Økologisk svinkød fra Friland
Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 06-09-05 18:40

Det er lidt ambivalment, men jeg synes altså, at økologisk svinekød
(nakkekotteletter) fra Friland ikke smager af en skid.
Jeg betaler lidt ekstra og forventer derfor også lidt mere, men Friland er
jo en underafdeling af Danish Crown. I den industrielle fødevareverden køres
de økolgiske principper meget snert til lovgivningens grænser )regler, og
det levner ikke meget plads til kvalitet eller smag.
Jeg skriver ambivalent fordi, jeg godt er klar over at økologireglerne ikke
indbefatter kvalitetsbegreber som smag og mørhed. Jeg foretrækker at købe
økologisk, fordi jeg gerne vil støtte om om miljøet.
Men ku vi ikke som forbrugere snart ikke stille nogle krav til vores
fødevareproducenter om en ordentlig kvalitet !
Jeg gør det.

Henrik

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-09-05 14:23

Du er hvad du spiser. wrote:
> [...]
> indbefatter kvalitetsbegreber som smag og mørhed. Jeg foretrækker at købe
> økologisk, fordi jeg gerne vil støtte om om miljøet.

Jeg synes også det er noget af et problem at få fat på noget
ordentligt svinekød. Dem vi hidtil har fundet, ligger begge i Jylland
og det er noget upraktisk når ens postnummer er 2860 :-/

Vi får vores kyllinger fra Allégården
<http://www.allegaardenskylling.dk> og oksekødet fra Dalsbakkegård
<http://www.landkoeb.dk/dalsbakkegaard/>. Her har dyrene et ordentligt
liv inden de bliver slagtet. Det gider jeg godt betale for - specielt
når kødet smager så godt som det gør.

For begge gælder at de leverer så meget som man skal bruge, frosset i
pakker, der passer til en almindelig husholdning.

> Men ku vi ikke som forbrugere snart ikke stille nogle krav til vores
> fødevareproducenter om en ordentlig kvalitet !
> Jeg gør det.

Vi er desværre et mindretal. Sålænge folket synes det er evig
dejligt at man kan få fem kyllinger for under hundrede kroner og
skråt op med hvordan de kyllinger har haft det, får vi ikke noget
ordentligt i kølediskene.

Ebbe

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 07-09-05 17:22

Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> skrev:

> [...]
>
>For begge gælder at de leverer så
>meget som man skal bruge, frosset i
>pakker, der passer til en almindelig husholdning.

Så længe nedbøren og luften er forurenet, kan jeg ikke se det
logiske i at kalde det økologisk, men og både dyr og grønsager ser
noget mere snavsede ud, men det betaler man jo også ekstra for.
TPB

Fra : Margrete Johansen

Dato : 08-09-05 07:02

> [...]
> logiske i at kalde det økologisk, men og både dyr og grønsager ser
> noget mere snavsede ud, men det betaler man jo også ekstra for.

Ja, og hvis man vejer 15 kilo for meget, så kan man ligeså godt veje 30
kilo
for meget også, ik'?

Men mon ikke dit indlæg er bedre postet i dk.politik?

Margrete