Mad til ØL!
Fra : MAG

Dato : 02-09-05 08:53

Hejsa!

Va skal være sammen med vores naboer i morgen aften. Vi kan alle 4 godt lide
øl, og vil derfor gerne have noget mad der passer til øl. Men hvad skal vi
vælge og kom også gerne med forslg til den "rigtige" øl til retten. Vi kan
lide stortset al slags mad...Så bare skyd løs...

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 02-09-05 09:22

"MAG" <Maria@fredslund.biz> skrev i en meddelelse
> [...]
> vælge og kom også gerne med forslg til den "rigtige" øl til retten. Vi kan
> lide stortset al slags mad...Så bare skyd løs...

I min verden findes der øl der passer til al mad. Men tilgengæld findes der
ikke altid mad der passer til en øl. F.eks har jeg lidt svært ved at finde
passende med til de fleste tripler. Chimay Bleu går tilgengæld fint til
vildt, en saison går godt til lyse retter, salater, rejer og den slags.
Hvedeøl går godt til grillmad, mens de dunkle hveder ofte passer fint til
stærke og krydrede retter, f.eks. chili con carne - Fransiskaner Dunkel er
hertil et godt valg.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 02-09-05 11:07

Jørgen Flainard wrote:

> [...]
> stærke og krydrede retter, f.eks. chili con carne - Fransiskaner Dunkel er

Et par tilføjelser:

Lys tysk hvedeøl (Hell) er rigtig godt til asparges (OK, jeg ved godt
det ikke er sæson længere , som det jo kan være noget vanskeligt
at finde en vin til.

Til søde desserter anbefales ofte porter eller stout. I de fleste
tilfælde bliver den øl, der smager sødligt alene, temmelig syrlig
når man har haft den søde dessert i munden. Undtagelsen er
Kjærstrups Chokolade Stout, brygget på Svaneke Bryghus.

Ebbe

Fra : Padre

Dato : 02-09-05 11:34

Flæskesteg med (hjemmelavet) rødkål, aspargeskartofler og brunede
kartofler.

St. Feuillien og evt. en snaps

Padre (nu med mundvand)

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 02-09-05 13:47

Padre <spirito_santo@yahoo.com> skrev:
>Flæskesteg med (hjemmelavet) rødkål, aspargeskartofler og brunede
>kartofler.
>
>St. Feuillien og evt. en snaps
>
>Padre (nu med mundvand)

Hertil vil jeg bare sige at denne dejlige danske ret, efter min
mening, er absolut uegnet til øl, især udenlandsk. Her må en
kraftig rødvin være på sin plads. Hjemmelavet rødkål er bare skøn,
men hvor køber man lige friske rødkål denne fredag eftermiddag?
thomas pb

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-09-05 14:04

I news:11256654430.0023952421584319@dtext.news.tele.dk <Thomas Peter
Bitsch (slet 2P4WF)> <tpbknorr@2P4WFpost.tele.dk> skrev:

> Her må en kraftig rødvin være på sin plads. Hjemmelavet rødkål er bare
skøn,
> men hvor køber man lige friske rødkål denne fredag eftermiddag?
> thomas pb

Hvor finder man lige en rødvin der passer til rødkål?

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-05 14:12

"Thomas Peter Bitsch (slet 2P4WF)" <tpbknorr@2P4WFpost.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:11256654430.0023952421584319@dtext.news.tele.dk

> Hertil vil jeg bare sige at denne dejlige danske ret, efter min
> mening, er absolut uegnet til øl, især udenlandsk. Her må en
> kraftig rødvin være på sin plads.

Rødvin kombineret med surt/eddike, som f.eks. asier og rødkål, er det rene
gift, så din anbefaling er imo helt hen i vejret, men smag og behag er
selvfølgelig forskellig.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 02-09-05 18:44

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:
>"Thomas Peter Bitsch (slet 2P4WF)"
> [...]
Blev der ikke skrevet "hjemmelavet" rødkål?
I hjemmelavet rødkål skal der ikke tilsættes så meget eddike at
det gør noget, men derimod vand, ribsgele og andefedt.
Set fra et snævert synspunkt kan rødkål ikke være særlig store på
denne årstid, med mindre de kommer fra Ukraine.
Øl kan drikkes til alt, og alt kan spises til øl, men mad er som
kvinder - det er det elegante "tilbehør" der gør forskellen.
thomas pb

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 02-09-05 14:26

> [...]
>
> Hertil vil jeg bare sige at denne dejlige danske ret, efter min
> mening, er absolut uegnet til øl, især udenlandsk. Her må en

Rødvin til dansk mad lyder som ganske skrækkelig helligbrøde, men ok alle
former for vin til hvad som helst, forekommer nu mig, sådan ganske
personligt, som en dårlig idé.

