Anmeldelse af den nye Mac mus
Fra : Bruno

Dato : 06-08-05 00:31

Tænkte der nok var en del som gerne ville læse den og da anmeldelsen er
på en typisk PC side, så...

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2488

Mvh

Bruno

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-08-05 11:55

Bruno skrev:

> Tænkte der nok var en del som gerne ville læse den og da
> anmeldelsen er på en typisk PC side, så...

Tak for linket.

Man skal altså løfte pegefingeren for at kunne foretage et højreklik.
Så varer det ikke længe før hele underarmen gør så ondt, at man ikke
kan bruge armen overhovedet, tror jeg. At man heller ikke kan styre,
hvor mange linjer scrollhjulet skal scrolle i den nuværende driver
er nok til, at jeg dropper den mus indtil videre. BT-udgaven bliver
sikkert bedre ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 06-08-05 16:55

> Man skal altså løfte pegefingeren for at kunne foretage et højreklik.
> Så varer det ikke længe før hele underarmen gør så ondt, at man ikke
> kan bruge armen overhovedet, tror jeg.

Mon ikke man hurtig vænner sig til det? Apple plejer ikke at sende
uigennemtænkte produkter ud i denne kategori.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-08-05 20:22

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Det tror jeg ikke du kan.

Jeg er næsten sikker på, at der på et tidspunkt var en opdatering
til noget Firewire-halløj, men er ikke sikker.

Finder der egentlig ikke en oversigt over, hvad man har hentet
fra 'Softwareopdatering' et sted i systemet?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 22:43

> Jeg er næsten sikker på, at der på et tidspunkt var en opdatering
> til noget Firewire-halløj, men er ikke sikker.

kig i systemprofil og se hvilken forware din blåtanddims har. Niels
kan sikkert fortælle om det er den seneste til Dlink'en.

> Finder der egentlig ikke en oversigt over, hvad man har hentet
> fra 'Softwareopdatering' et sted i systemet?

jo Instillinger -> Softwareupdate. der er et log faneblad.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-08-05 23:02

> Jeg er næsten sikker på, at der på et tidspunkt var en opdatering
> til noget Firewire-halløj, men er ikke sikker.

Ligger der en "Bluetooth Firmware Updater" version 1.2.0 i
programmer/hjælpeprogrammer?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-08-05 21:30

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Mon ikke man hurtig vænner sig til det?

Man kan vænne sig til meget, men hvorfor skulle man gå med mindst
fjorten dages musearm, hvis man kan undgå det ved at lade være
med at købe produktet? :)

> Apple plejer ikke at sende uigennemtænkte produkter ud i denne
> kategori.

Efter min mening så tyder det ofte på, at Apple går mere op i design
end i funktionalitet og det ser også ud til at være tilfældet med
denne mus.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-08-05 09:56

> Man kan vænne sig til meget, men hvorfor skulle man gå med mindst
> fjorten dages musearm, hvis man kan undgå det ved at lade være
> med at købe produktet? :)

Musearmen er jo ren spekulation fra din side.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-05 20:10

In article <dd3dku.2oo.2@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Man kan vænne sig til meget, men hvorfor skulle man gå med mindst
> fjorten dages musearm, hvis man kan undgå det ved at lade være med at
> købe produktet? :)

Jeg fik også en musearm, da jeg gik fra den runde Apple-mus til deres
nuværende Pro-mus. Det var simpelthen fordi, den gamle runde mus var så
let, at jeg ubevidst havde vænnet mig til kun at bevæge den korte
stykker og så løfte den ind midt på musepladen. Det gik ikke med den
tunge Pro-mus. Derfor vænnede jeg mig til at lade den blive mere nede på
måtten, da jeg allerede den første aften kunne mærke, at jeg begyndte at
få ondt i armen. Det er bedst at tage den slags i opløbet, og ofte kan
det klares ved at ændre den måde, man bruger musen på.

> Efter min mening så tyder det ofte på, at Apple går mere op i design
> end i funktionalitet og det ser også ud til at være tilfældet med
> denne mus.

