Opbygning af højbed.
Fra : lauridsen.lethvig

Dato : 03-09-05 04:14

Skal lave højbed med alpinbed i forhaven og vil benytte herregårdsblokke
14x14x21 og der bliver brugt 104 blokke til en omgang i bedet og det skal
være 4 blokke i højden: ialt 416 blokke.

Så er mit spørgsmål om jeg skal sætte nederst omgang lige under jordniveau
som en slags fundament og skal det så sættes i et lag stabilgrus eller i en
gang beton.På dette lag af sten kommer så endnu 3 omgange med blokke.

Nogle gode råd?

Måske nogle links til sider der viser noget om dette?

Venlig hilsen Gitte og Johnny.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-09-05 06:58

On Sat, 3 Sep 2005 05:13:38 +0200, "lauridsen.lethvig"
<basso.basso@jesus.ch> wrote:

> [...]
>som en slags fundament og skal det så sættes i et lag stabilgrus eller i en
>gang beton.På dette lag af sten kommer så endnu 3 omgange med blokke.

Sørg for at få lavet et nogenlunde godt fundament - altså noget
stabilgrus eller lign. de kan stå i. Den nederste sten gerne lidt under
jordniveau.

>Nogle gode råd?

Jeg ville desuden lime stenene sammen med Alfix eller lign. Så vælter
det ikke.

Fra : Niels

Dato : 04-09-05 12:21

> [...]
>
> Nogle gode råd?
>
> Måske nogle links til sider der viser noget om dette?

Hejsa prøv dette link http://www.ibf.dk/download/IBF_HOLMEGAARD_stor.pdf

Det er en ny blok som måler 21*42 . den er meget lettere at stable, og kan
samtidig flettes med alm. 14*21.

IBF anbefaler at lægge første lag i "tør" beton.

Se selv. mvh. Niels