Tiger fryser pga. ekstrem diskaktivitet
Fra : Morten

Dato : 07-08-05 23:21

Hej,

I dag har jeg flere gange oplevet at OS X fryser pga. høj diskaktivitet.
Det kommer i perioder, nogle perioder dog så lange at jeg opgiver at
komme i kontakt med maskinen. Jeg har ikke fundet noget interessant på
ps/top - men bruger måske nogle forkerte parametre. Er der en måde man
kan se hvilke processer der bruger disken?

Jeg har kørt "Verify" fra installations DVDen og den melder ikke fejl på
disken (men den checker vel kun logisk struktur?).

Nogen forslag til videre fejlsøgning?

Vh.

Morten

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 08-08-05 10:10

Morten <usenet@kikobu.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har kørt "Verify" fra installations DVDen og den melder ikke fejl på
> disken (men den checker vel kun logisk struktur?).

Der er noget i "Programmer"->"Hjælpeprogrammer", der hedder
"Aktivitetsovervågning".

Det må være den du søger!

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 11:33

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Der er noget i "Programmer"->"Hjælpeprogrammer", der hedder
> "Aktivitetsovervågning".

> Det må være den du søger!

Nej den kan ikke fortælle hvillke programmer der skriver/læser til
disken.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 08-08-05 15:15

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Nej den kan ikke fortælle hvillke programmer der skriver/læser til
> disken.

Hvad skal så til?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 23:17

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Hvad skal så til?

en liste over hvilke progranmmer der skriver/læser til/fra disken - og
hvor meget, samt om de gerne vil læse/skrive mere end de får lov til.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 08-08-05 16:00

> Nej den kan ikke fortælle hvillke programmer der skriver/læser til
> disken.

Det kan den vel ikke, men derimod de enkelte processsors CPU-aktivitet.
Det kunne måske give et fingerpeg!

Fra : Morten

Dato : 08-08-05 18:23

Stig Leerbeck wrote:

> Det kan den vel ikke, men derimod de enkelte processsors CPU-aktivitet.
> Det kunne måske give et fingerpeg!

Det der er helt skørt er, at "top -o cpu" og Activity Monitor viser at
der ikke bruges ret meget CPU. Derudover fryser Activity Monitor med når
det sker...

Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 23:15

> Det kan den vel ikke, men derimod de enkelte processsors CPU-aktivitet.
> Det kunne måske give et fingerpeg!

Da Morten har brugt top uden det ønskede resultat, anser jeg det ikke
overvejende sansynligt at GUI versionen skulle kunne kunne give et
mere tilfredstillende resultat.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-08-05 09:40

> Da Morten har brugt top uden det ønskede resultat, anser jeg det ikke
> overvejende sansynligt at GUI versionen skulle kunne kunne give et
> mere tilfredstillende resultat.

....hvilket jo ikke fremgik!

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-08-05 10:30

> ...hvilket jo ikke fremgik!

Jooda.
Morten skrev "Det der er helt skørt er, at "top -o cpu" og
ActivityMonitor viser at der ikke bruges ret meget CPU."

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 10:43

> ...hvilket jo ikke fremgik!

I Message-ID: <42f68941$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> skrev
Morten ellers følgende:

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 11:32

> [...]

> Jeg har kørt "Verify" fra installations DVDen og den melder ikke fejl på
> disken (men den checker vel kun logisk struktur?).

iostat bør kunne hvad du søger. Lige et par tillægsspørgsmål: Hvor
fyldt er disken? Har du tjekket SMART status?

Fra : Morten

Dato : 08-08-05 18:28

> iostat bør kunne hvad du søger. Lige et par tillægsspørgsmål: Hvor
> fyldt er disken? Har du tjekket SMART status?

Ah, iostat kendte jeg ikke, takker Men hvordan får jeg info derfra
linket til en proces?

Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on
/dev/disk0s3 74G 66G 8.3G 89% /

SMART siger "Verified".. Jeg har overvejet om det kan være spotlight der
har problemer.

Mvh.

Morten

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-08-05 18:32

> [...]
> /dev/disk0s3 74G 66G 8.3G 89% /
>
> SMART siger "Verified".. Jeg har overvejet om det kan være spotlight der

Måske er Spotlight endnu ikke færdig med at indeksere din harddisk?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 23:13

> Ah, iostat kendte jeg ikke, takker Men hvordan får jeg info derfra
> linket til en proces?

> Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on
> /dev/disk0s3 74G 66G 8.3G 89% /

Jeg har lige kigge i man siden til iostat, den kan ikke så meget på
Mac OS X som jeg forventede. Jeg har nyligt med stor glæde brugt den
på Solaris,

> SMART siger "Verified".. Jeg har overvejet om det kan være spotlight der
> har problemer.

Det lyder meget sansynligt.. men så har jeg misforstået havd du vil.
Så skal du bruge "top -u". Er det en nyinstalleret maskine, eller har
du just koblet en ekstra disk på med masser af data?

Hvor fyldt var din disk?

Fra : Morten

Dato : 09-08-05 21:25

> [...]
> Så skal du bruge "top -u". Er det en nyinstalleret maskine, eller har
> du just koblet en ekstra disk på med masser af data?

Tjoh.. Tiger er relativt nyinstalleret. Men at den ligefrem fryser
maskinen..? Jeg køber DiskWarrior og får checket disken igennem.

Det jeg vil er: Finde den proces der enten "hænger i en HD fejl" eller
"læser/skriver" som en gal autist - jeg ved ikke hvorfor det sker, men
hvis jeg kan finde processen er det vel et fingerpeg

> Hvor fyldt var din disk?

8.3Gb fri på en 80Gb disk.

Mvh.

Morten

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-08-05 21:34

> [...]
> "læser/skriver" som en gal autist - jeg ved ikke hvorfor det sker, men
> hvis jeg kan finde processen er det vel et fingerpeg

Har du checket om Spotlight er igang med indeksering?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten

Dato : 09-08-05 23:19

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Har du checket om Spotlight er igang med indeksering?
>
> /Preben

Hej Preben

Det lugter af at være det - men hvordan ser jeg det? Spotlight
preferences er ret mager. Jeg har nu fundet ud af at jeg kan se efter
md* processer i ps, men ellers?

Mvh.

Morten

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 09-08-05 22:40

Ser ikke godt ud...

> Tjoh.. Tiger er relativt nyinstalleret. Men at den ligefrem fryser
> maskinen..? Jeg køber DiskWarrior og får checket disken igennem.

Lad være. Det er spild af penge.

Kør Apples eget DiskFørstehjælp fra OS X installations-CD'en.

Alternativt - og med højere nørd-faktor - kan du starte op i "single
user mode" ved at holde æble+S nedtrykker under start. I den sorte
tekstskærm skriver du:

/sbin/fsck -yf

Tastaturet står til engelsk, så du skal lede lidt efter tegnene... Hvis
den finder fejl, så gentag kommandoen indtil den ikke finder flere. Slut
med at skrive:

reboot

Funktionen er ikke spor bedre end DiskFørstehjælp, men du slipper for at
finde CD'en frem.

Forøvrigt tvivler jeg på, at du har en disk-fejl.

> 8.3Gb fri på en 80Gb disk.

Det er for lidt. Må jeg foreslå en oprydning.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten

Dato : 09-08-05 23:17

Thorkil Olesen wrote:

> Ser ikke godt ud...

> Lad være. Det er spild af penge.
>
> Kør Apples eget DiskFørstehjælp fra OS X installations-CD'en.

Den viser ikke noget problematisk - jeg fik indtrykket af at den kun
checker logisk struktur?

> [...]
> med at skrive:
>
> reboot
>
> Funktionen er ikke spor bedre end DiskFørstehjælp, men du slipper for at

Super, tak.

> Forøvrigt tvivler jeg på, at du har en disk-fejl.

Tjo.. Du har sikkert ret. Jeg giver spotlight skylden. Jeg havde bare
ikke i min vildeste fantasi at nogen ville skrive en så uhensigtsmæssig
indexeringsmekanisme, selv Windows har sjældent gjort mig så irriteret..
Jeg har disabled den.

> Det er for lidt. Må jeg foreslå en oprydning.

Ja Men 8Gb.. Det er da ret meget...

Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 23:40

> [...]

> ikke i min vildeste fantasi at nogen ville skrive en så uhensigtsmæssig
> indexeringsmekanisme, selv Windows har sjældent gjort mig så irriteret..

Du har heller aldrig indexeret 72 af 80GB på windows så grundigt.

> Jeg har disabled den.

prøv at lade den stå og køre natten over, når den først er færdig vil
du næppe mærke det vilde til den.

> Ja Men 8Gb.. Det er da ret meget.

nej, det er kun 10% fri, du skal op over 20% fri hvis du udnytte OSX
(og for den sags skyld disken) optimalt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 23:16

> Tjoh.. Tiger er relativt nyinstalleret. Men at den ligefrem fryser
> maskinen..? Jeg køber DiskWarrior og får checket disken igennem.

Det er der næppe grund til

> [...]
> "læser/skriver" som en gal autist - jeg ved ikke hvorfor det sker, men
> hvis jeg kan finde processen er det vel et fingerpeg

bingo.... prøv liiige at åbne et spotligtvindue og se om den indexerer
stadig. Det gør den formegenlig

hvilke processer er meget aktive? (kig på "top -u") spotlight processer
hedder vist "mdimport".

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-08-05 08:25

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> nej, det er kun 10% fri, du skal op over 20% fri hvis du udnytte OSX
> (og for den sags skyld disken) optimalt.

Forveksler du nu ikke gammel Unix viden med ny? De 10% var anbefalet
for at sikre, at det var muligt allokere plads på en hensigtsmæssig
måde, da 300MB var et stort filsystem. Med moderne diske, cache, IO
kernesystemer osv. vil jeg helst se nogle objektive benchmarks før jeg
vil anbefale oprydning når der er adskillige GB fri.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-08-05 08:44

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> [...]
> kernesystemer osv. vil jeg helst se nogle objektive benchmarks før jeg
> vil anbefale oprydning når der er adskillige GB fri.

Plus det var med et andet filsystem end HFS+.

Det var svjh for at undgå defragmentering af disken når den var ved at
være fuld.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-05 21:55

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Forveksler du nu ikke gammel Unix viden med ny?

Nej, Mac OS X skal have 20% fri før at større filer defragmenteres,
og 10% fri for at der overhovedet defragmenteres. Min erfaring med min
egen maskine med 300GB diske siger mig osse at den yder jævnt ringere
når der ikke er +10% fri.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-08-05 08:53

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> writes:

> Plus det var med et andet filsystem end HFS+.
>
> Det var svjh for at undgå defragmentering af disken når den var ved at
> være fuld.

På den anden side, så har Morten muligvis en pointe i, at der bør være
x% fri /inden/ spotlight går i gang med at indexere. Søgedatabaserne
har en slem tendens til at fylde godt.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-05 22:58

> [...]

> På den anden side, så har Morten muligvis en pointe i, at der bør være
> x% fri /inden/ spotlight går i gang med at indexere. Søgedatabaserne

så slemt er det da ikke? Hos mig fylder de henholdsvis 340MB og 535MB
på to 300GB diske, der er henholdsvis 93 og 91% fyldte. Jeg burde nok
få konverteret årets TDF til divx eller lignende, PAL MPEG2 med en
gennesnitlig bitrate på 6Mbit fylder lidt for meget...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-08-05 23:29

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> få konverteret årets TDF til divx eller lignende, PAL MPEG2 med en
> gennesnitlig bitrate på 6Mbit fylder lidt for meget...