Design _ER_ funktionalitet. Jeg er lige ved at sige: "Så fat det dog".
Jeg har sagt det mulliarder af gange. Det er en udbredt misforståelse,
at design blot er produktets udseende set på afstand, hvor man ikke
rører ved det og kigger på bagsiden. Derfor bliver det ofte lidt
nedladende sagt om produkter som Apples, at man bare betaler ekstra for
smart design. Det er skam rigtigt. Nemlig at det hele er langt mere
gennemtænkt og materialerne er langt bedre. Og jeg kan garantere, at
hvis der er noget, Steve Jobs er fuldstændig hysterisk med, så er det
designet i dets ypperste forstand: At alt er så enkelt og brugervenligt
som muligt både hvad angår udseende og funktion. Folk der har arbejdet
med Steve Jobs har utallige gange berettet, hvordan han hænger sig i
selv de mindste detaljer og nægter at give op, før det er perfekt. Det
er bl.a. derfor, en iPod er den nemmeste MP3-afspiller at bruge.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-08-05 20:46

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> kig i systemprofil og se hvilken forware din blåtanddims har.
> Niels kan sikkert fortælle om det er den seneste til Dlink'en.

Den kan jeg ikke lige finde derinde. Der er en 'BlueTooth HCI'
under USB, men der står ikke noget om firmware-version.

> jo Instillinger -> Softwareupdate. der er et log faneblad.

Sært, at man ikke har opdaget det før nu, men tak. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-05 22:04

> Den kan jeg ikke lige finde derinde. Der er en 'BlueTooth HCI'
> under USB, men der står ikke noget om firmware-version.

øv.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-08-05 10:42

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Musearmen er jo ren spekulation fra din side.

Selvfølgelig, men man har vel også lov til at spekulere.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-08-05 20:25

Henrik Münster skrev:

> Jeg fik også en musearm, da jeg gik fra den runde Apple-mus til
> deres nuværende Pro-mus.

Det fik jeg også, da jeg gik fra en MX900 til en MX1000 fordi
MX1000 er højere, hvilket betød, at pege- og langfinger blev
bøjet længere bagover, end jeg var vant til.

Jeg kan lige forestille mig hvor smertefuldt det vil blive, hvis
man pludselig skal til at løfte pegefingeren hver gang man skal
højreklikke med langfingeren.

> Design _ER_ funktionalitet. Jeg er lige ved at sige: "Så fat det
> dog". Jeg har sagt det mulliarder af gange.

Og du har helt ret. Jeg burde have skrevet udseende frem for
funktionalitet.

> Det er skam rigtigt. Nemlig at det hele er langt mere
> gennemtænkt og materialerne er langt bedre.

Mere gennemtænkt end hvad? Du kan ikke bilde mig ind, at alt hvad
Apple sender på markedet er gennemtænkt ned til mindste detalje.
Du må undskylde, men så stor en Apple-fanatiker bliver jeg vist
aldrig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-08-05 14:09

In article <dd5u7o.27c.1@tgm.dyndns.dk>,
> [...]

> Apple sender på markedet er gennemtænkt ned til mindste detalje.
> Du må undskylde, men så stor en Apple-fanatiker bliver jeg vist

Kan du da nævne nogle eksempler? Det er jo netop det, der er Apples
største styrke. Der er virkelig omtanke bag deres produkter. Deres
"i-programmer" er blandt de bedste i verden. Det er selvfølgelig ikke
programmer til den professionelle bruger, men til almindelige mennesker
er det nok de bedste programmer, man kan få. Apples hardware er også
altid i en lækker kvalitet. Der findes sikkert andre gode produkter, men
når jeg ser på pc'erne hos min omgangskreds, så er jeg ikke imponeret
over tastatur, mus og den slags. Det er noget billigt bras.
Det kan godt være, man efter nogen tid bliver forvænt og tager
Apples kvalitet som en selvfølge. Prøv så at bruge et konkurrerende
produkt, hvor der som regel hedder sig, at man får mere for pengene. Så
kan man som regel godt se forskel. Jeg er i hvert fald ofte chokeret
over, så dårlige materialer og funktion er. Dermed ikke sagt, det kun er
Apple, der duer. Der er da masser af andre gode produkter indenfor mange
kategorier. Men der er ingen tvivl om, at Apple er et af de firmaer, der
lægger mest omhu i sine produkter.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-08-05 14:54

Henrik Münster skrev:

> Kan du da nævne nogle eksempler?