Men til flæskesteg ville jeg nu nok vælge en god dansk øl, eksempelvis Ren
Humle fra Thisted Bryghus, eller måske en Fur Bock

Fra : Padre

Dato : 02-09-05 17:16

> Hertil vil jeg bare sige at denne dejlige danske ret, efter min
> mening, er absolut uegnet til øl, især udenlandsk. Her må en
> kraftig rødvin være på sin plads.

????????????????

Det må være den mest bizarre post, jeg nogensinde har set.

Til blandingen af flæskesteg, flødeholdig sovs (glemte jeg at nævne) og
rødkål, er en kraftig øl da perfekt. Jeg har ikke gjort noget ud af at
undersøge hvad der findes af kraftigt dansk øl udover carlsbergs varianter,
men st. feuilllien vil ihvertfald være perfekt dertil. Fsva blandingen af
rødkål og rødvin er der til overflod gjort rede herfor i resten af tråden.

[fremviser sin uvidenhed] Kan man ikke få rødkålshoveder på denne årstid ?
Jeg kunne have svoret at jeg så ét ud af øjenkrogen, da jeg var i Irma i
forgårs.

Pare

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 02-09-05 17:28

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
Kan man ikke få rødkålshoveder på denne årstid ?
> Jeg kunne have svoret at jeg så ét ud af øjenkrogen, da jeg var i Irma i
> forgårs.
>
> Pare

min grøntsags pusher havde også en hel del af dem liggende

Fra : Padre

Dato : 02-09-05 18:40

> min grøntsags pusher havde også en hel del af dem liggende

Mmmmmmmmmmm - rødkål

og jeg *har* jo en lille ribbenssteg i fryseren ...................

slurp

Padre

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 02-09-05 18:52

> [...]
>gjort rede herfor i resten af tråden.
>
>[fremviser sin uvidenhed] Kan man
>ikke få rødkålshoveder på denne årstid ?

Ja, lad os bare få det ned på det niveau, men hver årstid har sin
mad,flæskesteg til sct hans, og grill mad til jul - det hele
startede med en god middag med øl, og så kører "folk" helt af
sporet og ender med hvad man kan drikke til hvad. Prøv da for
pokker at have respekt for maden, og se hvordan bedstemor lavede
survare og andet godt. Hvad drikker man forøvrigt til friske
asparges (ved godt at det ikke er sæson)?
thomas pb

Fra : Padre

Dato : 03-09-05 15:04

> [...]
> survare og andet godt. Hvad drikker man forøvrigt til friske
> asparges (ved godt at det ikke er sæson)?

Ehh - kan du ikke uddybe ? Hvad er der i min post om manglende respekt for
maden og hvordan min bedstemor lavede survarer ? Jeg er i øvrigt lige nu -
as I post - ved at lave rødkål til min ribbenssteg, og jeg bruger min
mormors opskrift.

Padre

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 03-09-05 15:28

> [...]
>der i min post om manglende respekt for
>maden og hvordan min bedstemor
>lavede survarer ? Jeg er i øvrigt lige nu -

Bedstemor - mormor, kan du blive enig med dig selv hvem der har
den bedste opskrift, som jeg aldrig har kommenteret, da du ikke
har rundsendt den (dem). Men hvad skulle man lige drikke til
asparges?
PS. Hvis du skal spise kl. 18, skal du vist have godt blus
på "kålen".
thomas pb

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 15:37

"Thomas Peter Bitsch (slet JMQOZ)" <tpbknorr@JMQOZpost.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:11257578660.39084660663352@dtext.news.tele.dk

> [...]
> asparges?
> PS. Hvis du skal spise kl. 18, skal du vist have godt blus

Du er spøjs, thomas pb. Tag du dig et glas kraftig rødvin til dine
Becel-marinerede kartofler. Smager de ikke af nok, kan du nok pifte dem lidt
op med en Knorr-terning.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 03-09-05 15:44

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:
> [...]

Må jeg også godt få frugtsalat med Maizena Creme Fine vanilla?
Hvad blev der af dine aner`s opskrift?
thomas pb

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 15:57

"Thomas Peter Bitsch (slet 1PT0U)" <tpbknorr@1PT0Upost.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:11257588400.381985600825168@dtext.news.tele.dk

> Må jeg også godt få frugtsalat med Maizena Creme Fine vanilla?

Du må lige nøjagtig, hvad du har lyst til - bare jeg ikke skal
tvangsindlægges til at spise/drikke med. Det er én af fordelene ved at bo i
et frit samfund.

> Hvad blev der af dine aner`s opskrift?

