At lave sin egen fastfood (tilberedning og~
Fra : Susanne

Dato : 03-09-05 09:25

Hejsa,

Pga. en nært forestående familieforøgelse vil jeg gerne lave nogle retter og
fryse dem ned, så de er nemme lige at tage op af fryseren og klare til bare
lige at blive varmet og derefter spist.

Jeg er dog en smule i tvivl om hvor langt hen i madlavningsprocessen
retterne har bedst af at blive frosset ned. Skal tingene bages helt færdige,
halvt færdige, eller skal de slet ikke bages før de lægges i fryseren.

Jeg havde i hvert fald tænkt at lave disse retter:
Lasagne
Pizza
Grønsagstærte
Grovbrød
Æblepie
Kanelstang (gærdej)

Erfaringer er velkomne - og selvfølgelig også forslag til andre (helst
vegetariske) retter!!

Mvh.
Susanne

Fra : Q

Dato : 03-09-05 10:31

"Susanne" <klmn2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> halvt færdige, eller skal de slet ikke bages før de lægges i fryseren.
>
> Jeg havde i hvert fald tænkt at lave disse retter:

Lav tingene helt færdige... Ting som pizza og lasagne kan du evt. kyle noget
revet ost over og varme ved lavere temperatur eller i mikroen..

Brød og kanelstang bliver dog temmeligt funky af at blive varmet i mikroen,
så her kan du overveje at undlade at varme dem....

> Erfaringer er velkomne - og selvfølgelig også forslag til andre (helst
> vegetariske) retter!!

Chili med eller uden kød.... vælt godt med bønner og skidt i, så det kan
serveres som stand-alone ret med flutes..

Pastasauce.... Vent dog med pastaen.. Det tager alligevel ikke mange
sekunders arbejde at koge pasta..

Tænk over din kostsammensætning hvis du er gravid.. Det er næppe et godt
tidspunkt at eksperimentere med vegetarisk mad.. Altefter *hvor* vegetarisk
du har tænkt dig at spise skal du nok lige tænke over at der stadig skal
være krudt at give videre.. Sørg for at få rigeligt med protein fra f.eks
bønner, mælkeprodukter, æg osv.

/peter

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 03-09-05 14:42

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

<klip>

> Tænk over din kostsammensætning hvis du er gravid.. Det er næppe et godt
> tidspunkt at eksperimentere med vegetarisk mad..

Jeg levede vegetarisk, da jeg ventede mit første barn. Kunne simpelthen
ikke
holde kød ud. Det gik da ganske udmærket.
Ungen var da nogle år, før han smagte kød selv, og i dag er han en voksen,
velfungerende ung mand.
Jeg havde nogle gode kogebøger med vegetarmad til mødre og småbørn at søge
inspiration i.

Venlig hilsen Dikte

Fra : IMB

Dato : 03-09-05 20:34

"Q" <Q@Q.Q> wrote in news:t0eSe.66618$Fe7.223706@news000.worldonline.dk:

> "Susanne" <klmn2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Tillykke - og god idé.

Husk evt også at fortælle alle bedsteforældrene at mad er en god gave i
anledning af fødslen.

Og bliv endelig ved at putte frosne retter i fryseren. Tro mig - hvis
hele hustanden lider af een eller anden pest fra vuggestuen eller
influenza eller noget helt tredie så vil I sætte pris på at have noget
nemt i fryseren.

> færdige,

Det meste skal laves helt færdig og så genopvarmes i microbølge eller
ovn til de er rygende varme igen.

Jeg har erfaring både med at fryse lasagne der har været i overskud fra
en aftensmad og bare at lægge een sammen og så fryse den. Begge dele kan
snildt gøres, men en frosen lasagne skal have noget længere tid i ovnen
end en lasagne som lige er lagt sammen. Det har snydt os et par gange
med tiden.

Selvom en lasagne lige er lagt sammen, er den jo ikke rå. Så derfor kan
man godt tø den op i micro og derefter give den de 35 minutter i ovnen.

Ah.. begge dele. Men pizza som er bagt een gang skal tilberedes i micro
mens ubagte pizzaer skal i ovnen (lige som dem man køber i brugsen

Alle tærter ville jeg tro, kan fryses med det samme eller efter de er
bagt. Det kommer nok mest an på grøntsagerne - om de skal behandles før
frysning.

Jeg har haft succes med at bage boller næsten færdig (bagetid - 5-10
minutter) og så give dem de obligatoriske 10-12 minutter i ovn efter jeg
har taget dem op.

Her bliver jeg dig svar skyldig.

Men jeg kan da anbefale følgende:

Frikadeller
Farsbrød
Bøf+ovnkartofler
Sammenkogte retter
Chiligryde (god som fyld i buritos)
Tarteletfyld

Men jeg ville nok passe på med både chili og hvidløg for dels er det
ikke sikkert du kan lide det på det tidspunkt og dels er det ikke
sikkert at barnet synes mælken smager godt/kan tåle det.

> [...]
> der stadig skal være krudt at give videre.. Sørg for at få rigeligt
> med protein fra f.eks bønner, mælkeprodukter, æg osv.

Jeps! Nemlig! Spis masser af proteiner og suppler op med HUSK! hahaha!

--
-- Inger Marie

"Just one question. Why?"
"Why not?"
"It's not an answer."
"Oh, yes it is. It's simply not an answer you like or the answer you
expect. There's a difference."

   -- Sakai and G'Kar in Babylon 5:"Mind War"

Fra : Susanne

Dato : 06-09-05 09:56

"IMB" <not@your.business.dk> skrev

"..."