Det vil vel altid være et spørgsmål om påstand mod påstand,
men f.eks. det at sende en musedriver ud til en mus med scroll,
og så samtidig ikke give mulighed for at styre, hvor mange
linjer der skal scrolles, når man ruller på hjulet, ser jeg
som ugennemtænkt. Stort set alle andre producenter har den
mulighed og den er der ikke kun for sjov skyld. Muligheden
kommer med garanti senere i en nyere drivere, men det vil vel
så også samtidig vidne om, at Apple godt kan finde på at sende
noget halvfærdigt på markedet ligesom alle mulige andre.

Er det funktionalitet at et trådløst BT-tastatur ikke virker
før man ser logon-skærmen i OS X? Det problem havde de første
tastaturer til Windows-baserede PC'er dog også, men det blev
løst for flere år siden. En Apple-fanatiker vil så nok blot
undskylde sig med, at det gør da ikke noget, for man kan jo
bare tilslutte et tastatur med ledning, og det er da også
rigtigt, men er det funktionalitet at man f.eks. ikke kan
lave et Safe Boot med et trådløst tastatur?

Jeg tror ikke på, at alt hvad der kommer ud fra Apple er nøje
afprøvet og gennemtænkt ned til mindste detalje. Mindst lige
så meget er efter min overbevisning sendt ud i sidste øjeblik
for at lappe en hul. F.eks.: "Afhoppede Windows-brugere,
skriger på Apple-mus med højrekliksknap, så lad os hurtigst
muligt få sådan en mus sendt på markedet!".

> Apples hardware er også altid i en lækker kvalitet.

Men det forbinder jeg så bare ikke med, at funktionaliteten
også altid er i top. Det må blive en vurderingssag fra det ene
produkt til det andet.

> Der findes sikkert andre gode produkter, men når jeg ser på
> pc'erne hos min omgangskreds, så er jeg ikke imponeret over
> tastatur, mus og den slags. Det er noget billigt bras.

Det findes selvfølgelig meget billigt bras, men der findes også
mange gode PC-tastaturer og mus.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-08-05 22:35

> [...]
> rigtigt, men er det funktionalitet at man f.eks. ikke kan
> lave et Safe Boot med et trådløst tastatur?

Det virker da fint her på min iMac G5.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 23:33

> Det findes selvfølgelig meget billigt bras, men der findes også
> mange gode PC-tastaturer.

Hvilke, da ikke nogen der kan fås på Falkoner Allé? (Apples er iøvrigt
osse noget brars)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-08-05 00:31

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Hvilke, da ikke nogen der kan fås på Falkoner Allé? (Apples er iøvrigt
> osse noget brars)

Er der ikke en brugtbiks?

Jeg synes ikke der er noget der slår et godt, gammelt IBM-tastatur.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 08:50

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Er der ikke en brugtbiks?

ikke hvad jeg ved af.

> Jeg synes ikke der er noget der slår et godt, gammelt IBM-tastatur.

enig, sidder skam osse på sådan en sag fra 1984 efter jeg fandt en
PS/2->USB dims der kunne klare pre HID tastature.- De tastature har de
ikke lavet siden sidste århundrede.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-08-05 01:04

In article <dd7v5u.2lc.1@tgm.dyndns.dk>,
> [...]

> så også samtidig vidne om, at Apple godt kan finde på at sende
> noget halvfærdigt på markedet ligesom alle mulige andre.

Jeg ville ikke savne det. Det ville min mor heller ikke. Eller min kone
eller min søn. Men vi følger sikkert heller ikke godt nok med. Men mon
ikke vi ligner den almindelige forbruger langt hen ad vejen? Ellers har
du da ret i, at man ikke kan bevise den slags objektivt. Det er påstand
mod påstand. Min erfaring med pc'er er ikke stor, og måske har jeg været
uheldig. Jeg har bare ikke oplevet, at man får dem til at fungere samme
dag, man sætter dem op. Ofte heller ikke samme uge. Og alt leveres i
grimme papkasser fra forskellige leverandører med vejledninger, papirer
og disketter med drivere. Selv diskettedrevet har en diskette med
driver, men den kan man jo ikke installere, når der ikke er installeret
en driver til drevet. Dermed kan man heller ikke installere andre
drivere. En Mac derimod, den virker bare. Og man får det hele i én
kasse, så lejligheden ikke er fyldt med pap og affald bagefter. Men som
sagt har jeg nok bare været uheldig. Ellers ville folk nok hurtigt holde
op med at købe pc'er.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-08-05 22:50

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Det virker da fint her på min iMac G5.

Har den et indbygget BT-modul? Det er muligt, at det virker med sådan
et. Jeg har kun: <http://www.dlink.com/products/?model=DBT-120>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 23:34

> Har den et indbygget BT-modul? Det er muligt, at det virker med sådan
> et. Jeg har kun: <http://www.dlink.com/products/?model=DBT-120>.

Det er jo heller ikke Apples..

Fra : Ole Hansen

Dato : 09-08-05 11:43

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Har den et indbygget BT-modul? Det er muligt, at det virker med sådan
> et. Jeg har kun: <http://www.dlink.com/products/?model=DBT-120>.

Så kan det da vel ikke komme som en overraskelse, at det ikke virker,
før driveren dertil er loadet?

--
Ole Hansen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-08-05 12:04

Ole Hansen skrev:

> Så kan det da vel ikke komme som en overraskelse, at det ikke
> virker, før driveren dertil er loadet?

Det kan det da, når man tror, at man køber et stykke Apple-
kompatibelt hardware, som endda blev købt sammen med tastaturet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-08-05 13:09

> Det kan det da, når man tror, at man køber et stykke Apple-
> kompatibelt hardware, som endda blev købt sammen med tastaturet.

Hvis det er den USB-adapter som Apple sælger, så skulle den seneste
opdatering af firmware til interne moduler kunne løse problemet. Til
gengæld virker USB-adapteren så ikke længere på en Wintel. (Jeg tager
ikke noget ansvar hvis der sker en katastrofe.)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-08-05 12:01

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Det er jo heller ikke Apples..

Næ, men det bliver da solgt som Apple-kompatibel hardware.

Ville det virke med et indbygget BT-modul?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 12:18

> Næ, men det bliver da solgt som Apple-kompatibel hardware.

> Ville det virke med et indbygget BT-modul?

delvist ja.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-08-05 13:45

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Hvis det er den USB-adapter som Apple sælger, så skulle den
> seneste opdatering af firmware til interne moduler kunne løse
> problemet.

Apple sælger den fra Apple Store i hvert tilfælde.
<http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/mA1FGY9wxaO02SDJpBa1hfkJYU2/1.0.11.1.0.6.25.7.11.1.3>.

> [...]
sige det.

> Til gengæld virker USB-adapteren så ikke længere på en Wintel.

Skidt med det.

> (Jeg tager ikke noget ansvar hvis der sker en katastrofe.)

Klart, klart. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 15:18

> Jeg kører allerede med nyeste firmware, medmindre man da ikke
> kan hente den vha. 'Softwareopdatering', for så tør jeg ikke
> sige det.

Det tror jeg ikke du kan.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-08-05 13:52

> kan man få lov til at røre ved dem?

Du kan vel købe dem online og gøre brug af de 14 dages returret,
hvis de er klamme at røre ved.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 15:17

> Du kan vel købe dem online og gøre brug af de 14 dages returret,
> hvis de er klamme at røre ved.

det gider jeg ikke. Det er besværligt og jeg syns ikke det er sjovt at
gå på posthuset flere gange end højst nødvendigt.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-08-05 20:46

Henrik Münster skrev:

> Min erfaring med pc'er er ikke stor, og måske har jeg været
> uheldig. Jeg har bare ikke oplevet, at man får dem til at
> fungere samme dag, man sætter dem op. Ofte heller ikke samme
> uge.

Ja, så har du vist været uheldig.

> Og alt leveres i grimme papkasser fra forskellige leverandører
> med vejledninger, papirer og disketter med drivere.

Hvis du køber en "bambus-PC", som du selv samler så ja.
Køber du derimod en mærkevare-PC, eller en færdigsamlet PC,
vil du mere få noget i retning af det du får, når du køber
en Mac. Sådan en vil typisk også have Windows og alle drivere
præ-installeret, hvis man foretrækker det. Jeg foretrækker
personligt en tom PC og ditto for en Mac. Har ikke brug for
de ekstra sprog og printerdrivere, som en standardinstallation
af OS X smider ind f.eks., så jeg vil hellere selv installere
OS X.

I øvrigt så mener jeg ikke, at en Mac er hurtigere oppe og
køre end en Windows-PC, hvis vi går ud fra en PC, hvor Windows
er præ-installeret, så den har et fair sammenligningsgrundlag
med en nyindkøbt Mac. Begge systemer virker "out of the box",
men der går som regel flere timer med at få sine programmer
og foretrukne indstillinger sat op, som man ønsker.

Sidst jeg installerede Windows på en ny "bambus-PC" med en tom
harddisk, tog det ca. fire timer at få det hele sat op med mine
foretrukne programmer og indstillinger. Tiger tog ca. det samme,
da jeg på den også valgte at starte forfra på en tom harddisk.

> Selv diskettedrevet har en diskette med driver, men den kan man
> jo ikke installere, når der ikke er installeret en driver til
> drevet.

Jeg har aldrig haft behov for at installere en driver til et
diskettedrev under Windows (eller DOS, for den sags skyld), men
jeg har også kun været med siden Windows 3.11 for Workgroups.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-05 22:03

> [...]
> foretrukne programmer og indstillinger. Tiger tog ca. det samme,
> da jeg på den også valgte at starte forfra på en tom harddisk.

Min erfaring med en barton 2500 er at XPSP1 installering (ikke andet),
tager ca 3 gange så lang tid som 10,3 på en 533MHz G4 på 2 gange så
lang tid som på en 1.6GHz G5. (med identidke diske og optiske drev).

Dernæst var der SP2 + patches som tog meget længere end hvad der nu
var at lægge på 10.3.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-08-05 20:46

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Ligger der en "Bluetooth Firmware Updater" version 1.2.0 i
> programmer/hjælpeprogrammer?

Nej. Ikke så vidt jeg kan se. Det jeg har hentet på et tidspunkt
er tilsyneladende en opdatering til det trådløse tastatur og ikke
til selve Bluetooth-adapteren.

Følgende er altså den nyeste version så:
<http://www.apple.com/support/downloads/bluetoothfirmwareupdater12.html> ?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-08-05 08:26

> [...]
> er tilsyneladende en opdatering til det trådløse tastatur og ikke
> til selve Bluetooth-adapteren.
>
> Følgende er altså den nyeste version så:

Ja. Siger den at dit BT-modul er up to date?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-08-05 19:25

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Siger den at dit BT-modul er up to date?

Ikke i første omgang, så jeg valgte at installere den.
Da den omsider var færdig, prøvede jeg at køre den igen og nu siger
den, at firmwaren er up-to-date. BT-dimsen opfører sig heller ikke på
samme måde længere. Når Mac'en er slukket, lyser den konstant og når
OS X er bootet, blinker den. Før lyste den kun, når OS X var bootet.

Jeg kan boote til Safe Mode nu, så det ser ud til at have virket.

Tak for hjælpen og jeg må jo så hellere trække mine ord tilbage
med, at man ikke kan boote til Safe Mode med et trådløst BT-tastatur.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-08-05 23:23

> [...]
>
> Tak for hjælpen og jeg må jo så hellere trække mine ord tilbage
> med, at man ikke kan boote til Safe Mode med et trådløst BT-tastatur.

Så endte det jo godt. Bare lidt kedeligt at Software Update ikke
opdagede at du havde et eksternt BT-modul, som burde opdateres.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-08-05 19:25

> [...]

> andet), tager ca 3 gange så lang tid som 10,3 på en 533MHz G4 på
> 2 gange så lang tid som på en 1.6GHz G5. (med identidke diske og

Her handlede det om WinXP SP2 på en 2 x 3.0 Ghz Xeon og Tiger på
en 2 x 1.8 Ghz G5, hvor der stort set skulle installeres de samme
programmer.

> Dernæst var der SP2 + patches som tog meget længere end hvad der
> nu var at lægge på 10.3.