Dem har jeg forlængst smidt på møddingen. Mine aners opskrifter samt forhold
til madlavning og råvarer lod noget tilbage at ønske.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 03-09-05 16:30

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:
> [...]

Jeg faldt lige over dit indlæg igen - becel marinerede kartofler?
ved du hvad becel er? Knorr terninger er ikke et krydderi!

thomas pb

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-09-05 16:36

Thomas Peter Bitsch (slet SLTBY) wrote:

> Jeg faldt lige over dit indlæg igen - becel marinerede kartofler?

Du anbefaler i en anden tråd, at man bager kartofler med flydende becel
hældt ud over. Det må være det, Jens hentyder til. Jeg er nok temmelig
med Jens om, at becel bør forefindes på losseplads for farligt affald
snarere end i et køkken.

> ved du hvad becel er? Knorr terninger er ikke et krydderi!

Jeg tror, Jens er ude i noget ironi. Sådan noget er usenettere gode til.
Velkommen til usenet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 16:39

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg tror, Jens er ude i noget ironi. Sådan noget er usenettere gode
> til. Velkommen til usenet.

Hehe.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 03-09-05 16:49

Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> skrev:

> [...]

Hvem vil købe Becel i supermarkedet for derefter at komme af med
det på kommune kemi?
Dette er ikke en reklame for Sadolin farveland, men kun for at
fortælle at alle indlæg bliver samlet sammen, for der er sgu`så
mange sjove at det med tiden kan blive en bestseller bog.
Jeg tænker stadig på dem der "fiser" rundt med en Irma pose, men
har handlet ind i Netto! Traditionerne leve, hvorfor prøve noget
nyt?
Tror du helt seriøst at humor ligger mig fjernt?
Dette er bare ikke forummet for noget sådant - prøv
mudderkastning, så skal du bare se.
Hvor er kvinderne i denne debat?
thomas pb

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 16:56

"Thomas Peter Bitsch (slet WER5U)" <tpbknorr@WER5Upost.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:11257627270.792281680265184@dtext.news.tele.dk

> Hvor er kvinderne i denne debat?

De holder sig klogeligt på afstand. Det er et veletableret faktum, at der
står mænd bag verdens bedste og værste mad. Desuden snakker vi jo om øl og
fodbold i denne tråd. To emner, kvinder pr. definition ikke har noget
fornuftigt at sige til.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 03-09-05 17:31

> [...]
>Det er et veletableret faktum, at der
>står mænd bag verdens bedste og
>værste mad. Desuden snakker vi jo om øl og

Var det ikke mad? men måske øl er mad for dig, og fodbold dit
livsindhold. Se endvidere mudderkastning.
www.knorr.dk

thomas pb

Fra : Max

Dato : 02-09-05 21:38

Hej Thomas

> Hertil vil jeg bare sige at denne dejlige danske ret, efter min
> mening, er absolut uegnet til øl, især udenlandsk. Her må en
> kraftig rødvin være på sin plads. Hjemmelavet rødkål er bare skøn,

Det var dog noget af det værste vrøvl jeg længe har hørt, denne dejlige
danske ret er jo blevet udviklet hundrede år før rødvin kom på bordet,
og rødvin er jo heller ikke dansk.

Mvh Max

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 03-09-05 07:57

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:
>Hej Thomas

> [...]

Javel, men mig bekendt lavede Jesus vand til vin, og det er jo
et "par år" siden.Er rødvin ikke dansk? du er ikke nem at snyde.
thomas pb

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 03-09-05 10:58

,

> Det var dog noget af det værste vrøvl jeg længe har hørt, denne dejlige
> danske ret er jo blevet udviklet hundrede år før rødvin kom på bordet,
> og rødvin er jo heller ikke dansk.
¨

hmm - mig bekendt kom rødvinen nu til Danmark før kartoflerne....

Og de gode bryggertradtioner i DK omkring øl er ikke vanvittigt gamle

(men derfor er det nu stadig helligbrøde med vin til flæskesteg (og alt
muligt andet))

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 11:51

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hmm - mig bekendt kom rødvinen nu til Danmark før kartoflerne....

Rødvin er først blevet drukket af "masserne" fra 1960'erne. Før da var
rødvin forbeholdt den absolutte samfundselite. Du skal vist ikke meget
længere tilbage end det 19. århundrede for at opleve, at vin alene var
forbeholdt kongemagt og adel. Kartofler, derimod, har været husmandskost
siden kartoflen dukkede op efter opdagelsen af Amerika (tror jeg nok -
kommer den ikke derfra?).

> Og de gode bryggertradtioner i DK omkring øl er ikke vanvittigt gamle

Sammenlignet med hvad?

> (men derfor er det nu stadig helligbrøde med vin til flæskesteg (og
> alt muligt andet))

Jepper. Vin sokker. Øl styrer.

Fra : Padre

Dato : 03-09-05 15:05

> Jepper. Vin sokker. Øl styrer.

Hvad har Søren Gericke på fødderne ?

koksokker

Padre

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-09-05 15:58

Jens Bruun wrote:

> Kartofler, derimod, har været husmandskost
> siden kartoflen dukkede op efter opdagelsen af Amerika (tror jeg nok -
> kommer den ikke derfra?).

Jo. I Danmark fik vi nu først for alvor glæde af den noget senere.

> Jepper. Vin sokker. Øl styrer.

Det synes jeg, er urimeligt

Vin er en fremragende drik, hvis den er lavet ordentligt. Øl ligeså. Men
I har fuldstændig ret i, at man skal vælge øl til mange traditionelle,
danske retter. Der er da heller ikke noget bedre end stegt flæsk med
kartofler, persillesovs og syltede rødbeder... Og så en dejlig, fyldig,
mørk øl.

Hør, nu sidder *jeg* sgu og bliver sulten!

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 16:12

> Jo. I Danmark fik vi nu først for alvor glæde af den noget senere.

Hvornår, sådan ca.?

> Det synes jeg, er urimeligt

Vrøvl. Vi trænger til en kontrarevolution. Vin har alt for længe haft en alt
for høj status. Jeg har stort set ikke drukket vin i de sidste 10 år, selvom
jeg tidligere var endog meget glad for især rødvin. Der er godt øl til
enhver lejlighed og til enhver kulinarisk oplevelse. Det samme kan ikke
siges om vin.

> Vin er en fremragende drik, hvis den er lavet ordentligt. Øl ligeså.

Jaja, du skal nok få lidt ret alligevel

> [...]
> traditionelle, danske retter. Der er da heller ikke noget bedre end
> stegt flæsk med kartofler, persillesovs og syltede rødbeder... Og så

Man skal så sandelig også vælge øl til mange traditionelle udenlandske
retter. Bortset fra det, så har jeg da smagt ganske godt øl fra Italien, så
dit andet fædreland kan også. Fransk øl (især Ch'ti) har forresten en meget
stor stjerne i min bog.

> Hør, nu sidder *jeg* sgu og bliver sulten!

Også jeg. I aften står den godt nok på landskamp og traditionel dansk mad
(svinemørbrad), så gad vide, om der ikke ryger en øl eller to ned?

NB: Jeg vil - i denne sammenhæng - benytte lejligheden til at slå lidt på
tromme for Spaten Oktoberfestbier, der endelig er til at købe igen (jeg
køber den i ISO). Dén øl kunne være grund nok til en tur til München i løbet
af efteråret

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-09-05 16:26

Jens Bruun wrote:

> [...]
> dit andet fædreland kan også. Fransk øl (især Ch'ti) har forresten en meget

Hæh, godt ord igen. Italienere har ikke noget mod at drikke øl i ny og
næ - og det har jeg da som sådan heller ikke. Men at undvære min gode,
italienske vin helt, det vil jeg ikke. Hvad står bedre til en spaghetti
carbonara end en fremragende Frascati (ikke at forveksle med de buttede
flasker i supermarkedet)!

> Også jeg. I aften står den godt nok på landskamp og traditionel dansk mad
> (svinemørbrad), så gad vide, om der ikke ryger en øl eller to ned?

Lyder ikke værst. Hvad gør du ved kræet? Jeg er træt af kedelige retter
med svinemørbrad, som man ofte støder på rundt omkring.

> [...]
> køber den i ISO). Dén øl kunne være grund nok til en tur til München i løbet

Jeg køber den også i ISO (sidste år sås den dog også på tilbud i Bilka i
en begrænset periode). Fremragende øl i den forfriskende afdeling.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 16:38

> Hvad står bedre til en
> spaghetti carbonara end en fremragende Frascati (ikke at forveksle
> med de buttede flasker i supermarkedet)!

Så, nu blev jeg sør'me sulten igen-igen.

> Lyder ikke værst. Hvad gør du ved kræet? Jeg er træt af kedelige
> retter med svinemørbrad, som man ofte støder på rundt omkring.

I aften? Ingenting. Jeg satser på, konen tager køkkentjansen, mens jeg
labber forskræp og uendelig TV-interviews i mig på TV3, der har sendt
fodbold siden kl. 9 i morges! Jeg vil gætte på, det bliver ganske
traditionelt med bløde løg og hele svineriet. Når der er landskamp, er min
kulinariske tolerancetærskel høj. Der skal bare nogle proteiner og
kulhydrater (gerne de flydende) ned.

> Jeg køber den også i ISO (sidste år sås den dog også på tilbud i
> Bilka i en begrænset periode).

