Sushi ?
Fra : nospam

Dato : 30-08-05 16:59

Hejsa Ng

Jeg vil gerne lave en hyggelig sushi frokost for min kone og jeg.

Hvor kan jeg finde nogle opskrifter på denne meget fine spise.

Så jeg selv kan lave sushi.

Kender du nogle gode sider eller nogle rigtig gode opskrifter på sushi
så vil jeg blive meget glad.

De bedste hilsner

Jess

Fra : Charlotte

Dato : 30-08-05 17:10

> Kender du nogle gode sider eller nogle rigtig gode opskrifter på sushi så
> vil jeg blive meget glad.

Køb dig en sushi-kogebog, hvor der er trin-for-trin billeder. Og så er det
en god idé at øve dig lidt først - håndelag er en vigtig ingrediens, når det
gælder sushi ;)

I kunne jo også tilberede det sammen og spise det bagefter .. det kan min
kæreste og jeg hygge os gevaldigt med.

Charlotte :)

Fra : nospam

Dato : 30-08-05 17:16

Charlotte wrote:

> [...]
> gælder sushi ;)
>
> I kunne jo også tilberede det sammen og spise det bagefter .. det kan min

Hej Charlotte

Tak for dit rigtig gode tip

Det lyder da også som en rigtig hyggelig ide at lave det sammen.

Kender du evt. nogle opskrifter / hjemmesider med opskrifter på sushi.?

De bedste hilsner

Jess

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-08-05 17:39

On Tue, 30 Aug 2005 18:16:15 +0200
nospam <"signmea(nospam)"@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det lyder da også som en rigtig hyggelig ide at lave det sammen.
>
> Kender du evt. nogle opskrifter / hjemmesider med opskrifter på

her er lidt:
http://www.webopskrifter.dk/157/

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/retter-3.php?id2=60&Sushi

http://opskrifter.tv2.dk/article.php?id=526720

http://www.1st-gourmet.dk/index.php?pageId=2&signId=1&classId=3&pageToShow=contents/showAllRecipes.php&recipeId=1119

og endnu mere kan findes via denne side:
http://www.sushilinks.com/

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-09-05 23:01

Jeg vil anbefale dig at købe et sushi starter kit og købe eller låne en bog
om sushi på biblioteket. Beregn ekstra god tid, første gang du laver det, da
det godt kan drille lidt når man er nybegynder.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Husk at du, ligesom de proffesionelle sushi-kokke, ALTID skal fryse rå
fisk i 1 døgn ved min. minus 18 grader, før du laver sushi af den.

Det gøres for at dræbe parasitten "Anisakis" som findes i op til 95% af
individerne hos visse fiskearter. Symptomerne på infektion opstår fra 1 time
og op til 2 uger efter indtagelsen og kan være alt fra mildt maveonde, til
voldsomme indre blødninger og kan i værste fald kræve operativt indgreb og
give livslange problemer.

http://www.cfsan.fda.gov/~mow/chap25.html

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 12:45

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mildt maveonde, til voldsomme indre blødninger og kan i værste fald
> kræve operativt indgreb og give livslange problemer.

Hvor mange mennesker - lad os bare sige på verdensplan - blev sidste år ramt
af den omtalte infektion?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-09-05 18:00

> Hvor mange mennesker - lad os bare sige på verdensplan - blev sidste år
> ramt af den omtalte infektion?

Parasitten er svært diagnostiserbar og bliver ofte fejldiagnostiseret som
eksempelvis Crohns syndrom, mavesår, akut blindtarmsbetændelse,
gastro-cancer etc. Da symptomerne kan komme mange uger efter infektionen,
bliver de sjældent sat i forbindelse med indtaget. Som oftest bliver den
korrekte diagnose kun stillet i sjældne tilfælde, når ormen søger op gennem
luftvejene og patienten hoster eller kaster en rundorm op, eller når man i
forbindelse med operation finder ormen i kroppen.

Man ved dog at udbredelsen er stor i lande med et traditionelt stort indtag
af rå fisk og skaldyr - fx. Japan og andre asiatiske lande, og at erkendte
infektioner er begyndt at optræde mere hyppigt i vesten i takt med at
indtaget af rå fisk og skaldyr er blevet større. Det er dog indlysende at
mørketallet i begge tilfælde, nødvendigvis må være meget stort.

Der er lavet undersøgelser med stikprøver på fisk, der viser at mellem 80%
og 95% af visse arter bærer parasitterne, bl.a sild, makrel og atlanterhavs
laks, så ud fra de tal kan problemets størrelse forsøgsvis estimeres. - Men
som med al forskning, kræves der hel eller delvis financiering fra
erhvervslivet - og da det ikke er noget der har nogen potentiel kommerciel
værdi, og det i praksis ville være næsten umuligt at undersøge, er der ikke
lavet nogen undersøgelser af udbredelsen. Der eksisterer en
radioallergosorbent test der kan påvise Anisakis, men den er stadig kun på
forsøgsstadiet og ikke i kommercielt brug.

Problemet har dog været erkendt i mange, mange år og stort set overalt i
verden, er der regler for restauranter og producenter, hvor tilstrækkelig
enten frysning eller opvarmning af rå fisk og skaldyr inden indtagelsen, er
påkrævet.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 18:23

> Parasitten er svært diagnostiserbar og bliver ofte fejldiagnostiseret
> som eksempelvis Crohns syndrom, mavesår, akut blindtarmsbetændelse,
> gastro-cancer etc.

Det ved du og andre af gode grunde intet om, med mindre du kan dokumentere -
f.eks. via obduktionsresultater - at der har været tale om fejldiagnoser.

> Da symptomerne kan komme mange uger efter
> infektionen, bliver de sjældent sat i forbindelse med indtaget.

Igen: Hvor ved du dog det fra?

> [...]
> når ormen søger op gennem luftvejene og patienten hoster eller kaster
> en rundorm op, eller når man i forbindelse med operation finder ormen

Men alligevel ved du, omtalte parasit er et problem for mennesker?

> [...]
> takt med at indtaget af rå fisk og skaldyr er blevet større. Det er
> dog indlysende at mørketallet i begge tilfælde, nødvendigvis må være

Altså en gang udokumenteret ulven-kommer.

> [...]
> mellem 80% og 95% af visse arter bærer parasitterne, bl.a sild,
> makrel og atlanterhavs laks, så ud fra de tal kan problemets

Forekomsten af parasitten i fisk siger _intet_ om forekomsten af
sygdomsramte mennesker! Samtlige laks og (hav)ørreder, jeg som lystfisker
har fanget, har indeholdt parasitter. Ingen i min familie er blevet syge af
at spise frisk, ikke-nedfrosset fisk - heller ikke, når vi har spist fisken
rå eller gravad. Jeg har heller kendskab til andre i lystfiskerkredse, der
har haft problemer med parasitter, men du kender måske nogle "mørketal" på
dette område?

> [...]
> er noget der har nogen potentiel kommerciel værdi, og det i praksis
> ville være næsten umuligt at undersøge, er der ikke lavet nogen

Men alligevel ved du altså en hel del om noget, der ikke er forsket i, og
som med dine egne ord vil være næsten umuligt at undersøge? Er du
clairvoyant?

> Der eksisterer en radioallergosorbent
> test der kan påvise Anisakis, men den er stadig kun på forsøgsstadiet
> og ikke i kommercielt brug.

Altså en masse tom snak, der intet har på sig. Men fine ord, det må man give
dig.

> [...]
> overalt i verden, er der regler for restauranter og producenter, hvor
> tilstrækkelig enten frysning eller opvarmning af rå fisk og skaldyr

Ja, der er mange regler. Der er også regler, der siger, man ikke må bruge rå
æg i f.eks. restauranter. I min og tusindevis af andres husholdning har det
nu ikke udgjort noget problem at bruge rå æg i madlavningen, når blot de
mest simple forholdsregler overholdes. Der er også skrappe regler for
varmebehandling af f.eks. mælk. Regler gør ikke ret i sig selv.

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-09-05 18:47

[snip en masse Bo Waming-agtigt ævl]

Problemet har været kendt i umindelige tider og er påvist i hundredevis af
afhandlinger og afspejlet i lovgivning verden over. At du har en personlig
"tro" der ikke tillader naturvidenskablig tænkning, kan jeg ikke gøre noget
ved. Hvis du, mod forventning, skulle ønske en faglig tilgang til stoffet,
kan du søge på et hvilket som helst medicinsk universitetsbibliotek i
verden, efter materiale om parasitologi og kontakte Fødevareministeriet
omkring lovgivningen på området.

Det er en sørgelig tanke, at vi skal bruge så meget tid og energi, på
fjolser som dig, der kommer rendende til sundhedsvæsnet med problemer som
kunne være undgået med lidt fornuft og omtanke. Selvom vi har gratis
uddannelse for alle og fri tilgang til information, er det åbenbart ikke
alle der evner eller ønsker at gøre brug af det.

Over and out.

/Gainsbourg

Fra : Lars Holst

Dato : 05-09-05 22:29

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> said in

> [...]
> gratis uddannelse for alle og fri tilgang til information, er det
> åbenbart ikke alle der evner eller ønsker at gøre brug af det.

Jeg vil gerne tilføje at det der med at fryse den til minus 18 grader
ikke er et døgn ifølge min fiskehandler.

Desuden så er det ikke noget de gør i Japan....Sushiens hjemland.

Min kone og jeg har spist Sushi mindst 6 gange årligt i en del år nu. Vi
køber altid fersk fisk og har aldrig maveproblemer efter indtagelse.

Vi holder os til tun og laks.
Tun skifter farve af indfrysning og derfor er vi meget opmærksomme på at
den ikke må have været frosset.

Mit råd er: Drop bare forholdsreglerne vedr. nedfrysning af fisk inden
sushi.

Nyd livet. Chancen for at i vinder i et Amerikansk lotteri som i ikke
deltager i er større end problemer med ikke-nedfrosset fisk til sushi.

--
Lars Holst