Er det ikke hurtigst og nemmest bare at købe en disk mere?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-08-05 17:16

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Er det ikke hurtigst og nemmest bare at købe en disk mere?

jo... men der kan kun være to i den.. Desuden pljer man at skulle
bruge penge for at kunne købe, hvilket gør den løsningmindre atraktiv.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-08-05 17:42

> jo... men der kan kun være to i den.. Desuden pljer man at skulle
> bruge penge for at kunne købe, hvilket gør den løsningmindre atraktiv.

Jeg kan også godt se at hvis du har hele Touren liggende, kan du nok
frigive en del plads ved at omkode det. Hvad cirka modsvarer 6Mbit
MPEG2 i Mpeg4 (divx)?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-08-05 15:37

> [...]

> Jeg kan også godt se at hvis du har hele Touren liggende, kan du nok
> frigive en del plads ved at omkode det. Hvad cirka modsvarer 6Mbit

hmm ved det ikke men pt fylder én time 2,7GB (MPEG2) jeg kan sagtens
få en acceptabel MPEG4 kvalitet ned omkring 500MB/time.
pt har jeg vel et par hundrede GB MPEG2 materiale liggende i
ovennævnte kvalitet, dvs jeg skulle kunne spare 150-160GB uden at
ligge det over på DVD skiver.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-08-05 19:11

> [...]

> pt har jeg vel et par hundrede GB MPEG2 materiale liggende i
> ovennævnte kvalitet, dvs jeg skulle kunne spare 150-160GB uden at

Er det den moderne variant af en samling videobånd man aldrig får set?

Her er det nemmere. Der er kun een harddisk der skal smides ud :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 22-08-05 08:24

In article <yu2ek8rp13w.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Er det den moderne variant af en samling videobånd man aldrig får set?

Sgu da ikke når det er Touren.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-08-05 08:15

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Nej, Mac OS X skal have 20% fri før at større filer defragmenteres,
> og 10% fri for at der overhovedet defragmenteres.

Kunne du ikke lige komme med et link til et sted hvor det er
dokumenteret? Jeg har nemlig aldrig set de krav beskrevet.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-05 11:32

In article <861x51aqru.fsf@dusk.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Kunne du ikke lige komme med et link til et sted hvor det er
> dokumenteret? Jeg har nemlig aldrig set de krav beskrevet.

Undskyld jeg blander mig, men jeg elsker at lede efter information:

<http://www.macfixit.com/article.php?story=20050310003145313&query=free+s
pace>

"Make sure you have enough free space on your startup volume Mac OS X
requires at least 10 percent of the volume it is contained on as free
space in order to maintain the integrity of the file system. However,
even with 10 percent free space, Mac OS X's use swap files - as well as
extra data generated by third-party application caches, etc. - can
quickly put you back into a position of possible directory/file damage
and increased incidence of spinning pinwheels.
Realistically, 20 percent of your Mac OS X startup volume should be kept
clear in order to achieve best performance and avoid disk problems."
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-08-05 15:30

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Kunne du ikke lige komme med et link til et sted hvor det er
> dokumenteret? Jeg har nemlig aldrig set de krav beskrevet.

Jeg kan åbenbart ikke finde et entydigt link Hvad jeg kan referere
til, er artikler der omhandler "free space fragmentation" fra bla.
<http://www.kernelthread.com> og annalyser basseret på output fra
hfsdebug

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-08-05 11:43

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> writes:

> Undskyld jeg blander mig, men jeg elsker at lede efter information:
>
> <http://www.macfixit.com/article.php?story=20050310003145313&query=free+s
> pace>

Tak skal du have, Henrik, men jeg har en fornemmelse af, at den
pågældende artikel mere er af anekdotisk karakter end dokumenterende.
Jeg savner fortsat en autoritativ udtalelse fra Apple eller
tilsvarende.