Jepper. Superbrugsen havde dem også annonceret på tilbud sidste år. Jeg
mødte op, og fandt ingen øl. Jeg snakkede med bestyreren, der fortalte, de
først dukkede op ugen efter. Jeg satte mig på hele hans leverance, men hørte
aldrig fra ham, selvom han lovede... Sjuft!

> Fremragende øl i den forfriskende
> afdeling.

Jepper. Et eller andet sted er det nok fint, man kun kan få den slags øl i
en begrænset periode hvert år.

Har du også italiensk sind mht. fodbold?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-09-05 16:45

Jens Bruun wrote:

> Har du også italiensk sind mht. fodbold?

Jeg må nok erkende, at jeg ikke er den store fodboldfanatiker. Skal
heller ikke se i aften

Men jo, jeg er da romanista. Det gik simpelthen ikke anderledes i de
kredse, jeg kom i i Rom. Man kan ikke være ligeglad dernede. Det er
enten eller! Men mamma derhjemme holdt med Lazio (opvokset på landet),
så hun var efter mig, når jeg sagde det.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Padre

Dato : 03-09-05 20:03

> Der er godt øl til
> enhver lejlighed og til enhver kulinarisk oplevelse. Det samme kan ikke
> siges om vin.

SLUDDER

Altså - der er øl, som går til mad, som man (næsten) ikke kan servere vin
til - røget eller stegt ål fx., ligesom der er vin, som går til mad, man
(næsten) ikke kan servere øl til, kranse- og chokoladekage fx.

Derudover er det *udelukkende* et spørgsmål om, hvad man bedst kan lide, og
det er da klart, at der er folk, som foretrækker rødvin til flæskesteg,
sauternes til flæskesvær og øl til tournedos rossini og hvad ved jeg. Det må
de jo om; men at påstå, at der er noget, der ikke kan lade sig gøre, eller
ikke må gøres, well, det er vel lidt for diktatorisk og af samme årsag ikke
sandt. Med mad er det nu engang sådan, at man kan, hvad man vil (når vi ser
bort fra naturlovene osv.)

padre

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-09-05 20:02

Padre wrote:
> Altså - der er øl, som går til mad, som man (næsten) ikke kan servere vin
> til - røget eller stegt ål fx., ligesom der er vin, som går til mad, man
> (næsten) ikke kan servere øl til, kranse- og chokoladekage fx.

Årh.. hvad er der nu pludseligt galt med øl til desserten ?

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 20:48

> Årh.. hvad er der nu pludseligt galt med øl til desserten ?

Intet. Carlsberg Semper Ardens Criollo Stout, f.eks., går fint til
chokoladebaserede desserter.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-09-05 21:43

Padre skrev:

> Altså - der er øl, som går til mad, som man (næsten) ikke kan servere vin
> til - røget eller stegt ål fx., ligesom der er vin, som går til mad, man
> (næsten) ikke kan servere øl til, kranse- og chokoladekage fx.

Kriek går da godt til kage.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Rikke Mors

Dato : 03-09-05 21:07

Jens Bruun wrote:
> "Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvornår, sådan ca.?

Første gang dokumenteret med de franske huguenotter i Fredericia
omkring 1720. Hverdagsmad for den brede befolkning bliver kartoflen
faktisk først meget senere - visse forskere mener så sent som under
første verdenskrigs smalle tider. Kartoflen har historisk set været
tillagt alle mulige dårlige egenskaber, trolddom osv. Den voksede jo
under jorden, hvor troldfolket holder til. Derfor havde den meget svært
ved at vinde indpas sådan for alvor.

Rikke Mors

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 21:10

"Rikke Mors" <rikke.mors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Første gang dokumenteret med de franske huguenotter i Fredericia
> omkring 1720.

OK.

> Hverdagsmad for den brede befolkning bliver kartoflen
> faktisk først meget senere - visse forskere mener så sent som under
> første verdenskrigs smalle tider.

Var kartoflen ikke hovedfødevare i f.eks. Irland langt tidligere?

> Kartoflen har historisk set været
> tillagt alle mulige dårlige egenskaber, trolddom osv. Den voksede jo
> under jorden, hvor troldfolket holder til. Derfor havde den meget
> svært ved at vinde indpas sådan for alvor.

Hmm. Hvorfra fik masserne så dækket behovet for kulhydrater? Fra brød? I
Holbergs "Jeppe på bjerget" indgår snaps som en vigtig rekvisit, der
tydeligvis har en stor udbredelse i de lavere klasser. Lavede man snaps på
andet end kartofler dengang?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-09-05 21:46

Jens Bruun wrote:

> Hmm. Hvorfra fik masserne så dækket behovet for kulhydrater? Fra brød?

Korn, korn, korn. Korn er europas hovedfødevare helt tilbage til
antikken. Brød er forholdsvis besværligt at have med at gøre, den
almindelige danskers kost bestod derimod af grød. Kartofler og sovs er
en fransk forteelse, hvor den "danske" brune sovs er et (delvist
fejlslagent) forsøg på at efterligne de franske, fondbaserede saucer. At
den så har fået sin egen charme er jo evident. Det samme gælder f.eks.
pizzaen i USA, ja måske endog den asiatiske nudel, som vi jo også nyder
i den italienske variant

Grød morgen, middag og aften, 6 dage om ugen. Det var realiteten i
"gamle dage". Ægte danske retter er således ikke franske
efterlignelsesforsøg som frikadeller, brun sovs og hvid sovs, men
derimod retter som posegrød (har faktisk prøvet at lave det), bollemælk
med rugbrød og flagskibet øllebrød, som jo smager aldeles pragtfuldt.
Sidstnævnte har man dog formentlig ikke sødet oprindelig (honning var
vældig kostbart og sukker fandtes ikke). Ih, madhistorie er spændende.

> Holbergs "Jeppe på bjerget" indgår snaps som en vigtig rekvisit, der
> tydeligvis har en stor udbredelse i de lavere klasser. Lavede man snaps på
> andet end kartofler dengang?

Ja, man har vist længe lavet sprut - det kan jo destilleres på mange
ting. Mon ikke man har brugt korn? Kartofler har det i hvert fald ikke
været.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-09-05 22:14

Jens Bruun skrev:
> "Rikke Mors" skrev:
[kartoflen]

> OK.

> Var kartoflen ikke hovedfødevare i f.eks. Irland langt tidligere?

Jo, I Irland og Tyskland i 1600-tallet.
Der kom lidt mere gang i dyrkningen i Danmark, da ca. 290 tyske
familier (kartoffeltyskerne) kom til Jylland i 1759-60.
Kartoffelpesten ramte Nordeuropa, især Irland i 1845-47.
I 1871 var kartoffelarealet nået op på 43 000 ha.

> [...]
> vigtig rekvisit, der tydeligvis har en stor udbredelse i de lavere
> klasser. Lavede man snaps på andet end kartofler dengang?

Ja, på Holbergs tid blev snapsen lavet af korn (jeg gætter på
hvede). Det første kartoffelbrænderi blev anlagt i 1838 i Kbh.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- med SDE som kilde

Fra : Padre

Dato : 04-09-05 11:14

> Ja, på Holbergs tid blev snapsen lavet af korn (jeg gætter på
> hvede). Det første kartoffelbrænderi blev anlagt i 1838 i Kbh.

Iflg mit Conversationslexicon fra 1887 blev brændevin på den tid lavet af
kartofler, byg, rug, hvede og majs, ligesom det ser ud som om, man siden
slutningen af det 15. årh. har kendt til at lave brændevin af korn.

Så jeg ville gætte på, at man, før kartoffel og majs kom til, hovedsageligt
lavede det af byg og rug. Det kunne se ud som om, den amerikanske rugwhisky
har en lang tradition bag sig

Padre

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 03-09-05 17:40

> [...]

>omkring øl er ikke vanvittigt gamle
>
>(men derfor er det nu stadig
>helligbrøde med vin til flæskesteg (og alt

Hvad med Gløgg og rødvinssauce?
thomas pb

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 03-09-05 21:29

"Thomas Peter Bitsch (slet I97IG)" <tpbknorr@I97IGpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11257658310.249045563017237@dtext.news.tele.dk...

> Hvad med Gløgg og rødvinssauce?
> thomas pb

Der fik du mig! Ikke at jeg drikker gløgg - igen, vin, det drikker jeg bare
ikke, men som krydderi i mad er det faktisk ganske brugbart. På samme måde
har jeg det med mange andre ting, sirup drikker jeg f.eks heller ikke, men
kan godt bruge det i mad Måske whiskey er en bedre sammeligning - og det
drikker jeg heller ikke, men bruger gerne i mad - men det er ikke så
sjovt.Men der er jo tale om vin I mad fremfor TIL mad

Fra : Max

Dato : 02-09-05 11:46

Hej Maria

> vælge og kom også gerne med forslg til den "rigtige" øl til retten. Vi kan
> lide stortset al slags mad...Så bare skyd løs...

Hvis du handler i Bilka kan du jo i bogafdelingen jo lige luere i en af
de mange kogebøger der er skrevet om øl og mad i de senere år.

Men mørkt øl til godt oksekød er ikke at foragte og til dessert kan
man jo prøve en belgisk kirsebær øl.