Der skal nok retfærdigvis siges, at jeg slipstreamer min WinXP-CD,
når der kommer en ny service pack. Det er en hel del lettere, og
efter min erfaring også bedre, end at installere WinXP RTM og så
først derefter hælde diverse service packs på.

Fordi jeg installerede fra en Windows-CD, hvor SP2 allerede var
integreret, skulle der ikke hentes ret mange flere opdateringer,
end hvad der skulle hentes til OS X. Størrelsesmæssigt skulle der
faktisk hentes mere til OS X, da sikkerhedsopdateringerne til
WinXP ikke fylder ret meget sammenlignet med f.eks. OS 10.4.1 og
hvad der ellers var tilgængelig på 'Softwareopdatering' dengang.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-08-05 17:30

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Så endte det jo godt.

Ja, det ser ud til det. :)

> Bare lidt kedeligt at Software Update ikke opdagede at du havde
> et eksternt BT-modul, som burde opdateres.

Det undrer også mig, men skidt. Det vigtigste er, at det kom til
at virke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-08-05 22:19

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Til gengæld virker USB-adapteren så ikke længere på en Wintel.

Pudsigt nok, så virker den faktisk bedre på min Windows-PC end
den gjorde før. Nu kan jeg blot flytte BT-adapteren fra Mac'en
over på Windows-PC'en og mit Apple Wireless Keyboard kan derefter
uden videre bruges i Windows.

Det prøvede jeg også før firmware-opdateringen, men dengang
virkede tastaturet ikke under Windows, selvom BT-adapteren blev
fundet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-08-05 12:58

> [...]
>
> Det prøvede jeg også før firmware-opdateringen, men dengang
> virkede tastaturet ikke under Windows, selvom BT-adapteren blev

Kan du finde nye BT enheder fra Windows?
Der må vel være en grund til at Apple advarer.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-08-05 13:27

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Kan du finde nye BT enheder fra Windows?

Jeg har kun en enkelt BT-enhed i nærheden lige pt. og det er mit
trådløse Apple-tastatur. Det finder Windows fint.

> Der må vel være en grund til at Apple advarer.

Ja, det skulle man da tro.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-08-05 19:50

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Ja. Siger den at dit BT-modul er up to date?

Efter installationen af den firmware, opdager jeg bare desværre
ret ofte, at tastaturet ikke virker, hvis Mac'en har været i
dvale, og jeg kan ikke få det igang igen på andre måder end at
genstarte.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-08-05 09:34

> [...]
> ret ofte, at tastaturet ikke virker, hvis Mac'en har været i
> dvale, og jeg kan ikke få det igang igen på andre måder end at

Du burde altid kunne vælge "Indstil Bluetooth-enhed". Prøvede du at
tænde og slukke for tastaturet?

Jeg kunne også tænke mig en ny firmware med mere stabil forbindelse, i
mit tilfælde er problemet når batterierne i min mus er flade og skal
skiftes. Jeg har anbragt "Bluetooth-indstillingsassistent" i min dock,
så jeg kan nå den med tastaturet.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-08-05 18:47

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Du burde altid kunne vælge "Indstil Bluetooth-enhed".

Det har jeg så ikke prøvet.

> Prøvede du at tænde og slukke for tastaturet?

Ja, det har jeg prøvet, men det hjalp ikke.

> Jeg har anbragt "Bluetooth-indstillingsassistent" i min dock, så
> jeg kan nå den med tastaturet.

Med den indstillingsassistent, kan du så altså få fat i musen
igen uden at skulle genstarte?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-08-05 21:22

> Ja, det har jeg prøvet, men det hjalp ikke.

Jeg kunne ikke lade være med at le da jeg læste den her. I gamle dage
ville det have været i stil med kørnerprikker, syltede farmaceuter og
andre drillerier af uerfarne.

Er der andre eksempler af slagsen?

Fra : Morten Lind

Dato : 03-10-05 11:27

> [...]

> Jeg kunne ikke lade være med at le da jeg læste den her. I gamle dage
> ville det have været i stil med kørnerprikker, syltede farmaceuter og

Henter du blikøjet på første sal?
M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-08-05 10:30

> Det har jeg så ikke prøvet.

