bør kunne tilgås fra classic.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-05 01:49

> [...]

> heller ikke. Jeg regner dog ikke med, at det bliver et større problem
> med at få min Laserwriter 300 til at virke over det netværk, jeg er ved

Såvidt jeg husker er din LW 300 ikke en netværksprinter, hvilket
betyder at du ikke kan få den til at virke i hverken Classic eller
direkte under Mac OSX. Du kan kun bruge USB og netværksprintere under
Mac OS X og Classic.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-08-05 19:31

Hej Erik Richard

Jeg er i stand til at printe fra mine Classicprogrammer dvs. f.eks.
FileMaker Pro 5 og programmer under Office 2001. Der kan være en tendens
til, at jeg skal i Vælger og udpege printeren på ny hver gang, jeg er
tilbage i Classic. Men forudsætningen er vel, at Mac OS 9-systemmappen
har, hvad den skal bruge af printerbeskrivelser, LaserWriter 8 osv. For
mit vedkommende er den kopieret uberørt over, da jeg på samme tid gik
fra G3 til PB G4 og fra OS 9 OS X.
Mine printere er HP 930c (USB) og LW 4/600 PS. Sidstnævnte er jo en
gammel sag. Men via en Asantée-adapter er den alligevel via Airport i
trådløs AppleTalk-forbindelse med mine Classic-programmer.
Jeg har jo som bekendt ikke synderlig forstand på den dybere baggrund.
Men min fornemmelse er, at hvis printeren er installeret i OS X og
software til denne printer findes i OS 9-systemet, så må printeren også
være til rådighed i Vælger under OS9.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-05 01:45

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Gode råd og idéer efterlyses...

du kan sagtens printe fra classic. Du skal blot have den rette
printerdriver installeret i dit classic miljø.