Boot af MacOSX 10.4 på en ekstern FW DV
Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 09-08-05 20:19

Hej

Jeg har som I nok ved, eksperimenteret lidt, med at installere MacOSX
10.4 på min 500 MHz G3 iBook Dual FW via FW Target mode, uden held og
jeg ville gerne vide hvilken ekstern FW DVD/DVD-RW. som jeg kan benytte?

Hvis der er tale om et FW DVD-RW drev, så kan jeg vel også bruge den til
at brænde CD-RW?
Jeg har ikke behov for at brænde DVD´er.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Erik Richard

Dato : 09-08-05 21:15

Hej Kent

Kent Wormsdorf wrote:
> Jeg har som I nok ved, eksperimenteret lidt, med at installere MacOSX
> 10.4 på min 500 MHz G3 iBook Dual FW via FW Target mode, uden held og

Det skal kunne lade sig gøre. - Hvilken anden Mac har du koblet den
sammen med - en G4?

En anden metode kunne være via 'netværksinstallering' gennem en ethernet
hub/switch og et lokalt netværk.

> jeg ville gerne vide hvilken ekstern FW DVD/DVD-RW. som jeg kan benytte?

Pioneer DVR-106D, DVR-109D, NEC 2500A, 2510A + et par af LiteOns
modeller også.

> Hvis der er tale om et FW DVD-RW drev, så kan jeg vel også bruge den til
> at brænde CD-RW?

Ja, sagtens.

> Jeg har ikke behov for at brænde DVD´er.

Næ, men et par DVD-RW medier kan være gode til backup...

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 09-08-05 21:22

Erik Richard skrev:
> [...]

> modeller også.
>

> Ja, sagtens.
>

> Næ, men et par DVD-RW medier kan være gode til backup...

Hej Erik

Jeg benytted min G3 B&W, og den kan ikke gå i FW Target mode.

Netværksinstallering, siger du?
Hvordan gør man?

Jeg har kigget på et par forskellige Lacie drev, ingen nævnt ingen glemt.

Ja backup, er vel altid godt.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Erik Richard

Dato : 09-08-05 21:38

Kent Wormsdorf wrote:

> Jeg benytted min G3 B&W, og den kan ikke gå i FW Target mode.

Hm, der er vistnok noget dér, men jeg mener, man kan gøre det med de
sidste par rev. - rev.C og rev.D, men der skal under alle omstændigheder
være medfødt FW.

> Netværksinstallering, siger du?
> Hvordan gør man?

Lav et lille netværk med en 4-5 ports swithch. Start begge maskiner og
sørg for, at de er synlige hos hinanden - altså et regulært netværk

Vælg så Startdisk på din G3 i systemindstillinger - Jeg går ud fra, den
også kører med X? - Marker 'Netværksstart' som ny startdisk, sæt 10.4 i
dit DVD drev i G3'eren og genstart, så er det DVD drevet, der fungerer
som 'start computer', og du kan installere til din iBook gennem
netværket. - Det her er meget firkantet sagt, - der er nok andre, der
kan give mere detaljeret forklaring.

> Jeg har kigget på et par forskellige Lacie drev, ingen nævnt ingen glemt.

Det var det jeg glemte i første omgang. - at nævne i hvilke mærker,
de drev bruges. LaCie er godt, og de bruger nu primært Pioneer og LiteOn
værk. Tidl. brugte de også en NEC 2500A i en af deres modeller. NEC
laver også selv kabinetter med værk, men så er de (stadig) ikke helt
billige. Jeg foretrækker LaCie, da deres FW bridge er utrolig vellavet
med nyeste 1394A-Oxford 911+ chipset. Det sidder i de to LaCie FW
brændere, jeg har - både i en D2 og en P5 Porsche Design...

> Ja backup, er vel altid godt.

Rigtige mænd......

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 23:12

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hm, der er vistnok noget dér, men jeg mener, man kan gøre det med de
> sidste par rev. - rev.C og rev.D, men der skal under alle omstændigheder
> være medfødt FW.

Nej, kun UMA (unified motherboard architecture) maskiner med firewire
kan hitte ud af at gå i firewire target mode. Dvs maskiner med AGP
bus, bortset fra iBøger uden firewire.

> [...]
> som 'start computer', og du kan installere til din iBook gennem
> netværket. - Det her er meget firkantet sagt, - der er nok andre, der

Det er ikke nok. Han kan ikke netværksboote den uden en mac os x
server.

(med mindre han vil dimse noget så frygteligt med sin Balde 100 - det
/kan/ lade sig gøre)

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 10-08-05 17:03

Erik Richard skrev:

> [...]

> med nyeste 1394A-Oxford 911+ chipset. Det sidder i de to LaCie FW
> brændere, jeg har - både i en D2 og en P5 Porsche Design...

Hej Erik

Det vil sige, at Lacie er et godt valg.
Det regnede jeg vel egenligt også selv med.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 23:06

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@nospamhotmail.com> wrote:

> Jeg benytted min G3 B&W, og den kan ikke gå i FW Target mode.

Har du ike prøvet den anden vej? iBook kan gå i target mode. Du skal
bare fjerne to filer på ibooken når den er installeret for at indlæse
de rette drivere til ibog'en:

/System/Library/Extensions.kextcache
/System/Library/Extensions.mkext

Så skulle du være homefree.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 23:03

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> En anden metode kunne være via 'netværksinstallering' gennem en ethernet
> hub/switch og et lokalt netværk.

Det kræver en Mac OS X server med Netinstall.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 22:56

> [...]

> 10.4 på min 500 MHz G3 iBook Dual FW via FW Target mode, uden held og
> jeg ville gerne vide hvilken ekstern FW DVD/DVD-RW. som jeg kan benytte?

formegenlig en hvilken som helst, men hvis du vil lege med livrem og
seler kan du tjekke det drev du måtte overveje i denne database:

<http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso>

i øvrigt kan du for 169kr ekstra få Tiger på CD'ere istedet for din
DVD. Prøv at ringe til Apple.

Nu jeg har fat i dig, kan det være du kan svare mig på om der nogen
ting jeg skal være specielt opmærksom på, hvis jeg vil udskifte PSU'en
til et SPARCEngine Ultra AXi board? (Den gamle ATX fra 99 larmer som
et ondt år)

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 10-08-05 17:15

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
> ting jeg skal være specielt opmærksom på, hvis jeg vil udskifte PSU'en
> til et SPARCEngine Ultra AXi board? (Den gamle ATX fra 99 larmer som

Hej Morten

Ja, jeg kunne jo prøve, at ringe til Apple, men jeg ville egenligt også
gerne udfase min gamle eksterne Acer USB brænder, så jeg vil nok satse
på en Lacie brænder.

Et SPARCEngine Ultra AXi board er vis en ATX version af boardet i en
Ultra 10 (?!?!?), og jeg mener, at AXi'en er normal standart ATX, når
det gælder PSU'en.

Jeg har dog aldrig selv, hverken set boardet, eller dokumentation på den.
Jeg havde "kun" med Sun's normale produkter at gøre: Sun Blade/Ultra
workstations, Sun Fire/Enterprise servere og StoreEdge SAN.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-05 21:39

> [...]

> Ja, jeg kunne jo prøve, at ringe til Apple, men jeg ville egenligt også
> gerne udfase min gamle eksterne Acer USB brænder, så jeg vil nok satse

Ganske forståeligt, DVD brændere er osse billige. Hvis du har USB2 og
kabinettet har USB2 bus, kan du jo nøjes med at investere i et ny drev.
Du vil dog ikke kunne boote fra det, da Mac OS X såvidt jeg ved ikke
kan boote på USB2.

> Et SPARCEngine Ultra AXi board er vis en ATX version af boardet i en
> Ultra 10 (?!?!?),

Det er korrekt bortset fra at ATA busserne er erstattet med UW-SCSI
busser og den bruger EEC ram. Det er vist identisk med med en af netra
modellerne.

> og jeg mener, at AXi'en er normal standart ATX, når
> det gælder PSU'en.

Så satser jeg på at en standart strømforsyning duer.

> Jeg har dog aldrig selv, hverken set boardet, eller dokumentation på den.
> Jeg havde "kun" med Sun's normale produkter at gøre: Sun Blade/Ultra
> workstations, Sun Fire/Enterprise servere og StoreEdge SAN.

ok

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-08-05 08:21

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
> ting jeg skal være specielt opmærksom på, hvis jeg vil udskifte PSU'en
> til et SPARCEngine Ultra AXi board? (Den gamle ATX fra 99 larmer som

Jeg skiftede den i min Blade100 til en helt almindelig standard ATX
(med en masse kabler, øv hvor koster modulærer PSU'er meget),
og nu er der dejligt meget mindre larm derhjemme.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-05 21:40

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Jeg skiftede den i min Blade100 til en helt almindelig standard ATX
> (med en masse kabler, øv hvor koster modulærer PSU'er meget),

modulær PSU?

> og nu er der dejligt meget mindre larm derhjemme.

det er osse målet her.

Fra : N/A

Dato : 10-08-05 21:42

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-08-05 19:26

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com> writes:

> Hej Thomas
>
> Jeg har også selv leget lidt med tanken, om noget tilsvarende på min
> Blade 100.
> Jeg har dog ikke kunnet finde nogen ordenlig dokumentation på den Mitac
> PSU i Blade'n, så hvilken ATX PSU monterede du i din Blade 100?

Der er kun een ATX PSU

Seriøst, ATX er en veldefineret standard, så du kan bare trille ned i
den nærmeste PC-pusher og købe den mindst støjende PSU du kan finde.
Jeg mener at min er en Tagan. Det er en fordel hvis du kan fjerne de
kabler du ikke skal bruge, da Bladen egenligt kun har behov for selve
motherboard konnectoren, idet harddiske og cdromdrev får strøm fra
riserboarded.

Hvis du går efter at reducerer støj, vil jeg også anbefale at skifte
blæseren og specielt harddisken. Jeg skal gerne poste et par billeder
af min, hvis du mangler inspiration.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : N/A

Dato : 10-08-05 21:42

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-05 21:42

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@nospamhotmail.com> wrote:

> OK, dvs. en god ATX PSU.

SHG har en 400W med 12mm blæser der kun skulle snakke 17db, hvilket
vist er definitionen på lydløs i computer sammenhæng. Den koster kun
399 (jeg har lige bestilt en)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-08-05 08:08

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> modulær PSU?

Noget i den stil her: http://www.legitreviews.com/article.php?aid=120

Kort fortalt; alle kabler er monteret med et stik i PSU'en, så man kan
fjerne dem man ikke skal bruge.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-08-05 17:00

> [...]

> Noget i den stil her: http://www.legitreviews.com/article.php?aid=120

> Kort fortalt; alle kabler er monteret med et stik i PSU'en, så man kan

ok, ikke andet.

Fra : Mikkel Westh

Dato : 11-08-05 17:33

On 2005-08-11 09:08:00 +0200, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> said:

> [...]
>
> Noget i den stil her: http://www.legitreviews.com/article.php?aid=120
>
> Kort fortalt; alle kabler er monteret med et stik i PSU'en, så man kan

Det er jo decideret genialt. Jeg havde længe ledt efter en PSU med en
sådan funktion, men skiftede så til en SFF-PC for 1,5 år siden. Denne
har dog samme problem, da en masse ledninger bare ligger og flyder, og
det er ikke smart, når der er så lidt plads, som der er i en SFF.

--
Mvh. Mikkel Westh

Fjern fælden ved mail.