> [...]
>
> Selvom en lasagne lige er lagt sammen, er den jo ikke rå. Så derfor kan
> man godt tø den op i micro og derefter give den de 35 minutter i ovnen.

Ok, så man behøver ikke at bage lasagnen overhovedet inden den kommes i
fryseren - er det det du mener? Jeg synes nemlig tit at den lasagne man
genopvarmer dagen efter (rester) har det med at blive lidt snasket - på den
dårlige måde. Selvfølgelig bliver man nødt til at gå lidt på kompromis når
man vælger at nedfryse ting inden man spiser dem, men jeg ville gerne opnå
det bedst mulige resultat...

> Ah.. begge dele. Men pizza som er bagt een gang skal tilberedes i micro
> mens ubagte pizzaer skal i ovnen (lige som dem man køber i brugsen

Men den man køber i butikkerne (altså frossen pap-pizza) plejer vel at være
forbagt så vidt jeg husker....jeg mener da at i hvert fald bunden er det.
Når jeg normalt laver pizza putter jeg dog normalt osten på efter
tomatsaucen men inden resten af fyldet, og jeg synes osten bliver lidt
gummi-agtig når den genopvarmes, så der vil jeg vel altså også evt. bare
kunne fryse pizzaen på bagepladen på det tidspunkt i processen hvor jeg
ellers ville have puttet den i ovnen...?

> Alle tærter ville jeg tro, kan fryses med det samme eller efter de er
> bagt. Det kommer nok mest an på grøntsagerne - om de skal behandles før
> frysning.

Jeg synes i endnu mere udtalt grad det samme gør sig gældende for
genopvarmede grønsagstærter som for lasagne - at det bliver "snasket". Måske
man kunne bage dem halvt? Eller tror du man vil kunne fryse det ned med det
samme efter at have hældt æggemasse og ost ud over bund og fyld - den bliver
ikke for "levende" når der ikke er noget hold på det?

> Jeg har haft succes med at bage boller næsten færdig (bagetid - 5-10
> minutter) og så give dem de obligatoriske 10-12 minutter i ovn efter jeg
> har taget dem op.

Hvis bollerne bare skal spises som de er, har jeg god erfaring med at varme
dem i microen (nu har jeg så kun prøvet at gøre det med 2 stk. ad gangen så
jeg ved ikke om resultatet bliver godt med større mængder). Når jeg laver
rosinboller, laver jeg altid en ekstra stor portion hvoraf nogle fryses ned
og så er de lige til at tage med på job/studie som frokost. Efter 25 sek i
microen ved højeste effekt (1 stk) er de næsten som nybagte. De bliver dog
lidt bløde, så de er lidt svære at skære over hvis man vil have smør på, men
det kan dog lade sig gøre....
"..."

Ellers mange tak for rådene....jeg ved godt at man også bare kan prøve sig
frem mht. frysning osv. hvilket jeg da også plejer at gøre, men lige i dette
tilfælde er der ikke rigtig "råd" til fejlslagne forsøg.

Mvh.
Susanne.

Fra : Susanne

Dato : 06-09-05 10:14

> [...]

> nybagte. De bliver dog lidt bløde, så de er lidt svære at skære over hvis
> man vil have smør på, men det kan dog lade sig gøre....

Jeg må selvfølgelig lige præcisere at jeg bager dem færdig i ovnen som
normalt hvorefter jeg fryser dem ned så snart de er blevet kolde - de er
altså færdigbagt inden jeg lægger dem i fryseren....(bare lige for god
ordens skyld...)

Mvh.
Susanne.

Fra : Susanne

Dato : 06-09-05 09:42

"Q" <Q@Q.Q> skrev

"..."
> [...]
> mikroen,
> så her kan du overveje at undlade at varme dem....

Jeg synes nu faktisk at rosinboller smager ret godt efter i frossen tilstand
at have fået 25 sek i micro'en ved højeste effekt...ja, de bliver lidt
bløde, men perfekte til at spise "naturel" som et sødt frokost-indslag.

> [...]
> være krudt at give videre.. Sørg for at få rigeligt med protein fra f.eks

Tak for forslagene. Nu har jeg efterhånden været vegetar i 13 år, så det er
nu ikke fordi jeg er begyndt at eksperimentere for nyligt, hehe.
Jeg tænkte bare at der måske var andre der også kunne få glæde af tråden så
derfor skrev jeg "helst vegetariske retter" fordi kødfyldte gryderetter
selvfølgelig er oplagte, men fordi jeg også gerne ville undgå at den
ligefrem ville drukne i netop kødfyldte retter, dog samtidig som den gerne
måtte give inspiration til andre i samme situation.

Mvh.
Susanne.

Fra : Q

Dato : 06-09-05 21:52

> [...]
> at have fået 25 sek i micro'en ved højeste effekt...ja, de bliver lidt
> bløde, men perfekte til at spise "naturel" som et sødt frokost-indslag.

Jeg har flere gange oplevet at gærbrød bliver sejt af at blive nuket...

> Tak for forslagene. Nu har jeg efterhånden været vegetar i 13 år, så det
er
> nu ikke fordi jeg er begyndt at eksperimentere for nyligt, hehe.

Hmmm... Jeg har lært at "vegetar" betyder "dårlig jæger"

> [...]

> ligefrem ville drukne i netop kødfyldte retter, dog samtidig som den gerne
> måtte give inspiration til andre i samme situation.

Øh... OK (?)

Rent privat har jeg en aftale med kaninerne - jeg tager ikke deres mad, og
de tager ikke min mad

/peter, med T-bone steak på panden as we speak..