Specielt kan jeg se, at jeg er rørende enig med "Alex_6", der også
kritiserer det gode "råd", og som heller ikke kan finde noget
troværdig dokumentation for det.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-05 12:36

In article <86u0hwah5x.fsf@dusk.gen-v.net>,
> [...]

> pågældende artikel mere er af anekdotisk karakter end dokumenterende.
> Jeg savner fortsat en autoritativ udtalelse fra Apple eller

Nu bliver du lidt rigeligt kritisk Det er ikke så let at finde. Jeg
fandt en interessant artikel, hvor Apple skriver, at det stort set
aldrig er nødvendigt at defragmentere. Der nævnes det, at det kan være
gavnligt, hvis ens harddisk er næsten fuld. Noget mere eksakt kan jeg
ikke finde, men Apple har det jo også med at henvende sig til den
almindelige slutbruger, der ikke er for teknisk orienteret.

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25668>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-08-05 13:05

> [...]

> ikke finde, men Apple har det jo også med at henvende sig til den
> almindelige slutbruger, der ikke er for teknisk orienteret.

Jeg er lidt matematisk af natur, så en gang i mellem stiller jeg mig
ikke tilfreds med mindre end den endegyldige sandhed

Jeg er skeptisk overfor behovet for at defragmentere og holde 10-20%
fri, så indtil nogen kan præsentere nogle objektive benchmarks eller
analyser, så vil jeg fortsat påstå at ingen af de to er nødvendige.

Min ibook har for tiden ca. 2 GB fri af 40GB disk, og den kører ikke
nævneværdigt langsommere end da den havde 10GB fri.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-08-05 13:12

> [...]

> fri, så indtil nogen kan præsentere nogle objektive benchmarks eller
> analyser, så vil jeg fortsat påstå at ingen af de to er nødvendige.

Det jeg til gengæld tror vil gøre en forskel er mængden af RAM på
disken. 8 MB må alt andet lige gøre en forskel i forhold til 2 Mb,
således at den kan have mere forudindlæst uden at skulle hente det.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-05 16:13

In article <86psskadcv.fsf@dusk.gen-v.net>,
> [...]

> fri, så indtil nogen kan præsentere nogle objektive benchmarks eller
> analyser, så vil jeg fortsat påstå at ingen af de to er nødvendige.

Defragmentering tror jeg heller ikke på. Jeg har alt i alt aldrig brugt
ret mange værktøjer, og det er såmænd gået fint. Jeg tror, mange
diagnosticerer og reparerer alt for meget. Jeg gjorde det også lidt
under DOS for hundrede år siden. Det var så sjovt at se den
defragmentere. Desuden blev man helt hypokonder af at få at vide, at nu
var så mange procent fragmenteret, og det var ikke optimalt. Man vil jo
gerne have, at computeren kører optimalt.
Der står mange steder, at man skal holde 10 eller 20 % fri, men
som du siger, så har jeg heller aldrig set nogen egentlig undersøgelse
af konsekvenserne. Måske er det bare ammestuesnak. Den slags er der jo
meget af.

> Min ibook har for tiden ca. 2 GB fri af 40GB disk, og den kører ikke
> nævneværdigt langsommere end da den havde 10GB fri.

Det er da fint, hvis det fungerer. Nu er det mange år siden, jeg har
kunnet fylde en harddisk op, men jeg har da prøvet det for år tilbage.
Og så bliver computeren meget langsom, så på et tidspunkt rammer man en
grænse, hvor hastigheden begynder at falde. Det kan jo være, den
bestemmes af, hvad man laver. Arbejder man med film, grafik eller andre
meget store filer, så skal der vel være plads til, at der kan lægges et
nyt eksemplar på harddisken, når man gemmer ændringer. Hvis man kun
arbejder med små filer, kræves der måske ikke så meget fri plads.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster