Termokande snavset indvendigt?
Fra : Ukendt

Dato : 30-08-05 17:53

Jeg har en kaffemaskine som brygger direkte i en termokande som både er i
sådan noget rustfrit inden i og uden på.

Med tiden er den blevet en del grumset nede i og jeg har prøvet at få det
væk med sulfo og så en opvaskebørste men uden held!

Nogle gode ideer?

Fra : allan poulsen

Dato : 30-08-05 17:57

varmt vand og bagepulver, det skulle klare det.

Fra : Jacob Saksvold Morte~

Dato : 30-08-05 18:45

Du kan også prøve med kogende vand og en vasketablet til opvaskemaskinen,
det tager det hele

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-08-05 20:20

"Jacob Saksvold Mortensen" <jacob@saksvold.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan også prøve med kogende vand og en vasketablet til opvaskemaskinen,
> det tager det hele

Tør næsten ikke skrive det..., men Klorin er glimrende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Nygaard

Dato : 30-08-05 20:39

> Tør næsten ikke skrive det..., men Klorin er glimrende.
> --
.... og så får du også hvide tænder af at drikke kaffen bagefter

Prøv at hæld en håndfuld ris og en sjat kold vand ned i den. Slyng risene
rundt til du bliver træt i armen, eller de holder op med at skurre (de er
blevet bløde).

/Nygaard

Fra : Max

Dato : 30-08-05 21:27

Hej Per

> Nogle gode ideer?

Varmt vand og soda og lad det stå til imorgen og
den er som ny.

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 31-08-05 04:15

Den klassiske måde at gøre det på uden at ridse indersiden eller bruge
giftige eller stærkt ætsende midler er som følger:

En spsk soda i kanden (fåes som en lille pose med krystaller/pulver i
supermarkedet) og fyld op med rigtig varmt vand. Lad stå en times tid.
Skyl/vask kanden grundigt bagefter og den er som ny.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Helene og Lars

Dato : 31-08-05 18:08

Smid lidt sand og småsten i den sammen med lidt vand og ryst den ihærdigt og
længe, så sliber du skidtet af.

MVH Lars

Fra : ebbeh@mail1.stofanet~

Dato : 31-08-05 18:13

On Wed, 31 Aug 2005 19:07:56 +0200, "Helene og Lars"
<FJERNDETTE5069257m001@stofanet.dk> wrote:

>Smid lidt sand og småsten i den sammen med lidt vand og ryst den ihærdigt og
>længe, så sliber du skidtet af.

Ja, problemet er da sikkert væk
Ebbe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-08-05 18:23

"Helene og Lars" <FJERNDETTE5069257m001@stofanet.dk> skrev
> Smid lidt sand og småsten i den sammen med lidt vand og ryst den ihærdigt
og
> længe, så sliber du skidtet af.

Så var det da lettere at smide den i skraldespanden med det samme.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Andersen

Dato : 31-08-05 18:36

Hej

Prøv varmt vand og så KØKKENRULLE papir 2 -3 stykker !

Ryst godt ,,, så er det væk :)

Venlig hilsen Hans

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 30-08-05 18:13

"Per" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med tiden er den blevet en del grumset nede i og jeg har prøvet at få det
> væk med sulfo og så en opvaskebørste men uden held!

Hej

Klorin, det virker, skyl selvfølgelig kanden grundigt bag efter.

Og så ikke alt det ammestuesnak om at det er farligt, man smider spædbørn i
klorvand i svømmehallen, og det i en opløsning der er mange gange stærkere
end hvis du skyller kanden 7-8 gange.

Prøv selv, bagefter lugter kanden mere af kaffe end af klor.

Men hvis nogen alligevel skulle tage skade af det, fralægger jeg mig hermed
ethvert ansvar.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 01-09-05 20:18

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> "Per" <-> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Klorin, det virker, skyl selvfølgelig kanden grundigt bag efter.

Galimatias... Som andre har skrevet før mig, så glem alt om klor (blegning)
sten og grus og salt (slibning) osv osv. Brug det udmærkede og billige
middel SODA. (Vigtigt! IKKE kaustisk soda) Sammen med varmt vand opløser det
belægningerne, så man efter nogle timer kan hælde en kaffesort væske ud af
kanden. 2 skylninger og kanden er som ny! uden lugt af nogen art i øvrigt.

Enhver husholdning burda have soda i skabet. Genialt til flasker og glas
også, og sammen med aluminium klarer det også sølvtøjet.

og ifølge forbrugerstyrelsen "Uskadeligt i vandmiljøet."

http://www.forbrug.dk/raad/arkiv0/familiearkiv/1/rengoering/indholdsstoffer/soda/

Martin

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-09-05 12:26

I news:df7k41$2rcq$1@newsbin.cybercity.dk <Martin Bak>
<m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev:

> Enhver husholdning burda have soda i skabet. Genialt til flasker og
> glas
> også, og sammen med aluminium klarer det også sølvtøjet.
> og ifølge forbrugerstyrelsen "Uskadeligt i vandmiljøet."

Som tidligere nævnt: Ganske almindeligt bagepulver klarer opgaven. 1
tsk. i bunden af kanden og fyld op med kogende vand. Lad stå i 10 min.
og kanden er som ny.

Ingen problemer med miljø. Der står endda på dåsen: "Må anvendes i
fødevarer" :)

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk