Kaffe på café
Fra : Margrete Johansen

Dato : 03-09-05 07:39

Hej gruppe.

Nu skete det igen - jeg fik sat mig ind på en café. Her kan jeg så sidde
og
undres ovre hvad forskellen mon egentlig er på kaffe latte og café au
lait.
Jeg kan godt se, at den ene serveres i glas, den anden i kop. Og det ser
også ud til at der er mere mælk i latten, men er der en der kan give en
forklaring?

Tjeneren på caféen kiggede på mig som om jeg var åndssvag, da jeg spurgte
hende og hun svarede mildest talt i øst, som jeg spurgte i vest. Faktisk
lod
hun som om hun ikke kunne forstå hvad det var jeg spurgte om, så jeg
gætter
på, at det er et spøgsmål der er svært at besvare.

Det mindede mig lidt om en anden situation for rigtig mange år siden. Den
opstod i en bagerforretning, hvor vi havde svært ved at vælge hvilket brød
vi skulle ha', men det var ikke rugbrød vi kiggede på. For at holde
bagerjomfruen lidt hen, sagde min mand: "Vi skal bare ha' et hvedebrød,
men
vi har svært ved at bestemme os". hvorefter hun svarede: "DET har vi
ikke".

Margrete

Fra : Michael Nielsen

Dato : 03-09-05 14:04

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men
> vi har svært ved at bestemme os". hvorefter hun svarede: "DET har vi

Prøv at finde nogle opskrifter via goggle og sammenlign dem så....

Mich.

Fra : Christensen

Dato : 03-09-05 14:52

> hvad forskellen mon egentlig er på kaffe latte og café au
> lait.

En latte er som du siger i glas og derfor er der også mere mælk i en latte
end i en au lait som jo serveres i en cappucino-kop. Der er (bør) også være
mindre skum på en latte, lidt mere på en cafe au lait og endnu mere på i
cappucino (våd eller tør).

De laves dog begge fra en shot espresso.

/f christensen

Fra : Padre

Dato : 03-09-05 15:01

> [...]
> Jeg kan godt se, at den ene serveres i glas, den anden i kop. Og det ser
> også ud til at der er mere mælk i latten, men er der en der kan give en

Tja - hvis du spørger mig (og det gør du vel strengt taget , så er der
ikke nogen forskel. Det betyder det samme, og hvis man tager til Italien og
beder om en caffe latte, får man en café au lait, og den serveres ikke i
glas, medmindre det er noget de er begyndt på, siden jeg sidst var dernede.
En anden ting er så, at café au lait stort set ikke laves mere, og slet ikke
på de københavnske caféer. En café au lait var engang en alm. kaffe med en
smule mælk i. I modsætning hertil havde man så cappuccinoen, som var en
espresso med mere (opskummet) mælk i. I dag er en café au lat en espresso
med mere (opskummet) mælk i, bare uden skummet. Det lader til, at det også
tilfældet i Frankrig; ihvertfald så det ud til det, da jeg var i Sydfrankrig
i sommers.

Padre

Fra : Margrete Johansen

Dato : 03-09-05 16:27

">
> Tja - hvis du spørger mig (og det gør du vel strengt taget , så er
der
> ikke nogen forskel. Det betyder det samme....

Ja, se det var jo det jeg havde en idé om.

Margrete

Fra : Donna

Dato : 04-09-05 12:50

Desuden har det vist rigeligt meget med trend at gøre - på de fleste caféer
er der ikke den store forskel på au lait og latte - men den franske er yt og
den italienske in! Jeg har da også oplevet at blive stirret på med
tjenerøjne, som tydeligt sagde at jeg var da virkelig bagud at bede om en au
lait!! Wonderful Copenhagen...... Donna.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-09-05 15:06

Donna skrev:

> [...]
> oplevet at blive stirret på med tjenerøjne, som tydeligt sagde
> at jeg var da virkelig bagud at bede om en au lait!!

