Kagemand...
Fra : Stefanie

Dato : 05-09-05 16:05

Er der nogle der har en lækker, og ikke mindst nem opskrift på en
kagemand/kone? :)

På forhånd tak.
Mvh Stefanie

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-09-05 16:18

"Stefanie" <kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> writes:

> Er der nogle der har en lækker, og ikke mindst nem opskrift på en
> kagemand/kone? :)

Brunsviger, den eneste rigtige!
Ingredienser

* Dej:
o ½ l mælk
o ½ pund margarine
o 50 g gær
o 700 g mel
o salt
* Snask:
o ½ pund margarine
o 1 pund mørk farin
o kanel

Fremgangsmåde

1. Margarinen smeltes og mælken hældes i.
2. Når det er afkøles opløses gæren der i.
3. Saltet tilsættes og dejen æltes med melet.
4. Dejen hæver til dobbelt størrelse.
5. Ingredienserne til fyldet smeltes i en gryde.
6. Dejen fordeles i en stor bradepande og der prikkes fordybninger
i den med knoerne.
7. Snasket fordeles på dejen.
8. Bages ca. 20 minutter ved 200°C.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Kent

Dato : 06-09-05 11:36

> Brunsviger, den eneste rigtige!

<klip>

Jeg er FULDSTÆNDIG enig!

Brunsviger ER den eneste rigtige .

Kent.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 06-09-05 16:04

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

Enig!

Venlig hilsen Dikte

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-05 16:22

"Stefanie" <kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der har en lækker, og ikke mindst nem opskrift på en
> kagemand/kone? :)

En nem kagemand/kone er denne:

Find din bedste opskrift på fødselsdagsboller frem, og form en kagemand/kone
af bollerne.

Når kagemanden/konen er afkølet, kommer vi til det sjove: Pynt figuren med
fri fantasi, glasur og alt muligt forskelligt slik, så kagemanden/-konen
bliver "klædt på".

Tina

Fra : nospam

Dato : 05-09-05 16:25

Stefanie wrote:
> Er der nogle der har en lækker, og ikke mindst nem opskrift på en
> kagemand/kone? :)
>
> På forhånd tak.
> Mvh Stefanie

Du laver nogle alm. føds'dags boller.
( ***** SE OPSKRIFTEN PÅ DEM LÆNGERe NEDE****)

Ligger dem på en bageplade så de ligner en kagemand / kagekone.

Så bager du dem inden i ovnen.

Når kagemanden / kagekonen er færdig og afkølet.

Så pyntes den med glasur og slik brug evt. karamelsnørrebånd som hår.

Velbekomme.

____________________________________________________________________________-
Dejlige "svampede" boller. Kan fryses.

500 g mel
1 dl olie eller 100 g margarine
50 g gær
1 tsk salt
50 g sukker
1 æg
1 tsk kardemomme (KAN UNDLADES)
2 dl mælk

1) Olie, gær, salt, sukker, mælk og æg røres sammen.
2) Tilsæt mel og kardemomme.
3) Hæve i ca. 1/2 time. (tildækket)
4) Formes til boller.
5) Hæver igen ca. 1/2 time.
6) Bages ved 200 grader på miderste rille i ca. 12 min.

Friskbagte med koldt smør.

/ Jess

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 05-09-05 17:05

Stefanie <kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> skrev:
>Er der nogle der har en lækker, og ikke mindst nem opskrift på en
> [...]

Gå ned til bager og bestil en kagemand med navn, evnt billede, og
masse slik!?. Så er dit problem løst
thomas pb

Fra : Thomas Widmann

Dato : 06-09-05 22:31

Thomas Peter Bitsch <tpbknorr@A4QR1post.tele.dk> (slet A4QR1) writes:

> Gå ned til bager og bestil en kagemand med navn, evnt billede, og
> masse slik!?. Så er dit problem løst

Hvordan laver man egentlig selv en kagemand af den slags, man i
Danmark køber hos bageren?

/Thomas (i Skotland)
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 07-09-05 17:07

writes:

> [...]
>Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
>Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU
Selvfølgelig wienerbrødsdej, vandbakkelse, det forestiller jeg mig
ikke som kagemand, men måske er det bare noget i kalder det.
Hvordan laver man vandbakkelse, og får det til at smage som den
man køber hos bageren?
TPB

Fra : Thomas Widmann

Dato : 07-09-05 20:35

Thomas Peter Bitsch <tpbknorr@YKAZDpost.tele.dk> (slet YKAZD) writes:

> Selvfølgelig wienerbrødsdej,

Og er der så nogen, der har en god opskrift på wienerbrødsdej?

/Thomas

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-09-05 22:38

Thomas Widmann wrote:

> Og er der så nogen, der har en god opskrift på wienerbrødsdej?

Det bedste råd med hensyn til wienerdej: Lad være

Det er simpelthen et hyr og helt klart ikke besværet værd. Jeg har i min
karriere som gastronom lavet det to gange. Første gang gik det mindre
godt, og tænkte så, jeg nok havde været for utålmodig eller sådan noget.
Anden gang gik det lidt bedre, men var stadig langt fra de gode
bageriers. Nu gider jeg ikke mere.

Konceptet er, at man ruller en sød hvededej papirstynd ud, spreder
frosne smørskiver af lige så tynd tykkelse over halvdelen, folder det
sammen og ruller ud igen. Rutinen gentages 10-15 gange og smør, dej og
helst også underlag samt alle redskaber skal holdes afkølet konstant.
Smelter smørret undervejs, bliver dejen tung og kedelig.

Bageren har formentlig en del udstyr, der letter processen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-05 02:36

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Bageren har formentlig en del udstyr, der letter processen.

Ja, og så bruger han ikke smør, men rullemargarine. Rullemargarine kan ikke
købes i dagligvarebutikker og supermarkeder, men man kan høre sin bager ad,
om han vil sælge noget.

Tina

Fra : Annika Pedersen

Dato : 08-09-05 12:03

> Og er der så nogen, der har en god opskrift på wienerbrødsdej?
>
> /Thomas

Ikke det "ægte", men mener at denne havde en sød smag, uden at være rigtig
wienerbrød:
http://www.fyldepennen.dk/forum/?view=mbm&id=57097&messages=33 (svar nr 12
i tråden)

Desværre "løb" den for mig, så istedet for selvstændige boller fik jeg en
hel bradepande.
Har ikke prøvet den siden, selvom smagen var god.

--
Annika Pedersen

Fra : Margit

Dato : 06-09-05 15:54

"Stefanie" <kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der har en lækker, og ikke mindst nem opskrift på en
> [...]

Lav den af vandbakkelsesdej. Og kom så glasur på når den er bagt. Pynt til
sidst med slik. Det er dejlig nemt og
så smager den bare godt.

Mvh. Margit

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-09-05 17:07

"Margit" <sv@tesenet.dk> skrev i en meddelelse

> Lav den af vandbakkelsesdej. Og kom så glasur på når den er bagt. Pynt til
> sidst med slik. Det er dejlig nemt og
> så smager den bare godt.

Nemlig.
Og se, DET er den eneste rigtige

Hilsen Inger

Fra : Henrik J. Nielsen

Dato : 06-09-05 21:48

Hej Stefanie,

Ja, jeg synes nu, at "min" Rosenbrødsversion er bedst:

http://hjn.dk/opskrift.html.3.html

Den er i hvert fald altid en stor succes.

Mange hilsner,

Henrik

Fra : Margit

Dato : 07-09-05 14:48

"Henrik J. Nielsen" <nyhedsgrupper@hjn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja, jeg synes nu, at "min" Rosenbrødsversion er bedst:
>
> http://hjn.dk/opskrift.html.3.html
>
> Den er i hvert fald altid en stor succes.

Hej Henrik

Det var da en utrolig flot kagehest, du der har lavet.
Jeg kan godt forstå ungerne er begejstret for den.

Mvh. Margit

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-09-05 16:33

"Margit" <sv@tesenet.dk> writes:

> Det var da en utrolig flot kagehest, du der har lavet.
> Jeg kan godt forstå ungerne er begejstret for den.

Ja, det må du nok sige! Tænk på de stakkels børn, der må nøjes med en
kage fra bageren.

Hmm, en brunsviger kan da også formes som en hest eller sådan noget.
Det må jeg prøve.

I min mands familie lavde mormor altid et kagetog af chokoladekage til
fødselsdage. Det var også et stort hit. Desværre døde hun inden jeg
kom ind i familien.

Mvh Trine