Er min disk mon død?
Fra : Peter

Dato : 03-08-05 07:25

Hej

Jeg har i et stykke tid haft knas med min ene (ud af to) harddisks.
En ældre Maxtor på 60GB.
Alle mine digitale billeder, og det er omkring 8 gb, var i farezonen, så
de er heldigvis reddet og kopieret over på den anden disk.

Jeg kørte efterfølgende Apples Disk Utilities, og der ser det godt nok
alvorligt ud. Den skriver noget i retning af: "Der er alvorlige
problemer med disken. Red så meget data som muligt og udskift disken."
Jeg kan ikke køre nogen form for tjek, repair eller noget. Tager jeg en
info på den pågældende disk, er det eneste, der lige ser underligt, at
"s.m.a.r.t" status står til "nej".

Nogen, der ved, hvad det vil sige? Er disken virkelig død og færdig?

Venligst
Peter
G4 733/Panther

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 09:43

Peter <ihatespam@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> problemer med disken. Red så meget data som muligt og udskift disken."
> Jeg kan ikke køre nogen form for tjek, repair eller noget.

Er det boot disken? I givet fald kan diskværktøj ikke reparere
grundigt på en disk der er mountet, prøv at boote fra en anmden disk
eller din CD DVD og se om Diskværktøj kan klare opgaven derfra.

Hjælper det ikke, bør du redde dine data. Prøv derefter om du kan
slette dine partitioner og oprette nye. Hvis du kan det er du muligvis
homefree mht disken.

> Tager jeg en
> info på den pågældende disk, er det eneste, der lige ser underligt, at
> "s.m.a.r.t" status står til "nej".

Kig også i systemprofil! Diskværktøj er lidt mystisk og vil ikke altid
oplyse om SMART status på ikke-bootdiske. Det har jeg i al fald
tidligere oplevet på mine to identiske diske på identiske busser i min
G5.

> Nogen, der ved, hvad det vil sige? Er disken virkelig død og færdig?

"nej" betyder bare at SMART ikke er understøttet af Apples SW på
den controler disken er tilsluttet.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Peter

Dato : 03-08-05 09:55

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Er det boot disken? I givet fald kan diskværktøj ikke reparere
> grundigt på en disk der er mountet, prøv at boote fra en anmden disk
> eller din CD DVD og se om Diskværktøj kan klare opgaven derfra.
Det er ikke bootdisken, men slaven.

> Hjælper det ikke, bør du redde dine data. Prøv derefter om du kan
> slette dine partitioner og oprette nye. Hvis du kan det er du muligvis
> homefree mht disken.
Selv ikke det, kan lade sig gøre.

> [...]
> G5.

> "nej" betyder bare at SMART ikke er understøttet af Apples SW på
Okay - tak. Men jeg har ingen anelse om, hvad s.m.a.r.t. er. Det er
f.eks. ikke "nævnt" ud for min masterdisk, en 120GB Seagate Baracuda.

/Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 11:44

> Selv ikke det, kan lade sig gøre.

Definer "det". Kan du ikke hive data ud, eller kan du ikke slette
partitionerne og lave nye? Hvis du mner sidstvævnte ka du erklare den
død og borte. Pil den ud læg den et køligt sted i et par dage sæt den
i igen boot og se om det så er muliget at hive data ud. Selv vis du
kan få data af den efter dette bør du kassere den.

OBS, dit køleskab er ikke tilstrækkeligt tørt!

> Okay - tak. Men jeg har ingen anelse om, hvad s.m.a.r.t. er. Det er
> f.eks. ikke "nævnt" ud for min masterdisk, en 120GB Seagate Baracuda.

S.M.A.T er smart, det er et kredsløb på disken der overvåger sig selv
og kan advare brugeren i tide om at den er på vej til at dø.
Seagate'en har det osse, men Apples understøttelse af S.M.R.T på ældre
maskiner er ret dårlig og virker kun med udvalgte diske.

Fra : Peter

Dato : 03-08-05 14:13

> [...]
> i igen boot og se om det så er muliget at hive data ud. Selv vis du
> kan få data af den efter dette bør du kassere den.
Fair nok – jeg har fået kopieret data over på min master-disk.
Efterfølgende er det IKKE muligt at hverken slette, partitionere,
undersøge disktilladelser m.m.

Jeg tror konklusionen er entydig: Den ryger lige på lossepladsen. Jeg
takker samtlige guder for, at jeg nåede at redde alle mine fotos (som nu
ryger ned på DVD!!)

> [...]
> Seagate'en har det osse, men Apples understøttelse af S.M.R.T på ældre
> maskiner er ret dårlig og virker kun med udvalgte diske.

Smart ...

Tak for svarene.

/Peter