classic efterinstalleres på maskine med OS~
Fra : René

Dato : 10-08-05 14:22

Hejsa er det muligt at finde en udgave af en classic 9,2 på nettet, har en
mac G4 med engelsk system OS X... og syntes joda det var nemmest hvis man
kunne installere den efterfølgende som en opdatering.... eller er der kun
den tunge vej med at installere OS X igen.. men med classic medinstalleret?

Hilsen
René

--
-

Fra : Peter Ursin

Dato : 10-08-05 15:05

"René" <rhsin(fjern)@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne installere den efterfølgende som en opdatering.... eller er der kun
> den tunge vej med at installere OS X igen.. men med classic

Der bør ikke være noget i vejen for at installere classic selvom maskinen
allerede har OS X¨.

Hvis du finder en classic pakke på nettet, eller har en os 9 cd så er det
bare at dobbeltklikke og installere. Det har jeg selv tidligere gjort. Det
går ikke ud over os x installationen.

Muligvis skal du være opmærksom på at harddisken skal være klargjort til
understøttelse af os 9. Hvis dette ikke i sin tid er gjort er det desværre
helt forfra. Tag det sidste her med forbehold, jeg er ikke sikker på om det
gælder ved Classic eller det kun er aktuelt hvis man vil kunne boote
maskinen i os 9.

mvh
Peter Ursin

mvh
Peter Ursin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-05 23:03

Ren? <rhsin(fjern)@post4.tele.dk> wrote:

> Hejsa er det muligt at finde en udgave af en classic 9,2 p? nettet,

nej, ikke en der er legal.

> [...]
> den tunge vej med at installere OS X igen.. men med classic medinstalleret?

Mac OS 9 følger ikke med Mac OS X, men det fulgte med din mac. Der er en
..pkg pakke på din original DVD/CD, hvorfra du kan installere OS9 uden
at du skal geninstallere Mac OS X.

Er det en ældre mac har du fået en "rigtig" Mac OS 9 CD/DVD med.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René

Dato : 11-08-05 08:52

mit største problem er jeg har både en g4 og en g5... men cderne ligger i en
kasse på arbejde (guderne må vide hvor.... og har kun fundet g5cd men de
dur ikke til g4... så jeg må lede videre... ellers køber jeg bare en ny
version.. så følger den joda med der..:)

den har alligevel engelsk system.. og vil gerne have det danske på.. så får
jeg jo klaret det ved samme lejlighed.

Hilsen
René

--
-

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-05 11:20

In article <42fb03bd$0$28429$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"René" <rhsin(fjern)@post4.tele.dk> wrote:

> den har alligevel engelsk system.. og vil gerne have det danske på.. så får
> jeg jo klaret det ved samme lejlighed.

Hvis sprogmodulerne er installerede, og det bliver det som standard,
hvis man ikke vælger det fra, så kan man bare ændre sproget i
kontrolpanelet International.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-08-05 17:10

"Ren?" <rhsin(fjern)@post4.tele.dk> wrote:
> mit st?rste problem er jeg har b?de en g4 og en g5... men cderne ligger i en
> kasse p? arbejde (guderne m? vide hvor.... og har kun fundet g5cd men de
> dur ikke til g4... s? jeg m? lede videre... ellers k?ber jeg bare en ny
> version.. s? f?lger den joda med der..:)

Der ligger en .pkg med et OS9 miljø til Classic på G5 DVD'en som kan
bruges til G4'een også.

> den har alligevel engelsk system.. og vil gerne have det danske p?.. s? f?r
> jeg jo klaret det ved samme lejlighed.

Mac OS X indeholder såvel dansk som engelsk. mht til sproget i dit
calssicmiljå er det sansynligvis dansk, med mindre du explicit bad om
G5 med engelsk sprog da du købte den.

Fra : René

Dato : 12-08-05 08:10

ok det havde jeg også satset på men kunne ikke lige finde den.... så nu har
jeg købt tigeren istedet... så får jeg også opdateret systemet... gider ikke
bøvle mere med det..)

ellers tak for forslagene :)

/René

--
-

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-08-05 12:00

> [...]

> jeg købt tigeren istedet... så får jeg også opdateret systemet... gider ikke

Der følger ikke en OS9/classic med Tigeren.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-08-05 12:36

Hvad? http://www.apple.com/support/tiger/classic/

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-08-05 15:13

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Hvad? http://www.apple.com/support/tiger/classic/

"To use the Classic environment, you must have a Mac OS 9 System Folder
installed on your computer"

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-08-05 18:01

spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> "To use the Classic environment, you must have a Mac OS 9 System Folder
> installed on your computer"

Det har du da ret i. Jeg må åbenbart have lavet en opgradering
fremfor en clean install sidste gang...

Det er åbenbart sidste vers for Classic.

Heldigvis har jeg lige opdaget minivMac og emaculation.com >-)

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : René Sindberg

Dato : 13-08-05 10:47

hmmm jamen det lyder da spændende, men hvis jeg skal fiske 9 udfra G5 cderne
hvilken fil skal jeg så kigge efter?.

Hilsen
René

"Thomas Bjorn Andersen" <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> skrev i en
meddelelse news:86acjn9jjn.fsf@dusk.gen-v.net...

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-08-05 11:19

René Sindberg <sindberg(fjern)@elli-tape.dk> wrote:

> hmmm jamen det lyder da spændende, men hvis jeg skal fiske 9 udfra G5 cderne
> hvilken fil skal jeg så kigge efter?.

Med min iMac G5 lå OS9 på "Ekstra software & Apple Hardware Test". Der
er en installer, som du kører. (Åbnet papkasse icon.)

Fra : René Sindberg

Dato : 13-08-05 16:48

Well det kunne jeg ikke pga. det er G5cd (kun dem jeg havde sys 9 på) og det
er en G4 maskine... jeg havde købt OS X 10.4 og der er ganske rigtigt IKKE
sys 9.2 på men understøtter den naturligvis, men jeg brændte en cd med
system 9 folderen fra min G5 maskine og lagde den over på G4 maskinen og
efter en genopbygning af skrivebordet så kører den uden problemer.... så
hvor der er en vilje er der en vej..)

Hilsen
René