Ih, hvor tosset og upraktisk. Altså nu sidder vi alle og famler med
begge hænder oppe i overkanten af et glas med 'kaffe latte' og
ser latte(rlige) ud, mens vi prøver at undgå at brænde fingrene.

--
'rluf :·)
- som stadig foretrækker en god cappuccino

Fra : Padre

Dato : 04-09-05 16:12

> Ih, hvor tosset og upraktisk. Altså nu sidder vi alle og famler med
> begge hænder oppe i overkanten af et glas med 'kaffe latte' og
> ser latte(rlige) ud, mens vi prøver at undgå at brænde fingrene.

"Jamen - han har jo intet tøj på"

> 'rluf :·)

Skulle det ikke være 'rlyf ?

--
Padre

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-09-05 18:28

Padre skrev:

> "Jamen - han har jo intet tøj på"

Hvem har intet tøj på? Og hvad har "kejserens nye klæder"
med ovenstående indlæg i denne gruppe at skaffe? :·?

Fra : jakob

Dato : 04-09-05 19:15

Donna wrote:
> [...]
> tjenerøjne, som tydeligt sagde at jeg var da virkelig bagud at bede om en au
> lait!! Wonderful Copenhagen...... Donna.

Tror du har ret i at det har meget med trend at gøre. Og derudover er
det vist MEGET forskelligt hvad de forskellige cafeer ligger i de
forskelle begreber. Men generelt er det min oplevelse at når jeg
bestiller en caffe latte så får jeg en kaffedrik med mere mælk i
(hvilket jeg også forventer), end hvis jeg bestiller f.eks. en cafe au
lait. Selvom de to navne jo dybest set betyder det samme...

Hilsen Jakob, - som er ret glad for caffe latte

Fra : IMB

Dato : 05-09-05 09:26

"Donna" <miriamdfr@hotmail.com> wrote in

> [...]
> stirret på med tjenerøjne, som tydeligt sagde at jeg var da virkelig
> bagud at bede om en au lait!! Wonderful Copenhagen...... Donna.

Hvad mon der sker hvis man beder om en kop kaffe med mælk?

--
-- Inger Marie

"Just one question. Why?"
"Why not?"
"It's not an answer."
"Oh, yes it is. It's simply not an answer you like or the answer you
expect. There's a difference."

   -- Sakai and G'Kar in Babylon 5:"Mind War"

Fra : Paul M. Langgård

Dato : 05-09-05 09:40

I følge min lokale barista er forskjellen følgende:

Cafe au Lait - fransk, halvparten kaffe og halvparten melk.
Caffe Latte - italiensk, en tredel espresso to tredeler melk.

Slike lages det nå engang der jeg intar min kaffe.

In harmony
Paul M. Langgård

Fra : Margrete Johansen

Dato : 05-09-05 21:25

"IMB" <not@your.business.dk> wrote in message

> Hvad mon der sker hvis man beder om en kop kaffe med mælk?

Se venligst historien om hvedebrødet.....

Margrete

Fra : IMB

Dato : 06-09-05 08:16

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote in news:431ca991$0
$84849$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> "IMB" <not@your.business.dk> wrote in message

> Se venligst historien om hvedebrødet.....

hehe..

Minder mig om engang jeg var inde i Mathias centret i Viborg. Der er sådan
et sted hvor de sælger grønt og frugt og brød på torvet. Jeg spurgte om de
havde johannesbrød og den unge ekspeditrice troede at det var et franskbrød
vi spurgte efter

Fra : Jørgen Hess

Dato : 06-09-05 13:38

"IMB" <not@your.business.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> expect. There's a difference."
>
> -- Sakai and G'Kar in Babylon 5:"Mind War"
I følge min salige far (som ikke kan modsiges) forsvandt johannesbrød fra
hylderne under 2. verdenskrig og er aldrig vendt tilbage som normalt
juleslik.
Så der er vel ikke noget at sige til at unge ekspedienter er på herrens mark
ved en sådan forespørgsel.
mvh
Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-09-05 16:55

Jørgen Hess skrev:
> [...]

> vendt tilbage som normalt juleslik. Så der er vel ikke noget
> at sige til at unge ekspedienter er på herrens mark ved en

Det ser ud til at bælgfrugten Johannesbrød - karob, fructus
ceratoniae - der dyrkes i mange varieteter i Middelhavslandene
(med EØF-tilskud) kan købes i Danmark:
<
http://www.natur-drogeriet.dk/frame.cfm/cms/id=3353/sprog=1/grp=3/menu=17/

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jørgen Hess

Dato : 06-09-05 17:28

> Det ser ud til at bælgfrugten Johannesbrød - karob, fructus
> ceratoniae - der dyrkes i mange varieteter i Middelhavslandene
> [...]
I følge siden burde man kunne købe det i Matas / Helsam butikker måske på
apotheket. Vil undersøge sagen.

mvh
Jørgen

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 06-09-05 23:01

Således skrev Jørgen Hess den Tue, 6 Sep 2005 18:28:02 +0200:

>I følge siden burde man kunne købe det i Matas / Helsam butikker måske på
>apotheket. Vil undersøge sagen.

Min dyrehandler har det i store mængder. Det er så godt nok ikke hele
bælge, men mindre stykker.

Det er måske ikke lige dem, man vil bruge til slik, men i anden
madsammenhæng burde de vel være gode nok.

Men nu syntes jeg i det hele taget at johannesbrød er lidt for kvalmt
i smagen til at spise rent som slik.

Knud
--
The temptation to push the degauss
button continuously is hard to resist.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-09-05 12:28

"Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> I følge siden burde man kunne købe det i Matas / Helsam butikker måske på

Min etniske grønthandler kan skaffe det og det hjælper (i hvert fald for
mig) netop at sige karob. Jeg er dog fra efter krigen så jeg savner den ikke
i min juleslik, det jeg skulle bruge var johannesbrød sirup.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-09-05 09:48

Padre wrote:

> [...]
> glas, medmindre det er noget de er begyndt på, siden jeg sidst var dernede.

Det er det så - mine erfaringer gælder som altid kun Rom, men dér
serveres caffè latte i små, slanke glas og består af 1/3 espresso og 2/3
mælk. Romerne dyrker ikke synderlig denne variant, men foretrækker en
kop cappuccino til morgenmaden og så espresso (med eller uden macchia,
dvs en dråbe mælk) i løbet af dagen. Cappuccinoen er ideelt set (i hvert
fald efter romersk skik) en espresso lungo (dvs hvor espressoen får lov
at løbe lidt længere og dermed bliver dobbelt, men på en enkelt dosering
kaffe) og så 1/3 mælk. Der skal ikke være stift, klamt skum oven på en
cappuccino. Skummet skal være blødt og cremet og nærmest "smelte sammen"
med espressoen. Og så en cornetto (croissant) med abrikosmarmelade i -
JA tak!

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Padre

Dato : 07-09-05 19:34

> mælk. Romerne dyrker ikke synderlig denne variant, men foretrækker en

Så er det nok derfor, jeg ikke har bemærket det.

Men så er der altså alligevel en forskel

--
Padre

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 05-09-05 09:05

> [...]
> Jeg kan godt se, at den ene serveres i glas, den anden i kop. Og det ser
> også ud til at der er mere mælk i latten, men er der en der kan give en

Der hvor jeg kommer fra, er Kaffe Latte og Café au lait det samme. Dog med
den forskel at Kaffe Latte serveres kold/ iskold.

VH Pernille

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-09-05 17:35

"Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam> skrev i en meddelelse

> Der hvor jeg kommer fra, er Kaffe Latte og Café au lait det samme. Dog med
> den forskel at Kaffe Latte serveres kold/ iskold.

Der hvor ordet kaffe latte stammer fra bliver de tilgengæld nok overraskede
over at de ikke kan putte mælk i kaffen uden at det samtidigt betyder de
skal køle den ned.

Fra : marlene larsen

Dato : 07-09-05 13:06

mon det ikke er frappè ?