Lappe utæt vandrør ?
Fra : Jørn

Dato : 30-08-05 07:52

Hej i gruppen.
Vi har i den nuværende bolig, nogle vandrør løbende hen unden loftet. Et af
disse viser sig nu, at være utæt (drypper)og hullet er lokaliseret, men kan
man overhovedet lappe et vandrør? Eller er udskiftning evt. en samlemuffe
eneste mulighed ?
Jørn

Fra : HKN

Dato : 30-08-05 09:08

"Jørn" <jornhansen_2@hotmail.com> wrote in message
> [...]
men
> kan man overhovedet lappe et vandrør? Eller er udskiftning evt. en

Man kan godt lappe et vandrør - men ofte så viser der sig en ny
gennemtæring
tæt ved det gamle hul, hvorfor man som regel udskifter et stykke af røret.

-Henrik

It has removed 3 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Max

Dato : 30-08-05 09:19

Hej Jørn

> disse viser sig nu, at være utæt (drypper)og hullet er lokaliseret, men
kan
> man overhovedet lappe et vandrør? Eller er udskiftning evt. en samlemuffe

Man kan lappe det med f.eks. Leakfix, men tør du ?

Mvh Max

Fra : jens v

Dato : 30-08-05 10:54

> Hej Jørn

> kan
>
> Man kan lappe det med f.eks. Leakfix, men tør du ?
>
> Mvh Max

Hej Jørn
I det lokale byggemarked køber du en vandhanepakning uden hul i midten og et
spændebånd som kan nå rundt om røret. Pakningen anbringer du hvor hullet er,
og så spænder du den stramt til med spændebåndet. En billig milertidig
løsning, som dog kan holde et stykke tid.

mvh jens v

Fra : Max

Dato : 30-08-05 11:41

Hej

> spændebånd som kan nå rundt om røret. Pakningen anbringer du hvor hullet
er,
> og så spænder du den stramt til med spændebåndet. En billig milertidig

En nat hvor naboen vækkede mig på grund af at han havde et utæt
vandrør i kældren lappede jeg det med en cykellap og et spændebånd,
men det er jo kun midlertidige løsninger, når der er hul kan der jo være
mange på vej.

Mvh Max

Fra : jens v

Dato : 30-08-05 12:11

> [...]
> vandrør i kældren lappede jeg det med en cykellap og et spændebånd,
> men det er jo kun midlertidige løsninger, når der er hul kan der jo være

Så kan han jo købe mange spændebånd og pakninger når han nu er i
byggemarkedet alligevel

mvh jens v

Fra : tnf

Dato : 30-08-05 13:58

Måske dette kan bruges???

http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/114_119

tnf..

Fra : Jørgen

Dato : 01-09-05 19:02

tnf wrote:

> Måske dette kan bruges???
>
> http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/114_119
>
> tnf..

Ja, de er perfekte, dem kan jeg varmt anbefale. Jeg har haft repareret
vandrør i mit eget hus indtil flere gange med disse reparationsklemmer. Dem
som sad længst, sad mere end fem år.

-jørgen

Fra : Brian Nielsen

Dato : 30-08-05 19:32

Hejsa

Jeg ville nok vælge og skifte et stykke af røret, så er du sikker på det
holder istedet for alle de der "fuske" løsninger. Hvis der er samlinger i
begge ender kan du jo save røret og og bruge en messing radiator
forskruning
når du skal samle det igen, på den måde slipper du for at skille hele
skidtet indtil du finder et samle punkt Gør jeg tit selv i det daglige

Mvh Brian Nielsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-08-05 19:58

Brian Nielsen wrote:

> [...]
> når du skal samle det igen, på den måde slipper du for at skille hele
> skidtet indtil du finder et samle punkt Gør jeg tit selv i det

Lad være at bruge messingforskruninger i brugsvandsledninger, man
risikerer korrosion i stålrør efter messingforskruningen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Brian Nielsen

Dato : 30-08-05 20:23

Hmm ja med kobber, kan oz godt være det opstår med messing, men
vandmåleren
sidder med messing forskruninger, og hvis man har kontraventil består den
oz
af messing. Så kan ikke se hvad forskel det før. Næsten alle forskruninger
idag er messing

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-08-05 21:18

In news:4314a5ee$0$76438$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Brian Nielsen <Brian_maria@privat.dk> Typed:
> [...]
> når du skal samle det igen, på den måde slipper du for at skille hele
> skidtet indtil du finder et samle punkt Gør jeg tit selv i det

Jeg vil nu anbefale en almindelig. galvaniseret union, radiator unioner er
som navnet antyder beregnet til radiatore..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Brian Nielsen

Dato : 31-08-05 06:23

Ja det kan man også Men hvad det angår korrision kan jeg ikke se
forskellen på om der sidder messing på måleren, radiatoren eller midt på
et
rør, det må give det samme udslag.

Mvh Brian Nielsen

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i
en
meddelelse news:4314bf17$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 06:21

På lang sigt ?
Nej, det virker ikke, på grund af ny tæringer OG på grund af
nedbrydning af gummilapper med videre.

For det første, er røret et varmt vandsrør ?
I så fald må man aldrig bruge galvaniserede rør, hverken til brugsvand
eller radiatorer.
Årsagen er at zink (galvaniseringen) bliver "ædel" i forhold til stål
ved cirka 65-70 °C, og dermed vil det mindste hul i galvaniseringen
resultere i en lokal tæring i lighed med dem man fik i gammeldags
forkromede kofangere.

Brug sort rør, men helst moderne PEX rør, så skal du aldrig ud i
rockwool'en igen i det ærinde.

Der er forskel på PEX rør, nogle er til brugsvand, nogle til radiator
vand, de sidste har en udvendig tyndt lag plastic som iltbarriere, så
atmosfærens ilt kan blive uden for, og lade være med at tære kedler og
radiatorer indefra.
Plastic barrieren er sart, og beskadiges nemt når man trækker rør !

Skift forøvrigt altid utætte radiator rør istedet for at fylde vand på
anlægget hele tiden.
Hvorfor ?
Fordi det friske vand er iltberiget på vandværket, og derfor føres der
frisk ilt ind i radiator systemet ved hver påfyldning, klar til at æde
løs af jernet i radiatorer og så videre.

Mig selv ?
Jeg er ikke VVS'er, men metallurg, så autoriserede VA råd er der ikke
tale om her.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-09-05 17:47

In news:7e3dh1hs96aujrcifr01rnmton9miqt6u5@4ax.com,
Arnold Mikkelsen <arnold.mikkelsen(nospam).tele.dk> Typed:

> Brug sort rør, men helst moderne PEX rør, så skal du aldrig ud i
> rockwool'en igen i det ærinde.

Nu må du lige spænde hjælmen! Der må ikke bruges sort rør til drikkevand.

> Mig selv ?
> Jeg er ikke VVS'er, men metallurg, så autoriserede VA råd er der ikke
> tale om her.

Det ses

Fra : Brian Nielsen

Dato : 01-09-05 21:28

Enig med michael, du bruger ALDRIG sort rør i drikkevand, desuden er dit
drikkevand sgu ikke 65-70 grader makker..... hvis det er det bør du nok
skrue ned for det inden du ødelægger din beholder.... (:
Men pex er en god idé men det ser bare lidt trist ud hvis det bare er et
stykke af røret der er pex og hvis det er synligt, nej jeg vil´le bruge
galvaniseret...........

Jeg er så autorieseret vvs'er

"Arnold Mikkelsen" <arnold.mikkelsen(nospam).tele.dk> skrev i en
meddelelse

Fra : Petersen_Michael

Dato : 02-09-05 12:25

In news:43176448$0$208$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
> [...]
> dit drikkevand sgu ikke 65-70 grader makker..... hvis det er det bør
> du nok skrue ned for det inden du ødelægger din beholder.... (:

Hvorfor mener du beholderen, lider overlast ved den temperatur?
Hvad er indgangstemperaturen på fjernvarmevand?

Fra : Jørn

Dato : 05-09-05 02:13

Hej igen, alle deltagende i diskussionen.

Jeg brugte det midlertidige forslag, med en cykellap og et spændebånd,
hvilket ser ud til at klare sagen uden problemer, nu siden første
svardato.Jeg er dog nu fremover opmærksom på, at der sagtens kan være 'nye'
huller på vej, i det pågældende stykke rør, som hænger fuldt synligt tværs
over stuen loftet. Hullet opstod netop da vi havde haft besøg, af det ene af
vore forældrepar, og derfor havde varmet kraftigt op. Mon ikke årets første
varmen-taget-i-brug dag, var den egentlige årsag til lækket, og derfor bør
være under opsyn nu, når varmetiden nærmer sig?
Jørn

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 30-08-05 09:59

> [...]
> af disse viser sig nu, at være utæt (drypper)og hullet er lokaliseret, men
> kan man overhovedet lappe et vandrør? Eller er udskiftning evt. en

Du skal først undersøge om rørene er friske, er de det, kan du godt få
udskiftet det stykke der er defekt.
Det kan være et sted hvor der samles kondens, så der derved er opstået
korrosion, så kan du bare udskifte, men husk at isolere røret efterfølgende.
Er det bare fittings der er utæt (ikke samlet ordentligt), så lav også bare
en rep.
Men er røret flere steder korroderet, så udskift det hele.
Går det helt galt kommer der ca. 1 ton vand i timen, og dit hus bliver
hurtigt ødelagt, så lad være med at "lappe".

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk