audio vs netforb under 9.2.2
Fra : thomas t

Dato : 13-08-05 18:03

For ca 2 mndr siden startede et audioproblem.

Symptomet er, at når jeg booter, i OS 9.2.2 som jeg plejer, og afspiller
lyd, så er der en overlejret forvrængning. - Men ikke altid ... hvis støjen
er der ved boot, går den ikke væk igen. Hvis den ved boot /ikke/ er der, så
kommer den heller ikke senere - støjen kan tilsyneladende kun forekomme,
hvis den er der fra boot ... i praksis ca to boots ud af tre duer ikke ...
til audio.

I starten troede jeg, det var noget med Logic, som sloges med mit lydkort
[Delta66 fra M-Audio]. Fandt senere ud af, at jeg ikke behøvs åbne Logic for
at konstatere om det er en støj-start eller ej. Det nemmeste er at åbne
iTunes (eller bare droppe et sample i SoundApp). Støjen forekommer på al
audio ud af maskinen.

Brugte ugevis og ugevis på alt muligt. Som ikke bragte mig videre. For et
par uger siden lagde jeg så mærke til, at det har forbindelse med et andet
problem:

Omtrent da støjen begyndte, fik jeg indlagt internetforbindelse.

Den har det med at kun virke nogengange. Men, lissom med audiostøjen, så er
nettet helt okay, hvis det er en "net-virker"-boot. Og hvis det ikke virker,
så er det noget med ethernetkabel ud, ind, prøve at konnekte til Google, ..
hvis det virker, så er alt godt, hvis det /ikke/ virker, så prøv kablet
ind-og-ud igen.

Men der skal normalt /mange/ forsøg til, før en virker-ikke-boot pludselig
bliver til en virker-fint.

Det kan bedre betale sig at prøve genstart. Det giver bonus ca een ud af
fire genstarter.

---

Nå, men jeg lagde mærke til: Hvis det er en støj-start, er det også en
ingen-net-start.
Og hvis audio er fin, er netforbindelsen også fin.

Siden jeg opdagede "reglen", har der ikke vist sig nogle undtagelser.

----

Eksempel: Booter uden ethernet kabel

Okay, nu spiller iTunes fint. Sætter netkabel i. Nu bliver lyden straks
forvrænget. Lyder lidt som den støj, der overlejres i visse huse, når naboer
bruger et elektrisk apparat. Åbner Explorer; ingen netforbindelse.

Fjerner netkabel, der lyder en spøjs samplefejl-agtig støj i
iTunes-musikken, og så er audio nu pludselig atter okay.

*

Altså: Vi har prøvet alt det almindelige. Skiftet til ny driver for Delta66,
og tilbage igen, slettet prefs, gendannet skrivebord, byttet ram-pladser,
pci-pladser mm.

Prøvede endog på et tidspunkt at installere OS 9 på en anden harddisk, pille
de eksisterende ud af kæden og sætte den nye i og boote fra den. Samme
resultat.

En effektiv måde at omgå problemet er at bare la' maskinen være tændt. Der
går aldrig ged i den, når et boot først har vist sig at være godt. - Så
nogengange lader jeg den stå tændt i flere dage af gangen.

-Men det kan jeg ikke affinde mig med. Jeg vil ikke høre på blæsersuset, og
det er heller ikke noget, der forlænger diskenes liv at lade maskinen stå
tændt altid.

Jeg ku fanme bare godt tænke mig at få knækket problemet.

------

Tip til forståelsen: ... problemet er kun et problem på OS 9 disken. Jeg har
en disk med OS X, og når jeg booter fra den, kan det ikke lade sig gøre at
få problemet til at opstå. Hverken net eller audio: begge virker hver gang.

Ja, det hjælper ikke /mig/ noget videre, men måske kan det give nogen et
clue ... ?

Ethernet kablet med netforbindelsen kommer fra min husvært. (NAL-net er
udbyder). Ethernetkablet kommer fra husværts router, en LINKSYS. Han har
ikke pillet ved den, den har altså fabriks-indstilllinger. Han har selv to
pc'er tilsluttet. Som ikke har problemer af min type.

Anyone?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-08-05 20:57

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> writes:

> [...]
> få problemet til at opstå. Hverken net eller audio: begge virker hver gang.

Indtil jeg så det her, var mit bud at du måske kunne afhjælpe det ved
at sætte jord på begge apparater.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : thomas t

Dato : 26-08-05 10:52

Thorbjoern Ravn Andersen at nospam0000@gmail.com:

> Indtil jeg så det her, var mit bud at du måske kunne afhjælpe det ved at sætte
> jord på begge apparater.

Ja, ikke? Det er dybt underligt, at problemet ikke kan fremprovokeres under
X.

Tænker, at der er blevet opdateret en slags firmware (på lydkortet eller
dets gui), da jeg for tre måneder siden opgraderede OS X ... hvor den nye
version firmware ikke er ordentlig bagudkompatibel, hvilket viser sig som
støjproblemet, når jeg igen booter i 9.

Men jeg ved ikke af, at der /er/ noget firmware i kortet. Afventer svar fra
lydkortproducenten M-Audio.

Fra : Erik Richard

Dato : 14-08-05 00:22

Hej Thomas

thomas t wrote:
> [...]
> hvis den er der fra boot ... i praksis ca to boots ud af tre duer ikke ...

Har du slået alle 'Authoring Support' filer fra i 'Udvidelseskontrol'? -
Både LDAP, USB og Firewire Authoring Support konflikter med følgende
udvidelser under OS 9.x:

Toast CD Reader
Sound Manager
CarbonLib
Apple Enet DLPI Support
Apple Enet
Apple Audio Extension

Toast CD Reader kan du uden videre slette, den har ingen betydninger
under 9.2.2, - Apples egen CD/DVD Driver Extension kan klare det. De
øvrige udvidelser _skal_ være installeret. Hvis din CarbonLib er ældre
end ver. 1.6 bør du opd. til seneste version 1.6.2, - kan hentes hos Apple.

> [...]
> hvis det virker, så er alt godt, hvis det /ikke/ virker, så prøv kablet

Har du mange strømførende kabler liggende i nærheden af ethernetkablet?.
Det kan godt give 'afsmitning' - magnetiske spændingsfelter, der
indvirker på både USB, FW og ethernetkabler.

> [...]
>
> Fjerner netkabel, der lyder en spøjs samplefejl-agtig støj i
> iTunes-musikken, og så er audio nu pludselig atter okay.

Hm, det må altså være en kombination af din ethernetforbindelse og så
noget af det software, du har installeret, - jvf. omtalen af de
ovennævnte udvidelser. For mig at se, tyder det kraftigt på, at det er
Linksys enheden, der er 'hurdlen' i det her...

> Altså: Vi har prøvet alt det almindelige. Skiftet til ny driver for Delta66,
> og tilbage igen, slettet prefs, gendannet skrivebord, byttet ram-pladser,
> pci-pladser mm.

Jeg går ud fra, du også har slettet disse indstillingsfiler:

TSM Preferences
TCP/IP-indstillinger
System-indstillinger
Dataarkiv for brugere & grupper
CD/DVD prefs
CarbonLib Preferences (US)
Arkivudveksling-indstillinger
AppleTalk Preferences
AppleShare Prep
Mac OS-indstillinger
Lyd-indstillinger
Internet Preferences
Power Mgt Preferences
Finder-indstillinger

samt ligeledes div. itunes indstillinger

Det ville være en fordel at vide nøjagtigt, hvilken maskine du bruger.
Der er et par af G4 modellerne i DigitalAudio, QuickSilver og MDD, der
ikke har det altfor godt med hverken Delta lydkortet eller - især -
Linksys routers eller switches.

> Prøvede endog på et tidspunkt at installere OS 9 på en anden harddisk, pille
> de eksisterende ud af kæden og sætte den nye i og boote fra den. Samme
> resultat.

Jeg tror ikke, det har noget med hverken HD eller OS 9.2.x som sådan at
gøre...

> [...]
> få problemet til at opstå. Hverken net eller audio: begge virker hver gang.

Nej, og derfor må det være i komb. af iTunes + Linksys + ethernet under
OS 9.2.2.

> [...]
> ikke pillet ved den, den har altså fabriks-indstilllinger. Han har selv to
> pc'er tilsluttet. Som ikke har problemer af min type.

Hm, gad vide, hvad der ville ske, hvis din husvært pillede sine maskiner
fra... Prøv at få ham til det og se, hvad der så sker.

Find også ud af - som skrevet ovenfor, - om der er 230v/380v
strømførende kabler i nærheden af det ethernetkabel, du får ind til dig.
check at dine egne 230v ledninger ikke ligger for tæt på ethernet- USB-
og Firewire kabler.

Det er, hvad jeg lige kan komme på her og nu....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>