Halalskinke
Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 06-09-05 18:44

Hej.

På jp.dk læste jeg i dag om halalskinke. Jeg kan ikke forstå, hvordan et
ord kan laves af to så store modsætninger.

Er der mon nogen herinde, der kan hjælpe mig og fortælle mig, hvad
halalskinke er?

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 06-09-05 20:35

"Ida Maria Kiefer" <news2@kiefer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ord kan laves af to så store modsætninger.
>
> Er der mon nogen herinde, der kan hjælpe mig og fortælle mig, hvad

Er det ikke bare en mishandlet gris de har hakket ud.
mvh tp, så forresten halal kylling i netto, fy for den, som om, dyrene ikke
har det dårligt nok i forvejen, nu skal der også tages hensyn til h........

mvh tp

Fra : as

Dato : 06-09-05 21:11

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mvh tp, så forresten halal kylling i netto, fy for den, som om, dyrene
> ikke har det dårligt nok i forvejen, nu skal der også tages hensyn til

IGNORANT Tommy!
De fleste kyllinger i DK er halalslagtede, og metoden har vist sig mere
dyrevenlig end de før brugte kyllinge slagte metoder. Prøv lige at sætte dig
ind i tingene inden du kommenterer dem!

re ida: I artiklen står der at de kalder det halalskinke fordi det slet ikke
er svin men derimod kalkun!

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 06-09-05 23:01

"as" <nospam@spam.dk> skrev i news:yJmTe.121$OE2.40@news.get2net.dk...

> re ida: I artiklen står der at de kalder det halalskinke fordi det
> slet ikke er svin men derimod kalkun!

Hvor præcis læser du det i artiklen?

Jeg læser det, som at mange pizzeriaer ikke - som lovet - kommer skinke
på deres skinkepizza, men derimod bov (som jo også er gris), kalkun
eller halalskinke. Der står, at halalskinke er en ny udskæring. Hvad
betyder det?

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 06-09-05 21:15

On Tue, 6 Sep 2005 21:34:46 +0200, "Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk>
wrote:

>Er det ikke bare en mishandlet gris de har hakket ud.
>mvh tp, så forresten halal kylling i netto, fy for den, som om, dyrene ikke
>har det dårligt nok i forvejen, nu skal der også tages hensyn til h........

Dyrene får det sikkert også meget dårligt af, at der bliver sagt en
bøn over dem, når de alligevel aflives......

Fra : Christian Hansen

Dato : 06-09-05 22:06

Hej Tonny

I følge dyrlæger er halal eller schæchtning ikke værre end så mange
andre aflivningsmetoder. Udført korrekt dør dyrets hjerne på få sekunder
af iltmangel pga. manglende blodtilførsel.

I Danmark slagter man kyllinger ved at hænge dem op i benene med hovedet
nedad. Derefter kører de gennem vandbad, hvor de får et elektrisk stød,
som afliver/bedøver dem. Alle kyllinger er vist halalslagtede i dag. Man
har ganske enkelt ansat en muslim, som sidder og beder og snitter nogle
enkelte i halsen - vel at mærke efter de har fået stødet.

Læs mere om dansk lovgivning her :

http://www.folketinget.dk/Samling/19981/spor_sv/S3048.htm

Kyllingerne står før slagtning i små kasser, som er proppet og ikke
efterlader plads til bevægelse overhovedet - sådan kan de stå i op til
24 timer inden slagtning - uden vand og mad.

Jeg synes at mange danskere er hyklere, når de forages over halal eller
schæchtning, mens de ingen problemer har med at købe kød fra en gris,
der uden bedøvelse har fået klippet hale, testikler og tænder, levet på
tremmegulv uden nogen form for respekt for dens natur og behov.

Det klinger sgu hult i mine ører - jeg kan undres over at salget af
økologisk kød ikke er større.

Mvh Christian

Fra : Padre

Dato : 06-09-05 22:11

> Det klinger sgu hult i mine ører - jeg kan undres over at salget af
> økologisk kød ikke er større.

Jeg ved ikke noget om økologisk kød, men jeg ville tro, at det, at det er
økologisk ikke siger noget om dyrets velfærd, kun at det ikke er fyldt med
kemikalier ?

--
Padre

Fra : JHR

Dato : 07-09-05 01:06

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> økologisk ikke siger noget om dyrets velfærd, kun at det ikke er fyldt med

Hej Padre,
Det er ikke sandt, der er store krav til dyrevelfærd ved økologisk kød. Det
er derfor man skal købe det, ikke pga. de fjollede "kemikalie" regler

Mvh
Jeppe.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 06-09-05 21:21

On Tue, 6 Sep 2005 19:44:06 +0200, "Ida Maria Kiefer"
<news2@kiefer.dk> wrote:

> [...]
>ord kan laves af to så store modsætninger.
>
>Er der mon nogen herinde, der kan hjælpe mig og fortælle mig, hvad

Mon ikke det er "skinke" som ikke er lavet på gris - altså et
markedsføringstrick på linje med at kalde bov for skinke eller kalde
fedtpølse for kødpølse eller fedt-og suppepostej for leverpostej. Den
slags er der så meget af i fødevarebranchen.

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 06-09-05 22:55

jubija@yahoo.dk skrev i

> på linje med at kalde bov for skinke eller

Jamen, bov er da stadig gris.

> kalde fedtpølse for kødpølse eller fedt-og suppepostej for
> leverpostej.

Joe, men for det meste har en fedtpølse dog stadig set skyggen af lidt
grisekød og leverpostejen ligeså set skyggen af lidt lever.

Jeg kan bare ikke tro, at en halalskinke har set skyggen af en gris!

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 06-09-05 21:24

Ida Maria Kiefer wrote:
> [...]
> et ord kan laves af to så store modsætninger.
>
> Er der mon nogen herinde, der kan hjælpe mig og fortælle mig, hvad

Forlorent . . . svin?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 07-09-05 17:19

Abildgaard 3140 <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev:

>Forlorent . . . svin?
>
>--
> |
>[OO]
> <>' www.aass.dk

Halal svin?? Spiser muslimer svin (gris)? Hvorfor skal man så
halal slagte dyret. Eller har jeg misforstået det hele?
TPB

Fra : as

Dato : 07-09-05 18:33

"Thomas Peter Bitsch (slet CNUV3)" <tpbknorr@CNUV3post.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11261101680.128283498364731@dtext.news.tele.dk...

> Halal svin?? Spiser muslimer svin (gris)? Hvorfor skal man så
> halal slagte dyret. Eller har jeg misforstået det hele?
> TPB

neeej, de fleste muslimer spiser ikke gris. Men der er vel ikke noget i
vejen med at "tilpasse" sig det danske samfund (det er jo det alle
politikerne skriger på!) og sælge en hawai pizza som man altid har gjort med
skinke og ananas - men med den lille modifikation at "skinken" er kalkun -
så den kan sælges/laves i overenstemmelse med sit kundesegment.

Fra : Padre

Dato : 08-09-05 09:55

Det ser sandelig ud som om, du har ret

http://www.alt-om-okologi.dk/landbrug/husdyr/svin.htm