Mvh Max

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-09-05 12:32

I news:431804e5$0$179$edfadb0f@dread15.news.tele.dk <MAG>

F.eks.: http://www.ale.dk/index.php?id=610

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 02-09-05 13:14

> [...]
>vælge og kom også gerne med forslg til
>den "rigtige" øl til retten. Vi kan
>lide stortset al slags mad...Så bare skyd løs...

Det lyder dejligt, og jeg vil foreslå at lave en god ungarsk
gullash, med noget rigtig godt kød, find evnt. opskriften på
nettet.
Server hjemmelavet kartoffelmos til, evnt. store bagte kartofler.
Mange butikker har i denne tid de mindre ungarske peberfrugter på
tilbud, de vil være gode som en af ingredienserne.
Server en god øl, f.eks Chimay, Cing Cents.
Det tror jeg også jeg vil servere i morgen.
Velbekomme
thomas pb

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 02-09-05 21:32

"Thomas Peter Bitsch (slet 8DIND)" <tpbknorr@8DINDpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> Mange butikker har i denne tid de mindre ungarske peberfrugter på
> tilbud, de vil være gode som en af ingredienserne.

Hmm - ifølge min kogebog, og den er skrevet af en ungarer, skal der nu
kartofler i gulyas'en. Det andet, det med kød og tilbehør til, hedder
pörkölt og til det passer ungarske galuska (tror jeg det staves) fantastisk
til. Det kan lade sig gøre at lave med et almindeligt rivejern, i mangel på
galuska jern.Den ungarske øl Dreher passer ok til, men også en mørk Chi'ti
står godt til ret, men bedst synes jeg en Therisianer Vienna Lager er.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 02-09-05 14:41

Jørgen Flainard wrote:

> Men til flæskesteg ville jeg nu nok vælge en god dansk øl, eksempelvis Ren
> Humle fra Thisted Bryghus

Endnu bedre: Økologisk Humle fra samme bryggeri - en af de bedste
pilsnere, der brygges i dette land IMHO

Ebbe

Fra : Lars Remmen

Dato : 02-09-05 17:50

Ebbe Kristensen wrote:
> Endnu bedre: Økologisk Humle fra samme bryggeri - en af de bedste
> pilsnere, der brygges i dette land IMHO
>
> Ebbe

Beer!

Lars

Fra : Lars Remmen

Dato : 02-09-05 17:54

MAG wrote:
> [...]
> vælge og kom også gerne med forslg til den "rigtige" øl til retten. Vi kan
> lide stortset al slags mad...Så bare skyd løs...

En god hakkebøf med Thisted Bryghus' økologiske pilsner.

Eller hvad med brunkål og Refsvindinges Ale?

Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-09-05 18:40

MAG skrev:

> [...]
> Men hvad skal vi vælge og kom også gerne med forslg til den "rigtige"
> øl til retten. Vi kan lide stortset al slags mad...Så bare skyd løs...

Øh.. der er vist endnu ingen der har nævnt indisk mad endnu.
Jeg vil bare sige at jeg ikke kunne drømme om at drikke vin
til en god indisk curry-ret. Det skal være ØL!

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 02-09-05 22:34

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Øh.. der er vist endnu ingen der har nævnt indisk mad endnu.
> Jeg vil bare sige at jeg ikke kunne drømme om at drikke vin
> til en god indisk curry-ret. Det skal være ØL!

hmm der vil jeg nu hellere have en lassi, helst med mango, men
banan/honning er også god.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 02-09-05 18:45

> [...]
>vælge og kom også gerne med forslg til
>den "rigtige" øl til retten. Vi kan
>lide stortset al slags mad...Så bare skyd løs...

Har du fået noget du kan bruge?
thomas pb

Fra : MAG

Dato : 02-09-05 20:18

Hejsa!

Ja tak, sikke en masse super gode forslag. Det er blevet til at vi skal have
Raclette med alt hvad den kan trække. Vi skal have lidt forskelligt øl, bla.
noget af det der fra det Bornholmske bryghus, og så må vi se hvad vi synes
der passer bedst til.

Men en anden dag skal vi helt klart have gullash for det smager bare super
godt og så tror jeg at vi skal prøve de 2 øl du har forslået .

Men 1000 tak for interessen for mit spørgsmål...

Med venlig hilsen
Maria
"Thomas Peter Bitsch (slet OX1AR)" <tpbknorr@OX1ARpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11256833070.234289149665294@dtext.news.tele.dk...

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 02-09-05 22:40

MAG wrote:
> [...]
> vælge og kom også gerne med forslg til den "rigtige" øl til retten. Vi kan
> lide stortset al slags mad...Så bare skyd løs...

øj der kommer sikkert(og er kommet) en masse foresalg om forskellige øl.

Jeg vil til en hver tid foretrække øl frem for vin til enhver ret.

den eneste trommelfingerregl jeg "prøver" at følge er lys og let øl til
en lys og let ret, og mørk og tung øl til en mørk og tung ret.

Og så er det egentlig op til dig selv at vælge hvilken øl det skal være,
og så er der jo selvfølgelig undtagelser.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Ole Stigaard

Dato : 03-09-05 18:05

Fri, 02 Sep 2005 09:53:10 +0200, MAG <Maria@fredslund.biz> skrev:

> [...]
> kan
> lide stortset al slags mad...Så bare skyd løs...

Hej Maria, jeg ved godt det er lidt for sent, men Kirks fiskefrikadeller
med hjemmerørt remoulade og nye kartofler passer fortrinligt til en Ale
no. 16 fra Refsvindinge. Det var hvad menuen stod på hos os i aften.

I øvrigt: Kender nogen en god økologisk mayonaise, det er lidt ærgeligt at
bruge en konventionel med hvad der dermed følger når resten af maden nu er
af økologiske råvarer...

Ole

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 18:09

"Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> skrev i en meddelelse
news.swjdqqe173aafo@dpiii

> I øvrigt: Kender nogen en god økologisk mayonaise, det er lidt
> ærgeligt at bruge en konventionel med hvad der dermed følger når
> resten af maden nu er af økologiske råvarer...

Har du overvejet at lave den selv? Det tager selvfølgelig mindst fire
minutter, men så er du til gengæld selv herre over, hvilke råvarer, der skal
i.

Fra : Ole Stigaard

Dato : 03-09-05 20:20

Sat, 03 Sep 2005 19:09:02 +0200, Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> [...]
>
> Har du overvejet at lave den selv? Det tager selvfølgelig mindst fire
> minutter, men så er du til gengæld selv herre over, hvilke råvarer, der

Giv mig din opskrift, og jeg er klar. Har indtil videre ikke været for
heldig...

Ole

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-09-05 20:29

Ole Stigaard wrote:

> Giv mig din opskrift, og jeg er klar. Har indtil videre ikke været for
> heldig...

Der er ikke meget ballade i den slags. Jeg pisker en æggeblomme med
smagsgivere, som kan varieres efter behov (mindst lidt hvidvinseddike,
salt og dijonsennep - ganske lidt). Herefter piskes en spiseskefuld olie
i (vindruekerne hvis det ikke skal dominere, men en god, rund olivenolie
kan bestemt også bruges). Dernæst piskes kraftigt, mens olie tilsættes i
en meget tynd stråle, indtil ret konsistens opnås. Jeg har aldrig prøvet
at den skilte eller lignende katastrofer. Højst har jeg været lidt
utålmodig og fået en halvtynd mayonnaise, men det var jo så min egen
skyld. Sørg for at ingredienserne alle har køkkentemperatur, det skulle
sikre yderlige mod skilleriet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 20:56

"Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> skrev i en meddelelse
news.swjjzirn73aafo@dpiii

> Giv mig din opskrift, og jeg er klar. Har indtil videre ikke været for
> heldig...

Start med æggeblommer. Pisk med rapsolie (dråbevis i starten, derefter mere
og mere). Når mayo'en har fået en passende konsistens, smages den til og
piskes med estragoneddike, fintmalet havsalt og en smule sukker (jaja, sådan
kan jeg nu bedst lide det). Den nu tynde mayo piskes stiv igen med en god
jomfruolivenolie. That's it.

Skulle den skille, hvilket især kan ske i starten, kan den nogen gange
reddes ved at tilsætte lidt iskoldt vand.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 21:05

Kom lige i tanke om noget: Nu, da du er til økologi og den slags, så pas på
med at bruge f.eks. en koldpresset rapsolie i stedet for den billige til 10
kr. literen. Smagen er meget anderledes (nøddeagtig), men er svær at sælge i
mayonaise, selvom jeg nu personligt godt kan lide mayo'en lidt utraditionel.

Økologi er godt - især ved mælke- og flødeprodukter - men kan overdrives

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-09-05 10:08

Thomas Peter Bitsch wrote:
> Hvad drikker man forøvrigt til friske
> asparges (ved godt at det ikke er sæson)?

Som nævnt ovefor har vi her i huset gode erfaringer med emd en lys
tysk hvedeøl "mit Hefe", f.eks. Paulaner Naturtrüb.

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-09-05 10:15

Jens Bruun wrote:

> Intet. Carlsberg Semper Ardens Criollo Stout, f.eks., går fint til
> chokoladebaserede desserter.

Jeps, den er god. Men Kjærstrup Chokolade Stout fra Svaneke Bryghus er
endnu bedre til den slags. Til gengæld går den ikke til forfærdelig
meget andet

Ebbe