> Ja, det har jeg prøvet, men det hjalp ikke.

> Med den indstillingsassistent, kan du så altså få fat i musen
> igen uden at skulle genstarte?

Ja, man bruger crtl-F3 til at komme ned i docken, derefter piletaster
til at navigere, enter til at vælge.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-08-05 17:01

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Ja, man bruger crtl-F3 til at komme ned i docken, derefter
> piletaster til at navigere, enter til at vælge.

Tastaturet gik kold igen i aftes, men da hjalp det faktisk at
slukke og tænde for strøm-knappen under tastaturet. Det har
jeg ellers prøvet før, er jeg ret så sikker på, men dengang
hjalp det ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-08-05 08:26

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Hvilke, da ikke nogen der kan fås på Falkoner Allé? (Apples er iøvrigt
> osse noget brars)

Zitech sælger da Cherry?

I øvrigt kan du da bare købe per postorde og hente på Falkoner
Posthus, hvis du så gerne vil købe i den gade...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 09:11

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Zitech sælger da Cherry?

kan man få lov til at røre ved dem?

> I øvrigt kan du da bare købe per postorde og hente på Falkoner
> Posthus, hvis du så gerne vil købe i den gade...

Jeps, men da kan man ikke få lov til at røre ved dem inden da - og mit
posthus findes ikke på falkoner Allé

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-08-05 09:03

> [...]

> enig, sidder skam osse på sådan en sag fra 1984 efter jeg fandt en
> PS/2->USB dims der kunne klare pre HID tastature.- De tastature har de

http://www.pckeyboard.com/customizer.html

Jeg kiggede lige i mit IBM tastatur, og der står faktisk Lexmark
indvendigt.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-08-05 09:13

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> http://www.pckeyboard.com/customizer.html
>
> Jeg kiggede lige i mit IBM tastatur, og der står faktisk Lexmark
> indvendigt.

Hov. "Spill resistant design".

Kaffe er nok det der har taget livet af flest af mine tastaturer.
Undrer mig at de ikke har lavet USB-udgaver endnu.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 09:32

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> http://www.pckeyboard.com/customizer.html

Det ser rigtigt ud, og kan tilmed fås i sort. men 104 "knapper" er
besværligt...

> Jeg kiggede lige i mit IBM tastatur, og der står faktisk Lexmark
> indvendigt.

Hvilken årgang? Jeg syn's ikke det er helt så fornøjeligt som visse andre
at skille tastature ad (måske fordi mine ofte gemmer på en fæl
blanding af nullermænd, krumme og aske)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-08-05 09:40

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Det ser rigtigt ud, og kan tilmed fås i sort. men 104 "knapper" er
> besværligt...

På hvilken måde? Du kan vel altid mappe taster rundt, så layoutet
kommer til at passe.

> Hvilken årgang? Jeg syn's ikke det er helt så fornøjeligt som visse andre
> at skille tastature ad (måske fordi mine ofte gemmer på en fæl
> blanding af nullermænd, krumme og aske)

Pas. Jeg skilte det kun ad, for at fjerne den slags genstande (minus
aske, rygersvin er bandlyst fra hjemmet) som du beskriver.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 10:49

> På hvilken måde? Du kan vel altid mappe taster rundt, så layoutet
> kommer til at passe.

Sådan da, 105 er er nu at fortrække hvis man bruger dansk layout. Jeg
er rimelig ligeglad med hvad der står på tasterne, men de må gerne
ligge de rette steder - især æ, ø og å. I øvrigt kan jeg efterfølgende
se, at det osse kan fås med 105 taster, men så er det versionen der
larmer. 102 taster er jeg ikke interesseret i, da mit nuværende IBM
i forvejen ikke har windåse/æble taster, da det er ældre en den slags.

<http://store.yahoo.com/pckeyboards/cusnonusen.html>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-08-05 23:13

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> writes:

> Jeg kunne ikke lade være med at le da jeg læste den her. I gamle dage
> ville det have været i stil med kørnerprikker, syltede farmaceuter og
> andre drillerier af uerfarne.
>
> Er der andre eksempler af slagsen?

Vi er løbet tør for musekugler, finder du lige musefælderne frem?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH